پیشکسوت پرسپولیس در گفت و گو با جی پلاس؛

درخشان: پرسپولیس از نظر فنی به اولسان نباخت/ وقت قربانی کردن شیری و نوراللهی نیست/ ما از فوتبال آسیا عقبیم/ رسول پناه چه جوابی دارد بدهد؟

یک کارشناس فوتبال معتقد است پرسپولیس در جریان بازی و از نظر فنی به اولسان هیوندای نباخت و حداقل شایسته تساوی و رفتن به وقت های اضافه بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تیم های فوتبال پرسپولیس و اولسان هیوندای کره جنوبی در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا در ورزشگاه الجنوب قطر به مصاف یکدیگر رفتند و این مسابقه حساس در نهایت با نتیجه ۲ بر یک به سود تیم کره ای به پایان رسید تا سرخپوشان برای دومین بار طی چندسال اخیر در حالی که به فینال صعود کرده اند، دستشان از جام کوتاه بماند.

هر چند به نظر می رسید شاگردان یحیی گل محمدی در این دیدار شرایط سختی را به دلیل نبود بازیکنانی همچون وحید امیری، عیسی آل کثیر و احسان پهلوان داشته باشد، اما در طول ۹۰ دقیقه شایسته و پا به پای حریف پیش رفتند و کم از قهرمان نداشتند.

این دیدار حساس اما دو صحنه بسیار مهم داشت؛‌ دو صحنه ای که به سود اولسان کره جنوبی به پنالتی منجر شد. احمد نوراللهی در دقیقه ۴۵+۱ و مهدی شیری در دقیقه ۵۴.

از نظر موقعیت زمانی لحظات پایانی نیمه اول از مهم ترین دقایق مسابقه برای گل زدن و گل خوردن است و تیمی که در این لحظات، گل دریافت می کند از نظر شرایط روحی نیمه دوم سخت‌تری را پشت سر می گذارد و تیمی که موفق به گلزنی می شود، عموما ۴۵ دقیقه بهتر نسبت به حریف خود، خواهد داشت.

حمید درخشان، سرمربی سابق پرسپولیس و کارشناس فوتبال در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ در واکنش به ناکامی مجدد پرسپولیس در کسب عنوان قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا گفت: جا دارد به همه بازیکنان و مربیان پرسپولیس خسته نباشید بگویم. واقعا آن ها با صعود به فینال، پتانسیل های بالای فوتبال ایران را به نمایش گذاشتند. واقعا انتظار نداریم در وضعیت نابرابر با کشورهای آسیایی که از نظر امکانات و همینطور بهره بردن از نیروی انسانی خارجی در وضعیت بسیار بهتری هستند، به فینال صعود کنیم و به مقام قهرمانی برسیم.

او با بیان اینکه پرسپولیس تا رسیدن به قهرمانی آسیا فقط چند گام کم آورد می گوید: چیزی از ارزش های پرسپولیس کم نشده است و از دست بازیکنان و مربیان دلخور نیستم. بلکه به آن ها افتخار می کنم که توانستند به فینال برسند و در طول بازی چیزی از رقیب کره ای خود کم نداشتند؛ تیمی که از نام و نشان آن مشخص است به چه شرکت بزرگی (هولدینگ هیوندای در کره جنوبی) وابسته است اما در ماه های اخیر شاهد بودیم که بعد از صعود به فینال چه اتفاقاتی به سر پرسپولیس آمد. بنابراین جای گله گذاری نیست و من ممنونم که این تیم توانست برای چندین روز هم که شده هواداران را خوشحال کند و الان هم کسی از کادرفنی و بازیکنان باغیرت این تیم گلایه ای ندارد.

این کارشناس فوتبال درباره نمایش پرسپولیس و عملکرد فنی این دو تیم در طول بازی گفت: به طور کلی این بازی تلاقی یک خط دفاعی قدرتمند و خط حمله قدرتمند بود و به همین دلیل اگر ضربات پنالتی گرفته نمی شود، بازی چندان گل زیادی نداشت . اولسان هیوندای مطابق آنچه در بازی های گذشته انجام داده بود، سعی در افزایش سرعت بازی و انتقال توپ داشت و هدف آن ها سمت چپ زمین رسپولیس بود و با کارهای تاکتیکی خود سعید آقایی را چندین بار پشت سر گذاشتند و ارسال کردند. از طرفی وقتی در جنگ های هوایی و نفوذ از قلب خط دفاعی ناکام بودند، روی به ضربات شوت از راه دور آوردند که ثمری برای این تیم نداشت و فقط یک بار به دیرک برخورد کرد.

