کارشناسان در گفت و گو با جی پلاس مطرح کردند:

وضعیت بازار بورس، طلا، ارز و خودرو پس از انتخاب بایدن چه می شود؟/ بازار ارز، طلا و خودور دیگر بازدهی ندارند/ سهام داران صبور باشند، وضعیت بورس صعودی خواهد شد

به عقیده کارشناسان، با توجه به اینکه در داخل کشور شاهد افت قیمت ارز، سکه، خودرو و رکود سنگین معاملات بازار مسکن در دو روز اخیر بودیم، پیشبینی می شود که نقدینگی در چندهفته آینده دو انتخاب خواهد داشت که یکی بازار سرمایه و دیگری بازار پول است که بازار بورس می تواند با اقدامات و حمایت دولت مکان منحصر به فردی برای جذب سرمایه های سرگردان مردم باشد.

لینک کوتاه کپی شد

کارشناسان در گفت و گو با جی پلاس به بررسی وضعیت بازارهای بورس، دلار، طلا، خودرو و مسکن ایران پس از پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا پرداختند.

گروه کار و درآمد جی پلاس: بازار بورس در یک سال اخیر شاهد حضور میلیون ها سرمایه گذار خُرد و کلان ایرانی بوده است. پس از رشد قابل توجه شاخص بورس و رسیدن به ارتفاع دو میلیون واحد، این بازار روزهای بدی را سپری کرده اند به گونه ای ارزش اغلب سهام های آن از 40 تا 70 درصد اصلاح قیمت را تجربه کرده اند. 

از سوی دیگر برخی از تحلیل ها توسط فعالان بورسی در روزهای گذشته، رشد شاخص بازار بورس را منوط به افزایش نرخ دلار کرده بودند که با انتخاب جوبایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و استارت کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر روند نزولی شاخص بورس ادامه یافت تا بر نگرانی های سرمایه دارن متضرر آن افزوده شود. 

برای بررسی چنین ادعاهایی و پیشبینی روند کلی بازار بورس در آینده، جی پلاس با دوتن از کارشناسان این حوزه به گفت و گو پرداخته است که در ادامه متن کامل آن را از نظر می گذارنید:

همایون دارابی

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقش تحولات اخیر سیاسی در آینده بازار بورس به خبرنگار جی پلاس گفت: با توجه به اینکه انتخابات ایالات متحده آمریکا به شکست ترامپ منجر شد و عملا شاهد پایان یک دوره از یک جانبه گرایی دولت آمریکایی ها هستیم انتظاری وجود دارد که دموکرات ها در چارچوب اصول روابط بین الملل فعالیت کنند.

وی افزود: با این اوصاف بخش عمده ای از اقتصاد جهانی از جمله ایران واکنش هایی نسبت به اتفاقات رخ داده روزهای اخیر خواهند داشت و کشورهای زیادی در محاسبات خود دچار تغییراتی خواهند شد.

 

نقدینگی دوراه بیش تر ندارد که یکی از آن ها بورس است

وی با اشاره با کاهشی شدن بازارهای موازی بازار بورس در روزهای اخیر خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در داخل کشور  شاهد افت قیمت ارز، سکه، خودرو و رکود سنگین معاملات بازار مسکن در دو روز اخیر بودیم، پیشبینی می شود که نقدینگی در چندهفته آینده دو انتخاب خواهد داشت که یکی بازار سرمایه و دیگری بازار پول است که بازار بورس می تواند با اقدامات و حمایت دولت مکان منحصر به فردی برای جذب سرمایه های سرگردان مردم باشد.

بازار ارز، طلا و خودور دیگر بازدهی ندارند

دارابی با تاکید بر اینکه بازارهای املاک، خودرو و طلا و ارز دیگر نمی تواند بازدهی داشته باشند، افزود: ما در یکی دوماه اخیر شاهد بودیم که بازار ارز تحت تاثیر یک جو بی معنی و هیجانی قرار گرفت درحالی که اگر آمارهای فروش نفت کشور توسط مراکز مختلف را بنگریم که رقمی بین هفتصد هزار تا یک میلیون بشکه گزارش شده است و با توجه به اینکه پس از برگزاری انتخابات آمریکا تنش ها مقداری کاهش می یابد این انتظار وجود دارد که فروش نفت تا یک و نیم میلیون بشکه افزایش یابد و همچنین شرکت های صادراتی برای فروش خود از تنگناهای موجود برای دریافت درآمد هایشان  عبور کنند.در نتیجه این اتفاقات گرفتاری های کشور برای تامین ارز کمتر خواهد شد و قیمت ارز برای مدتی طولانی تعادل پیدا خواهد کرد.

