خط فقر غذایی به‌ازای هر نفر ۶۷۰ هزار تومان اعلام شد

جلسه دستمزد 1400 و حرف های عجیب کارفرمایان/ نرخِ سبد معیشت کمتر از ۹میلیون تومان نیست

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی گفت: در مرکز رصد ماهانه در 1800 نقطه نمونه‌برداری کرده‌اند و خط فقر غذایی به‌ازای هر نفر 670 هزار تومان اعلام شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فرامرز توفیقی, رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره آخرین جلسه کمیته دستمزد و سبد معیشت کارگران گفت: علیرضا عسگری, معاون مشارکت‌های مردمی کمیته امداد اعلام کرده است که در مرکز رصد ماهانه در 1800 نقطه نمونه‌برداری کرده‌اند و خط فقر غذایی به‌ازای هر نفر 670 هزار تومان اعلام شده است.

 تسنیم نوشت؛ توفیقی گفت: اگر این رقم را در 3.3 نفر که تعداد افراد یک خانواده متوسط است ضرب کنیم رقم 2میلیون و 211 هزار تومان می‌شود که این عدد مقدار مواد غذایی خط فقر است. اگر این رقم را در ضریب تأثیر مواد غذایی در سبد معیشت 30.95 درصد لحاظ کنیم, خط فقر اعلامی حدود 7میلیون و 143 هزار و 780 تومان می‌شود، با این‌چنین رقمی آیا می‌توان کمتر از این اظهار نظر رسمی برای خانوار کارگری سبد معیشت تعریف کرد؟!

 وی ادامه داد: هر عددی که در مذاکرات کمیته دستمزد بر سر آن توافق شود، نمی‌تواند از این عدد حداقلی یعنی از 7 میلیون و 143 هزار تومان کمتر باشد و آمارهای تورمی دی ماه نشان می‌دهد که این عدد باید بیشتر از 9میلیون تومان باشد.

توفیقی با بیان اینکه از برنامه چهارم توسعه به بعد تکلیف شده بود خط فقر و معیشت در کشور مشخص شود افزود: اما متأسفانه به‌دلیل بارهای مسئولیتی که دارد، تا به اکنون این اتفاق در هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی نیفتاده است. ای‌کاش مرکز آمار ایران شجاعانه و به‌صراحت راجع به سبد معیشت و معیشت خانوار نه اطلاعات هزینه‌کرد خانوار در کشور صحبت می‌کرد.

 این فعال کارگری گفت: خود مسئولان و کارشناسان مرکز آمار ایران می‌دانند به هیچ عنوان اطلاعات هزینه‌کرد خانوار راستی‌آزمایی نمی‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان به آن استناد کرد، این اطلاعات و آمار با واقعیت‌های جامعه فاصله بسیار زیادی دارد، به‌جای عددسازی و سندسازی یک بار هم که شده باید واقعیت‌ها را بگویند.

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار با یادآوری اینکه مصوبه سال گذشته دستمزد را نمایندگان کارگران امضا نکردند گفت: کارفرمایان با توجه به ظرفیت‌های قانونی که وجود دارد که اگر اکثریت اعضای شورای‌عالی کار به مصوبه‌ای رأی بدهند ولو اینکه یک گروه کامل مخالف باشند، آن مصوبه لازم‌الاجرا می‌شود؛ قصد دارند امسال هم مسیر سال گذشته را طی کنند.

وی با ابراز اینکه در جلسه قبلی کارفرمایان صحبت از تفکیک کارگران متأهل و مجرد می‌کردند ادامه داد: کارفرمایان در جلسه دیروز، حرف‌هایی جدید می‌زدند که استناد نداشت, تعجب می‌کردیم که چرا این نظرات را دارند, انگار تا به حال بند دوم ماده 41 را نخوانده‌اند.

 توفیقی با اشاره به بند 2 ماده 41 قانون کار گفت: در این بند قانونی آمده است که "حداقل دستمزد باید فارغ از مشخصات جسمی و روحی فرد، به‌گونه‌ای باشد که کفاف هزینه‌های حداقلی یک خانوار متوسط را بدهد."، این‌که در یک خانواده چند کارگر کار می‌کنند و کارگر مجرد است یا متأهل محلی از اعراب ندارد.

 وی بیان کرد: با کمال تعجب باید بگویم یکی از معاونان وزیر اعلام می‌کرد که "سبد معیشت را اگر محاسبه کنیم 5میلیون تومان می‌شود."، این در حالی است که هزینه سبد معیشت سال گذشته 4میلیون و 940هزار تومان بود، حالا چگونه با این حجم از تورم افسارگسیخته و افزایش چندباره قیمت‌ها ممکن است امسال هم هزینه سبد معیشت 5میلیون تومان باشد؟!