فینال لیگ قهرمانان آسیا- پرسپولیس - اولسان

درخشان با اشاره به موفقیت شیری در امور دفاعی و بستن سمت راست زمین خودی خاطرنشان کرد: در سمت راست مهدی شیری در امور تدافعی کاملا خوب و بی نقص بود. تنها اشتباه او خطای پنالتی بود که به وسیله VAR اعلام شد و ممکن است برای هر بازیکنی پیش آید. گاهی بازیکنان از روی غریضه کاری را به نفع تیمشان انجام می دهند. به اعتقاد من شیری در آن لحظه فکر نمی کرد که VAR شاهد و ناظر همه اتفاقات ریز و درشت است. به هر حال از هواداران می خواهم که او را قربانی نکنند. هر بازیکنی در دوران بازیگری خود از این اشتباهات می کند. مگر رئال مادرید در چند بازی گذشته از اشتباهات خط دفاعی ضربه ندید؟ بازیکنان این تیم که کوچک نیستند. یا بارسلونا و منچستریونایتد قربانی اشتباهات خط دفاعی نشده اند؟

این کارشناس فوتبال درباره اثرگذاری سرخپوشان در بخش تهاجمی زمین گفت: بدون شک قدرت پرسپولیس در نبود مثلث تهاجمی تیم شامل امیری، پهلوان و آل کثیر کم شده بود ولی به اندازه حریف توانست دروازه این تیم را تهدید کند. از بازی مهدی عبدی به عنوان یک بازیکن کم تجربه و گلی که به ثمر رساند راضی هستم. سیامک نعمتی هم با وجود تغییر پست توانست در ضدحملات کارساز ظاهر شود. عالیشاه به علت دوری از شرایط مسابقه بازیکن همیشگی نبود و این موضوع طبیعی است. در نهایت اینکه پرسپولیس از نظر فنی به حریف نباخت و حداقل بازی می توانست مساوی شود و به وقت اضافه منتقل شود.

درخشان درباره غفلت پرسپولیس از VAR و دادن دو پنالتی عجیب به تیم حریف می گوید: برای من عجیب بود که بازیکنان خیلی راحت پنالتی دادند. باید توجیه می شدند که اینجا جای اشتباه نیست ولی الان وقت قربانی کردن بازیکنی نیستیم و نمی خواهیم مشکلات را به سر بازیکن بکوبیم. فوتبال ورزش گروهی است و بهتر است اجازه دهیم تیم ریکاوری لازم را داشته باشد. قطعا الان نوراللهی و شیری از همه ناراحت تر هستند و برای بازگشت به شرایط ایده آل نیاز به استراحت و تمرین دارند. گفتن اینکه چه کسی اشتباه کرد فعلا کمکی نمی کند. مطمئنم صدبار دیگر هم بازی کنند این دو بازیکن دیگر این اشتباه را نخواهند کرد.

وی درباره تبعات جدایی بشار رسن از پرسپولیس که حاصل توافق با مهدی رسول پناه است اظهار کرد: این اتفاق من را شوکه کرد. آقای رسول پناه چه جوابی دارد بدهد؟ او یکی از بهترین بازیکنان سال های اخیر را مفت از دست داده است. او باعث شد که بشار با وجود قرارداد از تیم برود. او به تیم حاشیه تزریق کرد و حالا بدون پاسخگویی پنهان شده است. کسانی که او را انتخاب کرده بودند چرا الان پاسخگو نیستند؟ چه کسی روی دوره مدیریتی رسول پناه نظارت دارد؟ تا وقتی که به این اشتباهات رسیدگی نشود، مطمئنا پرسپولیس باز هم ضربه خواهد خورد و بازیکنانش را به راحتی از دست خواهد داد چرا که متولیان امور با هیچ کسی طرف حساب نیستند.

درخشان درباره اینکه چه زمانی نوبت به قهرمانی تیمی از ایران در آسیا می رسد گفت: این دو فینال بیش از هر چیزی برای پرسپولیس ارزش دارد. آن ها الان تجربه ای را به دست آورده اند که بسیار ارزشمند است و قطعا زمینه ساز موفقیت در آینده می شود. انسان در شکست ها است که باتجربه تر و قدرتمند تر می شود. مطمئنا ما از فوتبال آسیا عقب افتاده ایم چون هنوز حرفه ای نیستیم ولی با موفقیت های اخیر در رده باشگاهی فکر می کنم بتوانیم طی فصول آینده بار دیگر به فینال برسیم و این بار به راحتی دچار اشتباه نشویم. قطعا پرسپولیس از هر تیم دیگری برای قهرمانی مستحق تر است و خودش باید یک بار دیگر برای رسیدن به جام قهرمانی تلاش کند.

دیدگاه تان را بنویسید