افسردگی با بیماری زخم معده چه رابطه ای دارد؟

نتایج یک بررسی جدید که در نشریه نیچر به چاپ رسیده، ثابت می‌کند میان افسردگی و ابتلای افراد به زخم معده رابطه مستقیم وجود دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیو اطلس، این بررسی که توسط محققان استرالیایی انجام شده، نشان می‌دهد اختلالات روانی مانند افسردگی می‌توانند ابتلاء به بیماری‌های آزاردهنده‌ای مانند زخم معده را ممکن شده و حتی این روند را تسریع کنند.

مهر نوشت؛ هلیکوباکتر پیلوری نوعی باکتری است که در درون دستگاه گوارش فوقانی حدود ۵۰ درصد از افراد وجود دارد. این باکتری‌ها در اوایل دهه ۱۹۸۰ مورد توجه قرار گرفتند، زیرا در این زمان دانشمندان فهمیدند این باکتری ارتباط مستقیمی با ایجاد زخم معده دارد، با این حال اکثر افراد آلوده به این باکتری به طور مستقیم به زخم معده مبتلا نمی‌شوند.

بررسی‌های بیشتر نشان داد این باکتری در افرادی که مبتلا به افسردگی هستند فعالیت تخریبی دارد، اما همزمان با بهبود شرایط روانی افراد کارکرد مخرب آن متوقف می‌شود. برای تحقیق گسترده‌تر در این زمینه شرایط ۴۵۰ هزار فرد افسرده و ویژگی‌های ژنتیکی آنها مورد بررسی قرار گرفت تا فرایند توسعه بیماری زخم معده در این افراد مشخص گردد.

این افراد در مجموع در هشت گونه ژنتیکی متفاوت دسته بندی شدند و بررسی‌ها نشان داد در مورد شش گونه ژنتیکی تشدید افسردگی منجر به فعالیت مخرب باکتری هلیکوباکتر پیلوری و شکل‌گیری بیماری زخم معده می‌شود. تحقیق برای درک علت تشدید فعالیت باکتری مذکور در افراد افسرده ادامه دارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید