راجر برلیند از دنیا رفت

یکی از مهم‌ترین تهیه کنندگان برادوی که سازنده بیش از ۱۰۰ نمایش بود درگذشت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، راجر برلیند تهیه‌کننده پرکار و سازنده بیش از ۱۰۰ نمایش در برادوی درگذشت. وی ۹۰ ساله بود.

مهر نوشت؛ وی که سازنده نمایش‌هایی چون «کتاب مورمون»، «هلو، دالی» و «اوان هنسن عزیز» بود ۱۸ دسامبر در خانه‌اش در منهتن درگذشت.

وی مسیری غیرمعمول را در رسیدن به شهرت طی کرده بود و ابتدا دلش می‌خواست ترانه‌سرا شود اما برای تامین زندگی به وال‌استریت روی آورد. پس از آن‌که وی در حادثه سقوط هواپیما همسر و سه فرزند از چهار فرزندش را از دست دارد راه جدید زندگی‌اش را در برادوی یافت و به تولید نمایشنامه‌ها در برادوی پرداخت.

از اولین تولیدات وی می‌توان از «رکس» در سال ۱۹۷۶ یاد کرد و «تاجر» که سال ۱۹۷۷ روی صحنه رفت. جدیدترین نمایش‌های وی برای برادوی «اوکلاهما!»، «دختران مین» و «حادثه عجیب سگی در نیمه‌شب» در سال ۲۰۱۹ بود.

وی ۲۵ بار جایزه تونی را دریافت کرده بود که آخرینش را سال پیش برای «اوکلاهما!» برد. سال ۲۰۱۷ او با ۲ جایزه تونی به خانه رفت که یکی را برای بهترین نمایش موزیکال «اوان هنسن عزیز» و دیگری را برای بهترین بازسازی موزیکال برای «هلو، دالی» دریافت کرده بود.

از پرفروش‌ترین نمایش‌هایی که وی تهیه کننده‌اش بود در دهه ۱۹۸۰ می‌توان از نمایش‌هایی چون «آمادئوس»، «بانوی پیچیده»، «نه»، «برادوی جرومی رابینز» و «شهر فرشتگان» یاد کرد. در دهه ۱۹۹۰ او «کولی» و «یک اتفاق خنده‌دار در راه ورود به انجمن» را بازسازی کرد که با اقبال زیادی روبه‌رو شدند.

در توییت شب کریسمس برای گرامی‌داشت یاد وی دیوید آرون دامِن بازیگر یادآوری کرد که برلیند تهیه‌کننده اولین نمایش وی بود که با عنوان «زندگی» روی صحنه رفت و از آوریل ۱۹۹۷ تا ژوئن ۱۹۹۸ اجرا شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید