غیرفعال کردن کرونا روی سطوح با استفاده از پلاسما

محققان متوجه شدند که پلاسمای سرد اتمسفری می‌تواند در عرض ۳۰ ثانیه ویروس کرونا را روی سطوح مختلف از فعالیت باز دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محققان از آغاز شیوع همه گیری کرونا بطور خستگی ناپذیری تلاش می کنند تا سلاح های موثری علیه ویروس کرونا ابداع کنند و اکنون گروهی از محققان دانشگاه کالیفرنیا متوجه شده اند که پلاسما می تواند در این زمینه موثر باشد.

ایرنا نوشت: پلاسما یکی از چهار حالت اصلی ماده (سه حالت دیگر مایع ، جامد و گاز) است و آن را می توان با گرم کردن یک گاز خنثی یا قرار دادن آن در معرض یک میدان الکترومغناطیسی قوی ایجاد کرد.

واژه پلاسما به گاز یونیزه ‌شده ‌ای گفته می‌شود که همه یا بخش قابل توجهی از اتم‌های آن یک یا چند الکترون از دست داده و به یونهای مثبت تبدیل شده باشند.

زمانیکه سرفه عطسه می کنیم و صحبت می کنیم و آواز می خوانیم ، ذرات نامرئی بزاق از دهان ما خارج می شوند که می توانند حامل انواع پاتوژن ها (عوامل بیماریزا) از جمله ویروس کرونا باشند.

قطرات بزرگتر مسافت محدودی را طی می کنند زیرا نیروی جاذبه آنها را به سمت سطح پایین می کشد. در این میان قطرات کوچکتر و ریز خطرناک ترین قطرات محسوب می شوند زیرا  با تبخیر سریع آب، مسافت بیشتری را طی می کنند و مدت زمان بیشتری در هوا باقی می مانند.

به همین دلیل است که قطرات و انتقال آیروسل(قطرات موجود در هوا) از عوامل اصلی انتقال ویروس کرونا به شمار می روند و کارشناسان قطرات ریز حاوی ویروس کرونا را به عنوان اصلی ترین عامل گسترش ویروس کرونا توصیف می کنند.

اکنون محققان دانشگاه کالیفرنیا ابزاری برای از فعالیت انداختن ویروس کرونا بر روی سطوح مختلف ابداع کرده اند. این محققان نشان دادند که پلاسمای اتمسفری سرد و تغذیه شده با گاز آرگون می تواند ویروس کرونا را در کمتر از ۳۰ ثانیه از بین ببرد.

آنها با استفاده از چاپ سه بعدی یک سلاح جت پلاسما درست کردند که متشکل از الکترود، محفظه‌ای برای نگهداری از گاز آرگون تغذیه شونده و یک منبع انرژی با ولتاژ بالاست. این دستگاه که تنها با ۱۲ وات انرژی کار می کند، الکترون های پرسرعت را از طریق این گاز ارسال می کند. در نتیجه این کار جریانی از ذرات واکنش پذیر با دمای نزدیک به دمای اتاق ایجاد می شود که می تواند به سمت سطوح مختلف هدایت شود.

آزمایش این دستگاه نشان داد که پلاسمای سرد اتمسفری منتشر شده از این دستگاه می تواند ویروس های کرونا را بر 6 سطح مختلف از سطوح پلاستیکی گرفته تا چرم از بین ببرد و اکنون محققان امیدوارند که بتواند یک نسخه جمع و جور از آن را برای مردم درست کنند.

محققان در این مطالعه پلاسمای اتمسفری سرد تغذیه شده با گاز آرگون را بر سطوح آلوده به ویروس کرونا هدایت کردند. این سطوح شامل سطوح پلاستیکی، فلزی، مقوا، چرم توپ بسکتبال، توپ فوتبال و توپ بیس بال می شد.

آنها  متوجه شدند که سطوح فلزی به سرعت در عرض ۳۰ ثانیه ضد عفونی شدند و ضدعفونی سطوح پلاستیکی و چرم توپ فوتبال با این پلاسما حدود ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طول کشید.

و بالاخره ویروس کرونا موجود بر روی دو سطوح آخر که سطوح مقوایی و سطح توپ بسکتبال بودند بعد از ۶۰ ثانیه قرار گرفتن در معرض این پلاسما، از فعالیت افتادند.

آزمایشات دیگر نیز نتایج مشابهی را در مورد ضدعفونی پارچه های نخی که در ماسک های صورت استفاده می شود ، نشان داد.

دیدگاه تان را بنویسید