این فعال کارگری با اظهار اینکه اعضای دولتی شورای‌عالی کار, کارمندان رده‌بالای دولت هستند گفت: افرادی عضو شورا هستند که سال اخیر 60 تا 120 درصد افزایش حقوق داشتند, به‌صورت کامل مشخص است که درکی از کارگر و مشکلات کارگران ندارند.

وی ادامه داد: کارفرمایان و دولتی‌ها وقتی مشاهده کردند که سال قبل مصوبه مزد بدون امضای کارگران به اجرا در آمد و از سوی دیگر دیوان عدالت اداری پس از شکایت کارگران، برای صدور رأی نهایی و ابطال دستمزد تعلل می‌کند, می‌خواهند از این فضا سوءاستفاده کنند و حتی حاضر به محاسبه هزینه سبد معیشت کارگران نیستند.

 

  • وحید ارسالی در

    چه قدر دقیق حساب کردین

  • ناشناس ارسالی در

    لعنت خدا بر مسئولین زبان نفهم

  • فریبا ارسالی در

    خدا لعنتتون کنه که هیج وقت به فکر معیشت کارگرها نبودین

  • حمیدرضا برنجی ارسالی در

    به نظر من همه این حرفها درحد شعره و امسال هم مثل سنوات گذشته نهایتا ۲۰ الی ۲۵درصد بیشتر افزایش حقوق نخواهیم داشت.
    مسولین قانونگذار درشورای عالی کار همین که با وعده های پوشالی و واهی به کارگر بیچاره دلخوشی و امید بیخود تزریق نکنن خودش کلی پیشرفت به حساب میاد.

  • کورش ارسالی در

    دسمزد کارگرمانندقیمت ماشین باید بره بالا نره عدالت توایران وجودنداره تمام

  • ناشناس ارسالی در

    کاش این حرفها به گوش کسی می‌رسید خسته ام از این همه بی عدالتی .کاش به عنوان یک انسان ما هم حق حقوقی داشتیم .کاش صدای ما به گوش کسب می‌رسید.......

  • محمد ارسالی در

    کاش فقط آدم نباشیم یکم انسان باشیم ملت بد تو عذابن ۳۰ سالمه کل دارایم ۴۰ ملیونه نمیتونن جون ها به ازدواج فکر کنن با این گرونی حقوق کم

  • ناشناس ارسالی در

    ما کارگران حقوق زیاد نمی‌خواهیم فقط قیمت اجناس را سالی یک بار اضافه کنید نه هر ماه

  • ناشناس ارسالی در

    دولتی ها و کارفرماها می‌توانند با این حقوق ناچیز زندگی کنند بروید از کشور کوبا یاد بگیرید که حقوق کارگر با پزشک فقط سه درصد اختلاف است

  • ناشناس ارسالی در

    فقط ما کارگران می‌خواهیم سال 1400 حقوقمان از 25 درصد کمتر نباشد همین، به ولاه ما راضی هستیم با 25 درصد ولی قیمت اجناس را کنترل کنید که بیشتر از این نشود ممنونم از همه نمایندگان

  • سیامک ارسالی در

    باسلام
    تاخدا خدایی می‌کنه هیچ کس از نمایندگان افراد رد بالای این مملکت که سال گذشت 60تا120افضایش حقوق داشته آزمون کارگر خبر ندارد

  • ناشناس ارسالی در

    چرا نظرات مردم رو نمیزارید تواین صفحه!!؟

  • ناشناس ارسالی در

    حق کارگران را کامل بدهیید وضعیت معیشتی کارگران خیلی خطرناک است کاری بکنیید

  • مستمر بگیر ارسالی در

    خدا جواب نامردی هاتو نو بده که در حق کارگر جفا می کنید خدا از سر بچها تون دراره که بفهمید که چقدر سخته عذاب

  • سعید ارسالی در

    سلام ما کارگران نمی‌خواهیم حقوق رو حتی یک درصد اضافه کنند اگه دولت عرضه داره فقط قیمت ها ثابت نگهدار

  • ناشناس ارسالی در

    چرا فیش کارمندان رده بالای دولتی رونمایی نمیشود چرا

  • سلام درود خدمت همه کارگران عزیز کشورم،ایران.امیدوارم یک مرد پیاده بشه و حق قانونی کارگران رو بگیره. ارسالی در

    ممنون از لطف و زحمات شما سپاسگزارم 🙏🙏🙏

  • برده داری نوین ارسالی در

    خدا لعنت کنه باعث وبانی این تصمیمات لحظه ای رو،،تمام حقوق یه کارگر پول یا دست کت وشلوار این بیشرفا نمیشه

  • ناشناس ارسالی در

    سلام چیزی هم نمیشه گفت من نمیدونم چرا دولت این همه دفاع میکنه از کارفرماها چقد درامد دارن که دولت خریدن چقد باج دادن که دولت طرفدار هستش

  • زرناز والا ارسالی در

    در مورد حقوق کارگران چرا افردای که کارمند دولت هستند و حقوق نجومی میگیرن، برنامه ریزی میکنن، این نوع تصمیم گیری چه فرقی با حکومت شاهنشاهی ظالمانه داره؟

