نخستین واکسن کرونا تولید محققان ایرانی که موفق به دریافت کد اخلاق و کارآزمایی انسانی از وزارت بهداشت شد در شرکت شفا فارمد وابسته به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید شده است.

به گزارش جماران، تصویر اولین سری واکسن ایرانی کرونا(شفا فارمد)، جهت تست نهایی بالینی و غیر قابل فروش را در زیر مشاهده می کنید:

 

تصویری از اولین واکسن کووید 19 ایرانی

 

پیش از این محمد مخبر از نخستین تزریق تست انسانی واکسن کووید 19 در هفته اول دی ماه در کشور خبر داده بود و اظهار داشت: بنده و همه همکارانم در ستاد اجرایی فرمان امام(ره) آمادگی تزریق این واکسن را داریم و ما این واکسن را تزریق خواهیم کرد.

رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام گفت: 3 تا 4 ماه بعد از آزمایش انسانی، ما به نقطه‌ای خواهیم رسید که کشور از واردات این واکسن بی نیاز می‌شود.

نخستین واکسن کرونا تولید محققان ایرانی که موفق به دریافت کد اخلاق و کارآزمایی انسانی از وزارت بهداشت شد در شرکت شفا فارمد وابسته به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید شده است.

به گفته مسئولان، سه واکسن کرونا دیگر محققان شرکت‌های ایرانی هم در مرحله دریافت مجوز کارآزمایی بالینی هستند.

آزمایش انسانی واکسن کرونا در سه مرحله صورت می‌گیرد به این صورت که در مرحله اول به 56 نفر با جنسیت و سن متفاوت تزریق صورت می‌گیرد و بعد از 28 روز و مشخص شدن نتایج بررسی، مرحله دوم با تزریق به 500 نفر آغاز می‌شود و بعد از 28 روز از تزریق دوم و بررسی نتایج، مرحله سوم بدون محدودیت با تولید انبوه و عرضه گسترده آغاز می‌شود.

دکتر مصطفی قانعی دبیر ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت و گو با ایرنا، در خصوص نوع فناوری استفاده شده در واکسن بنیاد برکت نسبت به واکسن‌های مشابه دیگر کشورها که در حال ساخت است، گفت: واکسنی که مجوز آزمایش انسانی دریافت کرده، همانند واکسن سینوواک چین است یعنی از کل ویروس کشته شده کرونا برای تولید واکسن کرونا استفاده کرده است.

همچنین کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو اخیرا در حساب توئیتر خود نوشت: اولین واکسن ایرانی کووید 19 موفق به اخذ کد اخلاق از کمیته ملی اخلاق در پژوهش شد.

این طرح پژوهشی با عنوان کارآزمایی بالینی بررسی بی خطری و ایمونوژنیسیتی واکسن غیرفعال کووید 19 در جمعیت سالم برای مطالعه فاز یک، کد اخلاق گرفته است، واکسن غیرفعال شرکت شفا فارمد تحت نظارت بنیاد برکت ستاد ارجرایی فرمان امام (ره) به عنوان اولین واکسن ایرانی کووید 19 با دریافت کد اخلاق عملاً وارد فاز مطالعه بالینی شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
18 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.