کدام کشورها واکسیناسیون کرونا انجام دادند؟

حدود یک سال از روزی که موارد ابتلا به یک بیماری ناشناخته تنفسی در ووهان چین گزارش شد، می‌گذرد؛ روزهای دلهره آوری که یک بیماری مرموز، طعمه‌هایش را یکی پس از دیگری به کام مرگ می‌کشاند. از همان نخستین روزهای شیوع این ویروس، عملیات برای ساخت دارو و واکسنی برای درمان این بیماری در نقاط مختلف دنیا آغاز و غول‌های بزرگ داروسازی برای تولید هرچه سریعتر واکسن این بیماری باهم به رقابت پرداختند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ در حال حاضر بیش از ۲۳۰ شرکت داروسازی در نقاط مختلف دنیا در حال ساخت واکسن هستند و ۶۰ واکسن مرحله آزمایشات بالینی بر روی انسان را طی می‌کنند که ۲۰ مورد از آنها به مراحل نهایی آزمایش رسیده‌اند و حداقل ۸۵ واکسن در مرحله پیش بالینی و آزمایش بر روی حیوانات فعال هستند.

ایسنا نوشت: سه واکسن فایزر و بیون‌تک، مدرنا و آکسفورد در حال حاضر مجوز اضطراری استفاده را کسب کرده و واکسیناسیون در بیش از ۴۰ کشور جهان آغاز شده است.

انگلستان نخستین کشوری بود که در هشتم دسامبر واکسیناسیون کووید را آغاز و وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد تا یکم ژانویه ۲۰۲۱، مجوز بیش از یک میلیون دوز واکسن فایزر داده شده است.

در میان کشورهای اروپایی، انگلیس، آلمان، ایتالیا، لهستان، دانمارک، رومانی، اتریش، بلغارستان، یونان، استونی و فرانسه به ترتیب با بالاترین نرخ واکسیناسیون به نسبت جمعیت خود عملیات واکسیناسیون در برابر این بیماری را آغاز کرده اند. کرواسی و پرتغال با نرخ ۰.۱۹ و ۰.۱۶ بعد از ایتالیا و هلند که نرخ واکسینه آنها ۰.۱۳ دوز واکسن در هر ۱۰۰ نفر جمعیت است، عملیات واکسینه سازی را آغاز کردند. ایتالیا با مرگ ۷۵ هزار نفر بیش از ۷۹ هزار نفر را واکسینه کرده است و اتریش، بلغارستان و رومانی با نرخ ۰.۰۷ دوز در هر ۱۰۰ نفر در بخارست ۱۳.۲۰۰ دوز تحویل شده، وین ۶ هزار و سوفیا ۴.۷۳۹ دوز واکسن دریافت کرده اند. استونی ۲۵۰۰ نفر را واکسینه کرده و در آتن و هلسینکی ۳.۰۰۱ و ۱.۷۶۷ دوز واکسن وارد شده است.

آژانس پزشکی اروپا (EMA) در ۲۱ دسامبر مجوز اضطراری استفاده از واکسن فایزر را اعلام کرد و اولین محموله واکسن در ۲۶ دسامبر تحویل داده شد، هدف نهایی واکسینه کردن ۴۵۰ میلیون نفر در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در طول سال ۲۰۲۱ است. این اتحادیه قرارداد خود را با واکسن های مدرنا و آکسفورد (AstraZeneca) تضمین کرده است.

آلمان ۲۶ دسامبر رسما واکسیناسیون علیه کووید را آغاز کرد، اگرچه کارمندان بهداشت اولین دوز واکسن را دریافت کردند، اما حدود ۱۵۰ هزار دوز واکسن فایزر را دریافت کرده و قرار است بین ۴۰۰ مرکز واکسیناسیون توزیع شود. آلمان مجوز بیش از ۱۸۸.۵۰۰ دوز واکسن را تا یک ژانویه داده است. نرخ واکسیناسیون در آلمان ۰.۲۳ در هر ۱۰۰ نفر جمعیت است.

کارمندان بهداشت آرژانتین در صف دریافت اولین دریافت کننده های واکسن Sputnik V روسیه در تاریخ ۲۹ دسامبر بودند. این واکسن در تمام ۲۳ استان این کشور تجویز می شود.

در بلژیک اولین واکسن های کووید ۱۹ را که توسط فایزر و بیون تک تولید شده در ۲۸ دسامبر دریافت کردند. اولین واکسن به شهروندی ۹۶ ساله در خانه سالمندان تزریق شد. این کشور ۱۱ میلیون نفری قصد دارد ۷۰ درصد از جمعیت خود را تا پایان سال ۲۰۲۱ واکسینه کند.

اولین کانادایی که واکسن کووید را زد زنی ۸۹ ساله از اهالی ایالت کبک بود که ۱۴ دسامبر واکسن فایزر را دریافت کرد. این کشور در قاره آمریکای شمالی، همراه همسایه خود ایالات متحده، واکسن مدرنا را نیز برای برنامه ایمن سازی دسته جمعی خود تأیید کرده است.

شیلی، در ۲۴ دسامبر پس از مکزیک به عنوان دومین کشور آمریکای لاتین برنامه خود را آغاز کرد. یک پرستار ۴۲ ساله اولین دوز واکسن فایزر-بیون تک را در حضور رئیس جمهور دریافت کرد. مکزیک برنامه واکسیناسیون انبوه خود را در ۲۴ دسامبر آغاز کرد.

کاستاریکا، نیز اولین محموله از دوزهای واکسن فایزر و بیون تک را دریافت کرد و این کشور اولین تزریق را در ۲۴ دسامبر انجام داد.

قبرس برنامه واکسیناسیون خود را از ۲۷ دسامبر آغاز کرد و نخست وزیر جمهوری چک نیز اولین کسی بود که واکسن فایزر بیون تک را ۲۷ دسامبر دریافت کرد، این کشور تاکنون ۹،۷۵۰ دوز را دریافت کرده است.

دانمارک نیز واکسیناسیون با واکسن فایزر-بیون تک را افراد در خانه های مراقبت از سالمندان از ۲۷ دسامبر آغاز کرد، شهروند ۷۹ ساله دانمارکی اولین واکسیناسیون را انجام داد. همچنین شش کارمند بهداشت در ۲۷ دسامبر اولین کسانی بودند که با واکسن فایزر در فنلاند واکسینه شدند. واکسیناسیون در بیمارستان دانشگاه هلسینکی انجام شد.

اولین دوز واکسن فایزر-بیون تک در فرانسه در ۲۶ دسامبر برای یک زن و یک پزشک، هر دو ۷۸ ساله در بیمارستان Rene-Muret در نزدیکی پایتخت پاریس انجام شد.

سرپرستار بخش مراقبت های ویژه در یونان، در ۲۷ دسامبر اولین کسی بود که واکسن فایزر را در این کشور دریافت کرد.

مجارستان واکسیناسیون کارکنان مراقبت های بهداشتی را با واکسن فایزر از ۲۶ دسامبر آغاز کرد. خبرگزاری دولتی MTI گزارش داد که مجارستان اولین محموله واکسن ویروس کرونا را برای ۴۸۷۵ نفر خواهد داشت. در ۲۸ دسامبر، مجارستان همچنین ۶۰۰۰ دوز واکسن Sputnik V روسیه را دریافت کرد.

اولین واکسیناسیون علیه بیماری ویروسی کرونا در ایتالیا در تاریخ ۲۷ دسامبر انجام شد و یک پرستار اولین فردی در ایتالیا شد که واکسن فایزر را دریافت کرد. وی با چهار نفر دیگر در بیمارستان Spallanzani در رم واکسینه شد.

کویت نیز واکسیناسیون ویروس کرونا را از ۲۴ دسامبر آغاز کرد. این کشور اولین ۱۵۰ هزار دوز واکسن تولید شده توسط غول دارویی ایالات متحده فایزر و شریک آلمانی آن بیون تک را دریافت کرد.

مالت، همزمان با آغاز برنامه واکسیناسیون همزمان با سایر اعضای اتحادیه اروپا، یک پرستار بیمارستان دولتی را واکسینه کرد.

در ۲۷ دسامبر، عمان کمپین تزریق واکسن را با دریافت اولین دوز واکسن فایزر توسط وزیر بهداشت آغاز کرد. هدف عمان واکسیناسیون ۶۰ درصد از حدود ۵ میلیون نفر جمعیت کشورش است. همچنین قطر پس از ورود اولین گروه واکسن فایزر در ۲۲ دسامبر، واکسیناسیون رایگان ویروس کرونا را آغاز کرد. قطر همچنین معاملات خرید واکسن های مدرنا و آکسفورد را امضا کرده است.