  • ن ارسالی در

    ما یه خونواده۳نفری ماهی۱تومن اجاره میدیم ماهی۲۰۰تومن قبض ابوبرقوگاز ماهی۱۸۰۰قسط بانک میدیم حالا چی میمونه برامون حتی یارانه هم باید بدیم بابت قبضامون همسرم۲۶۰۰میگیره پسرم سوءتغذیه گرفته.همسرم۱۰ساعت تو یه معدن کار میکنه نه اضافه کاری نه هیچی چی کار کنیم برم با پسرم تو خیابون گدایی؟

  • محمدی ارسالی در

    آقای توفیقی چرا به مجلسی ها در خصوص معافیت مالیاتی صحبت نمیکنید که از فقرا مالیات نگیرند؟! خودتون آمار میدید زیر ۹میلیون خط فقره بعد برای حقوق بالای ۴میلیون تومان مالیات کسرمیکنید؟ واقعا یعنی چی این حرفها؟!

  • شاهرخ اکبری بیاتیانی ارسالی در

    ما اگر تابحال سختیهای زندگی را تحمل کردیم،فقط و فقط به خاطر آرمانهای بلند امام راحل و حضرت آقا بوده و بس؛ مسئولین و دولتیها آیا واقعا میتونند مثل یک کارگر پیمانکار نیروی انسانی زندگی کنند؟؟؟

  • حجت ناجی ارسالی در

    بنظرم دولت محترم ی مالیات ، درست حسابی هم ب حقوق کارگران بدبخت ببندد، دیگه انشالله سال بعد هیچ کارگری نخواهیم داشت، چون فک کنم دیگه ب یاری خدا همشون از نفس افتادن، و سال بعد سال تیر خلاص هس، خدا لعنت کنه بر جد آباد کسی که خودش افزایش حقوق ۶۰ و ۱۰۰ درصدی طلب می کنه ولی راضی ب افزایش حداقلی حقوق کارگران بدبخت نیست

  • انسان آزاد ارسالی در

    سیر از گشنه خبر نداره. ثروتمند از طبقه ی متوسط و فقیر که اکثریت جامعه رو تشکیل میدن

  • امیری ارسالی در

    برای افزایش حقوق کارگران ، خواستم بگم زیاد الکی با دورهمی هاتون هزینه رودست دولت نزارید ما که میدونین آخرش چیه.

  • ناشناس ارسالی در

    خدایش این اعداد از کجا میان کارمند زیر ۵ میلیون میگیره سبد خودتون با ما قاطی شده

  • بی نام ارسالی در

    به خدا من کارگر حاضرم دستمزدم ۱۲٪ افزایش پیداکنه ولی تورم کنترل بشه چه فایده ۲۰٪اضافه بشه ولی طرح تعدیل نیرو کارفرما بزنه وبیکار شوم تورم را کنترل کنید من کارگر افزایش دستمزد زیادی میخوام

  • شهریار ارسالی در

    حرف حق همینه ک دوستمون گفت 25 درصد بیشتر افزایش نمیدن
    بقیه‌شو میبندن به سنوات و حق مسکن و این چرت و پرت ها ک هیشکی تا حالا رنگشون ندیده

  • علیرضا ارسالی در

    سپاس بیکران خداوند متعال را که حقوق من یک سوم خط فقر ۷میلیونی که اعلام کردند هست

  • ناشناس ارسالی در

    حقوق باز نشسته های تامین اجتماعی باید رضایت مند باشه وهمچنین عیدی انها👍👍👍👍👍

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه باعث وبانیشو

  • کارگر ارسالی در

    کارفرما با تخلیه کارخانه وانباشت مرجوعات باوضایعاتواتشسوزی عمدی با همدستی ولابیگری عوامل بیمه اسیا ۲۰ میلیارد به جیب زد رنگسازی ارکو اذرشهر حال شما فکر میکنید این کارفرما حق وحقوق کارگر رو بدهد

  • رضا ارسالی در

    چرا باید به افرادی که خبر از کار و کارگر ندارند وپو

    افرادی که از جنس کارگر نیستن نباید در رابطه با حقوق صحبت کنند

  • محمدرضا ارسالی در

    توروقرآن کم تن کارگرای بدبختو بلرزونید هرروز از ده میلیون شروع میکنید هرروز ده تا تیتر میزنید اخرش دویست تومن میره رو حقوق کارگر بدبخت با تورم صددرصد

  • مجید ارسالی در

    تو رو به خدا نگاهی ام به قشر کارگر بکنید کارگر چگونه می‌تواند با این حقوق کم شرمنده خانواده اش وفرزندان نشود

  • فرزان ارسالی در

    کار گرتوایران یک دستمال کاغذی هست هیچ کس براش احترام نمیزاره از کارفرما تا مدیر بی کفایت حقوق بازنشستگان از 4میلیون شد7میلیون

دیدگاه تان را بنویسید