ابداع پوست مصنوعی حساس به فشار برای انگشتان

محققان ژاپنی یک پوست مصنوعی نامحسوس ابداع کرده اند که روی انگشت فرد قرار می گیرد و نسبت به فشار حساس است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، به نقل از نیواطلس،  گروهی از محققان ژاپنی یک پوست مصنوعی حساس به فشار برای انگشتان انسان ابداع کرده اند.  هرچند ممکن است چنین ابداعی بدون استفاده به نظر بیاید، اما در حقیقت کاربردهای احتمالی جالبی دارد.

مهر نوشت؛ محققان دانشگاه توکیو به رهبری سانگون لی یک حسگر «نانومش» بسیار نازک ابداع کرده اند که در حقیقت از ۴ لایه تشکیل شده است. یکی از آنها عایقی از جنس پلی اورتان و لایه ای دیگر شامل شبکه ای از خطوط رسانا از جنس طلا است. این خطوط به عنوان الکترودهای حساس به فشار عمل می کنند.

غشای متخلخل این پوست به اندازه ای نازک است که می توان آن را روی سرانگشت فرد به کار برد و روی حس لامسه یا توانایی گرفتن اشیا تاثیر نمی گذارد، همزمان این حسگر بسیار مقاوم است. پوست مذکور روی ۱۸ فرد آزمایش شد و هیچ یک از داوطلبان آن را حس نمی کردند. علاوه برآن پس از ۳۰۰ بار مالش روی یک سطح زبر، همچنان قابلیت های آن حفظ شده بود.

محققان امیدوارند این فناوری برای افرادی مانند هنرمندان و جراحان کارآمد باشد که با دستان خود فعالیت هایی بسیار ظریف انجام می دهند. با توجه به اطلاعات فشار انگشتان می توان فعالیت های مختلف را به افراد دیگر یا ربات ها آموزش داد. این تحقیق در ژورنال «ساینس» منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید