مواد شیمیایی داخل سیب مغز را تقویت می‌کند

محققان "مرکز آلمان برای بیماری‌های تحلیل برنده عصبی"(DZNE) در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند، مصرف یک سیب در روز می‌توانند افراد را از مراجعه به پزشکان بی‌نیاز کند چرا که مواد شیمیایی موجود در این میوه می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کرده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از دیلی میل، دانشمندان می‌گویند ترکیبات طبیعی موجود در سیب می‌تواند خطر ابتلا به آلزایمر و سایر اشکال زوال عقل را کاهش دهد. غلظت زیاد ترکیبات موجود در سیب و گیاهان دیگر که به عنوان "مواد شیمیایی گیاهی" شناخته می‌شوند، در فرآیندی به نام "عصب‌زایی یا نوروژنز" باعث ایجاد سلول‌های عصبی می‌شوند. نورون‌ها سلول‌های بسیار تحریک پذیری هستند و اطلاعات را از طریق سیگنال‌های الکتریکی به دیگر قسمت‌های بدن منتقل کرده و توانایی یادگیری و حافظه ما را نیز تقویت می‌کنند. در آزمایشات آزمایشگاهی، دو ترکیب کوئرستین موجود در پوست سیب و دی هیدروکسی بیزوئیک اسید(DHBA) در مغز سیب سبب ایجاد سلول‌های عصبی در مغز موش‌ها شد.

ایسنا نوشت؛ جالب است بدانید که آب سیب به طور قابل توجهی سبب عصب زایی نمی‌شود، به همین دلیل است که محققان پیشنهاد می‌کنند این فواید در مصرف یک سیب کامل موجود است و این فواید به آن میزان در یک لیوان آب میوه سیب نیست.

محققان آلمانی در این مقاله که در مجله "Stem Cell Reports" منتشر شده است، می‌گویند: شاید حقیقتی درباره این جمله معروف "خوردن یک سیب در روز پزشک را از شما دور می‌کند"، وجود داشته باشد. در این مطالعه ما نشان دادیم که هم پوست و هم گوشت سیب حاوی ترکیبات مفیدی برای عصب زایی هستند.

این مطالعه نشان داد که سلول‌های بنیادی رشد یافته در آزمایشگاه از مغز موش‌های بالغ، سلول‌های عصبی بیشتری تولید می‌کنند و در صورت افزودن کوئرستین یا دی هیدروکسی بیزوئیک اسید نیز مرگ سلولی در آنها رخ نمی‌دهد.

با توجه به مصرف زیاد آب سیب، محققان همچنین بررسی کردند که آیا مصرف آب سیب کامل بر نوروژنز در موش‌های آزمایشگاهی تأثیر می‌گذارد یا خیر. با این حال، مشخص شد که مکمل آب سیب تاثیر چندانی در نوروژنز یا یادگیری بزرگسالان ندارد.

با این حال محققان خاطرنشان کردند که یک مطالعه که درسال ۲۰۱۰ انجام شده بود، نشان داده بود که مصرف آب سیب علائم رفتاری را در بیماران مبتلا به آلزایمر بهبود می‌بخشد.

برای تعیین اینکه آیا کوئرستین، دی هیدروکسی بیزوئیک اسید و سایر عناصر غذایی گیاهی می‌توانند یادگیری و عملکرد شناختی را در انسان تقویت کنند یا خیر، مطالعات بیشتری مورد نیاز خواهد بود.

زردینه یا زیست‌زردینه، عناصر غذایی گیاهی فراوانی هستند که در میوه‌ها و سبزیجات یافت می‌شوند و می‌توانند مسیرهای سیگنالینگ مولکولی را تحت تأثیر قرار دهند که این موضوع نیز بر توانایی‌های شناختی تأثیر می گذارد. زردینه یا زیست‌زردینه غذایی به طور طبیعی در میوه‌ها، سبزیجات، شکلات و نوشیدنی‌هایی مانند چای وجود دارد.

اگرچه گفته می‌شود که مصرف یک سیب در روز افراد را از رفتن به مطب پزشک بی‌نیاز می‌کند، اما متخصصان سال ۲۰۱۹ اظهار کردند، مصرف روزانه دو سیب برای کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی بهتر است.

مصرف دو سیب در روز می‌تواند به کاهش خطر سکته مغزی یا قلبی کمک کند. محققان آن تحقیق نیز در آن زمان گفتند به نظر می‌رسد گفته‌های پیشینیان درباره فواید مصرف یک سیب در روز تقریبا درست بود. فیبر و پلی فنول موجود در سیب بسیار مفید است.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید