با مصرف این میوه سلامت بدن خود را تضمین کنید

موز یک میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که مصرف روزانه آن به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  موز به عنوان میوه‌ای خوشمزه و پرطرفدار شناخته شده است و بومی مناطق گرمسیری جنوب شرق آسیا، شبه‌جزیره مالزی، و استرالیا بوده که امروزه در همه مناطق گرمسیری با رطوبت مناسب کاشت می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛‌ موز به عنوان یک تغذیه سنگین محسوب می‌شود و حاوی مقدار زیادی ویتامین‌ و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منگنز، منیزیم، آهن، فولات، نیاسین و ریبوفلاوین است که باعث عملکرد مناسب بدن، تقویت سیستم ایمنی و سلامت جسمانی خواهد شد.

موز حاوی مقدار قابل توجهی فیبر، آنتی اکسیدان، آب، کربوهیدرات و پروتئین است و حدود ۱۰۵ کالری دارد. پتاسیم زیاد از خواص موز شناخته شده و سرشار از پکتین است. همچنین فیبرغذایی بالا در این میوه باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش شده و برای سیری طولانی مدت در ابتدای صبح توصیه می‌شود.

میوه‌ها و سبزیجاتی مانند موز حاوی منابع عالی آنتی اکسیدان‌های غذایی مانند دوپامین و کاتچین هستند که مصرف آن‌ها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های دژنراتیو خواهد شد. از فواید دیگر موز می‌توان به سلامت حفظ سلامت کلیه ها، درمان کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، تقویت حافظه، تقویت روحیه، درمان زخم معده و افزایش انرژی اشاره کرد.

موز به علت داشتن مقدار زیادی پتاسیم علاوه بر تنظیم ضربان قلب می‌تواند به تنظیم عملکرد رشته‌های عصبی و اعصاب بدن، بهبود عملکرد ماهیچه‌های بدن به ویژه ماهیچه‌های قلبی و فیلتر کردن خون در کلیه‌ها کمک کند.

در هر صد گرم موز به میزان ۱۰۰ کالری انرژی، ۷۰ گرم آب، ۸ گرم پروتئین، ۲ گرم چربی، ۶/۵ گرم قند، ۸ میلی گرم کلسیم، ۲۵ میلی گرم فسفر، ۷ میلی گرم آهن، ۱ میلی گرم سدیم، ۳۷۰ میلی گرم پتاسیم، ۱۹۰ واحد ویتامین A، پنج میلی گرم ویتامین B۱، شش میلی گرم ویتامین B۲، هفت میلی گرم ویتامین B۳ و ده میلی گرم ویتامین C وجود دارد.

موز یک میوه شادی آور است

شادی آور بودن موز به علت آمینو اسید و ویتامین B۶ موجود در آن است که باعث ترشح هورمون شادی بخش می شوند. مصرف روزانه یک موز احساسات منفی، خشم و افسردگی را به میزان زیادی از شما دور می کند. این میوه منبع غنی از پتاسیم و منیزیم است که این ۲ ماده شل‌کننده طبیعی عضلات و آرامبخش هستند. علاوه بر این موز حاوی ماده‌ای به نام آمنیو اسید تریپتوفان است که این ماده در مغز به HTP ۵ تبدیل می‌شود و باعث افزایش تولید سروتونین و ملاتونین خواهد شد.

مضرات مصرف بیش از حد موز

از مضرات موز می‌توان به افزایش وزن، بروز میگرن، هایپر کالمی (پتاسیم اضافی در خون)، احتمال پوسیدگی دندان، احساس خواب آلودگی، احتمال شکم درد، یبوست، بروز خطر دیابت نوع ۲ اشاره کرد. در صورت مصرف موز اگر با ناراحتی، خس خس و سوزش گلو مواجه شدید شاید نسبت به موز حساسیت داشته باشید و در صورتیکه می‌خواهید میزان مصرف موز را افزایش دهید، حتما با پزشک مشورت کنید.

دیدگاه تان را بنویسید