گلایه بازنشستگان سخت و زیان‌آور درباره اجرایی نشدنِ فرمولِ «چهار/سی‌ام»

بازنشستگان سخت و زیان آور می‌گویند: قرار بوده چهار/سی‌ام در سال‌های اشتغال سخت ما ضرب شود و مابه‌التفاوت این چندماه در آذر پرداخت گردد اما این اتفاق نیفتاده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ بازنشستگان سخت و زیان‌آور اهوازی از اجرایی نشدن اصلاحاتِ «چهار/سی‌ام» در فیش‌های حقوقی خود در آذرماه؛ انتقاد کردند.

ایلنا نوشت؛ این بازنشستگان می‌گویند: قرار بوده چهار/سی‌ام در سال‌های اشتغال سخت ما ضرب شود و مابه‌التفاوت این چندماه در آذر پرداخت گردد اما این اتفاق نیفتاده است.

یکی از این بازنشستگان با اعلام اینکه امروز به تامین اجتماعی مراجعه کرده است، می‌گوید: جواب درستی نگرفتم؛ گویا فقط در مورد حداقل‌بگیران و کسانی که زیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی ماهانه دارند، اصلاحات اعمال شده است اما برای من هیچ افزایشی عملی نشده است؛ به طوریکه فیش حقوقی آذر همان فیش حقوقی مرداد است؛ نه خبری از افزایش است و نه پرداختِ مابه‌التفاوت چند ماه!

این بازنشسته با تاکید بر اینکه حتی اگر این افزایش را به همه سخت و زیان‌آورها بدهند؛ بازهم ناکافی‌ست؛ از مراجعات مکرر خود و همکارانش به تامین اجتماعی و کانون بازنشستگان استان خبر می‌دهد.

 او می‌گوید: باید به جای چهار/سی‌ام ضربدر سابقه اشتغال که به سابقه عادی ما اضافه شده، یک سال سابقه سخت را یکسال و نیم در نظر بگیرند و سی/سی‌ام به ما پرداخت کنند؛ دقیقاً مانند بازنشستگان عادی؛ چراکه در همه محاسبات اسبق، یکسال سابقه کار سخت ما، یکسال و نیم منظور شده و یکباره نباید در اجرای متناسب‌سازی یا همسان‌سازی، محاسبات تغییر کند.

 

فرمول چهار/سی‌ام چیست؟

علی دهقان‌کیا (رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) در این رابطه، با تاکید بر اینکه افزایش براساس یک فرمول خاص صورت گرفته، می‌گوید: «چهار/‌سی‌ام» ضربدر تعداد سال‌های سابقه فرد در کارهای سخت و زیان‌آور می‌شود؛ مثلاً اگر کسی ۲۰ سال سابقه کار داشته، می‌شود هشتاد/سی‌ام که حاصل آن در حدود ۲.۳ است؛ یعنی ۲.۳ سال به بیست سال سابقه فرد اضافه می‌شود. ۲۲.۳ تعداد سال‌های سابقه فرد در این اصلاحات است. قبلاً همین چهار/سی‌ام را ضربدر ده سال کرده بودند که حدود ۱.۳ می‌شود و به ۲۰ سال اضافه می‌شد. پس تفاوت تنها در فاصله‌ی این دو عدد (۲۲.۳ و ۲۱.۳) است که اختلاف آن می‌شود یک سال و چندماه. برای یکسال تا ۲۵ سال، هر سال امتیار متناسب‌سازی، ۱۰ هزار تومان امتیاز دارد. بنابراین برای این یک سال، ۱۰ هزار تومان به اضافه‌ی اضافه ترغیب که چند هزار تومان است، به فرد پرداخت می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه امتیاز همسان‌سازی هر سال فقط ده هزار تومان است، می‌گوید: اگر فردی بیش از ۲۰ سال مثلاً ۲۵ سال سابقه داشته باشد، این مابه‌التفاوت بیشتر می‌شود؛ قرار نبوده مبلغ زیادی در این اصلاحات به کارگران بازنشسته پرداخت شود.


دهقان‌کیا با بیان اینکه افرادی در متناسب‌سازی تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش داشته‌اند، در پاسخ به توقعات بازنشستگان سخت و زیان‌آور می‌گوید: قرار نبوده اصلاحات افزایش چندصد هزار تومانی به وجود بیاورد؛ اما همانطور که گفتم هرچقدر سابقه بازنشسته در مشاغل سخت و زیان‌آور بیشتر باشد، افزایش بیشتر خواهد بود؛ اگر بازنشسته‌ای ۳۰ سال سابقه کار سخت داشته باشد، برای بالای ۲۵ سال، امتیاز سالانه ۱۵ هزار تومان است؛ بنابراین براساس سابقه کار، اضافات از ده، پانزده هزار تومان شروع می‌شود و ممکن است تا صد یا ۱۵۰ هزار تومان هم برسد.


این فعال صنفی بازنشستگان در پایان تاکید می‌کند: همسان‌سازی به این شیوه، در واقع فقط متناسب‌سازی است و همسان سازی واقعی و تمام‌عیار محسوب نمی‌شود.

  • محمدعسکری حصن ارسالی در

    خدا به دلشون بندازه یه رحمی به کند حقوق ماهم درست بشه

  • ناشناس ارسالی در

    اقا کجا اضافه شد من زیر 2800میگیرم دریغ از یک ریال اضافه چرا الکی چو میندازید ما که نگرفتیم

  • بازنشسته تامین اجتماعی ارسالی در

    دارید توجیه میکنید که ۱۵ هزارتومانی که دادید درست است.خیر آقا ۱۰ سال از سی سال بنده محاسبه نشده است یعنی ۱/۳ کل خدمت بنده. درضمن چرا باید ۳۰ سال محاسبه نشود؟مگر برای ۱۰ سال ارفوقی دولت از من ۶۰ میلیون تومان پول نقد نگرفتید؟ درحالیکه هزینه بسمه ۲۰ سال من کمتر از خ۰ میلیون تومان بوده؟ دارید توجیه میکنید تا دوباره زیر همه خرف های وزیر و غیره بزنید. راست حسینی بگویید نمی دهیم چرا آدرس غلط میدهید

  • بازنشسته ارسالی در

    ایا همسان سازی ۱۰ سال بنده شده ۱۵هزار تومان؟ ایا ۱/۳ همسان سازی بنده شده ۱۵هزار تومان؟ یعنی کل همسان سازی من ۴۵ هزار تومان هست؟ معلومه دارید زمینه سازی میکنید با وجود قول وزیر برای عدم پرداخت .

  • ناشناس ارسالی در

    چقدرمیتونند دروغ بگن حق بازنشستگان،سخت زیان اورندادند،خدا ازشون نگذره

  • محمد ارسالی در

    شماکی دیدد اینهاازحق کارگردفاع کنن جزاینکه تامتونن بی عدالتی تابوده همین بود خداوندازشون نگذره ماکه نمگزریم

دیدگاه تان را بنویسید