جی پلاس

هدایت تیم ملی؛ پاداش یک عمر شکستِ مهابادی و رسواییِ درخشان/ انتخاب‌ های باری به هر جهت برای فوتبال پایه

پس از انتخاب بحث برانگیز پرویز مظلومی برای تیم ملی جوانان و عدم تعهد این مربی به قراردادش، فدراسیون فوتبال باز هم تصمیم عجیبی گرفته و هدایت جوانان را به داود مهابادی واگذار کرده که در تمام دوران مربیگری خود هیچ دستاوردی نداشته است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ تصمیمات عجیب و شوکه کننده فدراسیون فوتبال همچنان ادامه دارد. هنوز چند ماه از انتخاب پرویز مظلومی و انتقادات گسترده کارشناسان از انتخاب این مربی برای تیم ملی جوانان نگذشته که این فدراسیون در انتخاب سرمربی جدید جوانان مجددا تصمیم غیرمنتظره‌ای را گرفته است.

داود مهابادی، سرمربی تعداد زیادی از تیم‌های دسته یک و دو به عنوان سرمربی و حمید درخشان به عنوان مدیرفنی تیم ملی جوانان انتخاب شدند تا در 4 ماه آینده بازیکنان جوان و آینده‌دار فوتبال ایران را برای حضور در رقابت‌های قهرمانی آسیا به میزبانی ازبکستان آماده کنند. این رقابت ها از اواسط اسفند آغاز می‌شود و سه تیم برتر مسابقات مجوز حضور در جام جهانی را به دست خواهند آورد.

بعد از جدایی پورموسوی و مظلومی، فدراسیون فوتبال به سراغ سومین مربی برای این تیم رفته تا میزان ثبات و برنامه‌ریزی در فوتبال پایه که زمینه‌ساز درخشش در نسل‌های بالاتر است مشخص شود اما در انتخاب سرمربی هم فدراسیون به سراغ کسانی رفته که جز شکست و ناکامی و همینطور عدم تسلط بر فوتبال پایه، هیچ نکته مثبتی دیده نمی‌شود.

یک دهه ناکامی برای مهابادی در لیگ یک

هر چقدر انتخاب مظلومی عجیب بود، سرمربیگری مهابادی شوکه کننده است. نام او یادآور سال‌ها سرمربیگری در لیگ دسته یک و در مقاطعی هم یک منجی ناکام برای تیم‌های لیگ‌برتر است.

مهابادی که فوتبالش را از استقلال شروع کرد و بعد از یک سال راهی تیم‌های ذوب آهن، استقلال اهواز و راه آهن شد، به سرعت در عرصه مربیگری هم حضور پیدا کرد و حتی در این سال‌ها فرصت نکرده مدرک مربیگری حرفه‌ای را که در حال حاضر فدراسیون برای مربیان لیگ برتری الزام کرده، دریافت کند.

داود مهابادی

این مربی از سال 87 به این سمت، به طور مرتب در تیم‌های مختلفی مانند راه آهن، تربیت یزد، فجرسپاسی (دو دوره)، پیام مشهد، گهر زاگرس، مس سرچشمه، استقلال اهواز، پاس همدان، آلومینیوم اراک، برق نوین شیراز، نساجی مازندران، مشکی‌پوشان مشهد و شهرداری ماهشهر مربیگری کرده که هیچ گاه در آن ها موفق نبوده است.

او در این سال‌ها هیچ گاه تیمی را به لیگ برتر نرسانده و در مقاطع کوتاهی که هدایت تیم‌های در حال سقوط را در اختیار گرفته، موفق نبوده است.

رسوایی بزرگ برای درخشان کافی نبود

حمید درخشان، مدیر فنی این تیم هم از زمان اخراج از پرسپولیس که منجر به آمدن برانکو و تحول در این تیم شد، هرگز در یک قدمی مربیگری تیمی قرار نگرفته است. در کارنامه درخشان صعود به جام جهانی جوانان در سال 2000 دیده می شود که در ادامه به یک رسوایی بزرگ منجر شد.

قضیه از این قرار بود که تیم ملی ایران بعد از کسب رتبه چهارم انتخابی جام جهانی در تهران، مجوز حضور در جام جهانی را به دست آورد اما در ادامه مشخص شد که تیم ملی از تعداد زیادی بازیکن صغر سن استفاده کرده است و این اتفاق به محرومیت حمید درخشان منجر شد. در نهایت هدایت تیم به مهدی مناجاتی واگذار شد.

پاداش شکست، هدایت تیم ملی است!

به گزارش جی پلاس؛ کادرفنی جدید تیم ملی که در راس آن مهابادی دیده می‌ شود، در نیم فصل دوم لیگ دسته یک هیچ بردی را با فجرسپاسی کسب نکرده و حتی برای فصل جدید با این تیم قرارداد بسته و حالا مسئولان فجرسپاسی تهدید به شکایت کرده اند؛ اتفاقی که در پرونده دراگان اسکوچیچ هم رخ داد. شاید فدراسیون فوتبال عادت کرده به سراغ گزینه هایی برود که تعهداتی به تیم دیگر دارند.

در نهایت، مسئله مهم جوانانی هستند که از زمان انتخاب پورموسوی و مظلومی تا انتخاب مهابادی، باری به هر جهت شده اند و کسی برای آن‌ ها دلسوزی نمی‌کند. عملکرد فدراسیون گواهی بر این مطلب است که آن ها فقط به دنبال انتخاب فردی به عنوان سرمربی هستند تا این مسابقات فرا برسد و برگزار شود و اگر نتیجه ای هم حاصل نشد، اتفاقی رخ نداده است.

آیا در چنین وضعیتی می توان امیدوار بود که این تیم در برابر کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن، کره‌جنوبی، استرالیا، قطر، امارات، ازبکستان و ... موفقیتی را به دست آورد؟ کما اینکه در حال حاضر این تیم به علت نتایج ضعیف در ادوار گذشته، در سید چهارم و پایانی حضور داشت و با میزبان مسابقات در یک گروه قرار گرفته است.

دیدگاه تان را بنویسید