لهستان، واکسن فایزر را در ۲۷ دسامبر دریافت کرد و دولت روسیه می گوید از ماه سپتامبر با واکسن Sputnik V شهروندان خود را واکسینه کرده است.

عربستان سعودی با بیش از ۳۶۰ هزار مبتلا به کووید، عملیات واکسینه سازی را با واکسن فایزر-بیون تک در ۱۷ دسامبر آغاز کرد.

بالکان واکسن را از ۲۴ دسامبر آغاز کرد و نخست وزیر اولین واکسن بود که واکسن فایزر را دریافت کرد.

اسلواکی،در ۲۶ دسامبر واکسیناسیون جمعیت خود را در برابر همه گیری جهانی آغاز کرد.

در اسپانیا یک پیرمرد ۹۶ ساله به عنوان اولین فردی در این کشور بود که در ۲۷ دسامبر با واکسن فایزر واکسینه شد.

اولین تزریق واکسن ویروس کرونا در ساکنان پایتخت امارات متحده عربی، ابوظبی، در ۱۴ دسامبر انجام شد. این کشور واکسن فایزر و سینوفارم چین را برای استفاده گسترده تأیید کرده است.

در خارج از اتحادیه اروپا، سوئیس و صربستان نیز واکسیناسیون را شروع کرده اند. سوئیس پس از تأیید واکسن فایزر، فعالیت خود را در ۲۳ دسامبر آغاز کرد. صربستان تزریق خود را در شب کریسمس آغاز کرد .

ایسلند اولین گروه واکسن های خود را دریافت کرد و تقریباً ۱۰ هزار دوز واکسن تولید شده توسط فایزر در ابتدا برای کارکنان مراقبت های بهداشتی و کارمندان خانه سالمندان تجویز می شود. ترکیه نیز اولین محموله واکسن Sinovac را از چین دریافت خواهد کرد. ترکیه ۵۰ میلیون دوز واکسن Sinovac را سفارش داده است و همچنین واکسن فایزر خریداری خواهد شد.

بیش از ۱ میلیون آمریکایی واکسینه شده اند. از زمانی که ایالات متحده فعالیت واکسیناسیون خود را در ۱۴ دسامبر آغاز کرده است. این کشور با بیش از ۳۳۰ هزار مرگ و میر سخت ترین آسیب جهان در اثر ویروس کرونا را داشته و علاوه بر واکسن شرکت فایزر و بیون تک، واکسن مدرنا را نیز خریداری کرده است.

در آسیا، هند قصد دارد سال آینده استفاده از واکسن Sputnik V را آغاز کند. مقامات چینی در ژوئیه برنامه استفاده اورژانسی را بر روی افراد ضروری و سایر افرادی که در معرض خطر عفونت بودند، آغاز کرد. تا اواسط نوامبر، حدود ۱ میلیون نفر واکسینه شده بودند. چین در آزمایشات بالینی مرحله آخر حداقل پنج کاندیدای واکسن دارد.

بحرین و امارات متحده عربی واکسن سینوفارم چین را تأیید کرده اند.

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد و بنابراعلام مقامات وزارت بهداشت ایران، روند ساخت واکسن کووید در ایران به خوبی در حال پیگیری است و می توان امیدوار بود که ظرف چند ماه آینده به ساخت واکسنی مطمئن و قابل قبول در کشور دست یابیم.

بیش از ۸۶ میلیون ابتلا و مرگ بیش از ۱.۸ میلیون نفر در اثر این بیماری، کشورهای مختلف را به تکاپوی تهیه واکسن واداشته است. اگرچه واکسن‌های موجود در بازار امیدهای زیادی برای رهایی از شر این بیماری ایجاد کرده، اما در حال حاضر کشورهای ثروتمند اکثر واکسن‌های ساخته شده را، جمع آوری کرده و بسیاری از کشورهای در حال توسعه امیدوارند که گزینه های چینی بتوانند این شکاف را پر کنند. با این اوصاف همچنان نگرانی از در دسترس نبودن این درمان برای ملت‌های فقیرتر احساس می شود.

دیدگاه تان را بنویسید