حس و حال پس از تزریق واکسن کووید-۱۹ "فایزر" چیست؟

نخستین داوطلبانی که واکسن کرونای شرکت "فایزر" را دریافت کرده‌اند اکنون در حال بیان بازخوردهای خود در مورد این واکسن هستند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، شرکت در آزمایش بالینی کور یک واکسن می‌تواند لحظات ناخوشایندی را به همراه داشته باشد، خصوصاً اگر عوارض جانبی آن (صرف نظر از اینکه از دارو یا اثر دارونما ایجاد شده باشد) شدید باشد.

ایسنا نوشت: برخی از نخستین داوطلبانی که واکسن کووید-۱۹ شرکت "فایزر"(Pfizer) را تزریق کرده‌اند، در حال به اشتراک گذاشتن تجربیات خود هستند و اثرات این واکسن را با خماری و گیجی شدید مقایسه کرده‌اند.

آنها عوارض جانبی دریافت این واکسن را همراه با سردرد، تب و درد عضلانی بسیار شبیه به از بعد از مصرف مشروبات الکلی توصیف می‌کنند.

آزمایشات مرحله سوم واکسن کووید-۱۹ "فایزر" شامل بیش از ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر در شش کشور مختلف جهان بوده است و به هیچ یک از آنها گفته نشده بود که واکسن واقعی یا دارونما به آنها تزریق شده است.

با این حال برخی از داوطلبان معتقدند که به آنها داروی واقعی داده شده است که برخی از عوارض جانبی مانند سردرد و بدن درد و تب را احساس کرده‌اند.

لازم به ذکر است که این آزمایش یک آزمایش دوسو کور بوده است.

"گلن دشیلدز" داوطلب مرد ۴۴ ساله از آستین تگزاس ایالات متحده اظهار داشت که علائم پس از دریافت این واکسن، قابل مقایسه با علائم خماری شدید است، اما خیلی زود برطرف شده‌اند.

مقایسه دیگری که توسط داوطلبان انجام شده، نزدیک به تزریق واکسن آنفلوانزا توصیف شده است که معمولاً در فصل پاییز انجام می‌شود.

"کری" از میسوری آمریکا می‌گوید که علائم او مانند علائمی است که عادت کرده بود بعد از تزریق واکسن آنفلوانزا احساس کند. وی پس از اینکه در ماه سپتامبر برای اولین بار واکسن "فایزر" را تزریق کرد، احساس سردرد، تب و بدن درد را تجربه کرد و این علائم را بعد از تزریق دوم بیشتر احساس کرد.

گفتنی است که نه "دشیلز" و نه "کری" که نام خانوادگی خود را فاش نکرده است، در واقع نمی‌دانند که داروی واقعی به آنها داده شده یا دارونما، زیرا همانطور که گفته شد این یک آزمایش دوسوکور بوده است.

هر چند "دشیلدز" کاملاً مطمئن است که واکسن به او تزریق شده است، زیرا بعد از آن آزمایش آنتی بادی داده که نتیجه آن مثبت شده است. وی هنگامی که خبر موثر بودن ۹۰ درصدی واکسن منتشر شد، بسیار هیجان زده شد.

هدف اکثر واکسن‌های کووید-۱۹ که در حال طی کردن آزمایشات خود هستند یا در مرحله نهایی آزمایش‌های بالینی فاز ۳ هستند، دریافت تاییدیه قبل از پایان سال جاری میلادی است.

دیدگاه تان را بنویسید