وی همچنین افزود: بازارهای کاذبی مانند طلا و ارز و خودرو در چنین شرایطی دچار رکود خواهند شد و زمینه برای رشد بازار سرمایه فراهم خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: باید دقت کرد که همیشه ریشه تغییرات بازارهایی مانند املاک، خودرو و ارز در آشوب و نا آرامی است و در زمان آرامش، بازارهای مولد بهترین شرایط را خواهند داشت.

اقداماتی که دولت برای رونق بورس باید انجام دهد 

همایون دارابی در ادامه با بر شمردن اقداماتی که باید توسط دولت برای رونق بازار سرمایه انجام شود، گفت: عدم ادامه قیمت گذاری دستوری توسط دولت، رفع مشکل نبود رگولاتوری مستقل در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی، چراکه قیمت های خرید نفت خام و فروش فراورده های پالایشگاه ها نامشخص است و هیچ وقت روابط آن ها با دولت شفاف نبوده است و در نهایت کاهش نرخ سود بانکی با هدف رونق بخشی به بازار سرمایه آخرین اقدامی است که دولت باید انجام دهد. ما منتظر هستیم که ببینیم دولت با این سه سیاستی که باید به کار بگیرد چه خواهد کرد.

 

تصور رشد بورس در صورت افزایش قیمت دلار، غلط است

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال خبرنگار جی پلاس در خصوص تصور برخی سهام داران بازار سرمایه که رشد شاخص بورس را وابسته به افزایش قیمت دلار می دانند، گفت: این تصور منطقی نیست به این خاطر که ارز مبنای شرکت های صادراتی ما ارز نیمایی است که  هیچ وقت به اندازه نرخ دلار در بازار آزاد رشد نکرده است و به همین خاطر کاهش جدی در شرکت های وابسته به دلار نخواهیم داشت. علاوه بر این موضوع به احتمال زیاد نرخ کنونی ارز نیمایی پایدار خواهد ماند.

دارابی با تاکید براینکه هیچ الزامی وجود ندارد که برای رشد بازار سرمایه نرخ دلار افزایش پیدا کند، افزود: بیشتر از افزایش قیمت ارز، فاکتور ثبات و پیشبنی پذیری اقتصادی برای بازار سرمایه است.

وی افزود: ما خواهان رشد واقعی بازار هستیم نه رشد تورمی، چراکه رشد تورمی محدودیت هایی را به بار می آورد اما رشد ناشی از توسعه اقتصادی، کاهش خروج سرمایه و تمایل سرمایه گذاری می تواند بسیار مولد و مطلوب ظاهر شود.

وی خاطر نشان کرد: باید توجه داشت که پس از کاهش تنش های ناشی از اتفاقات سیاسی اخیر، بازار سرمایه ما قطعا میزان ارزی که در دسترس شرکت ها خواهد بود افزایش پیدا میکنند چون برخی شرکت ها به خاطر تحریم ها مجبور هستند که تخفیف های زیادی را به مشتریان خود بدهند و برای گرفتن درآمد خود هم هزینه های بالایی برای نقل و انتقال آنها بپردازند و اصلاح این روند ما را امیدوار می کند که کفه بازار سرمایه رشد پیدا کند.

 

افزایش نرخ سود بانکی بیشتر از انتخابات آمریکا بر ریزش بورس تاثیر گذار بود

همایون دارابی در پاسخ به علت عدم ادامه روند رشد بازار سرمایه در تابستان سال جاری گفت: یک نکته ای باید در خصوص رشد شاخص در نیمه اول سال یادآور شویم این است که سیاست رسمی بانک مرکزی کاهش نرخ سود بانکی بود اما متاسفانه در سه ماهه اخیر نرخ سود بین بانکی حدودا دوبرابر شده است و بیشتر این مسائل اقتصادی است که روند بازار را تعیین می کند و وزن آن نسبت مسائلی همچون نرخ ارز و انتخابات آمریکا بیشتر است.

 

سهام داران صبور باشند، وضعیت بورس صعودی خواهد شد

این کارشناس بازار بورس با اشاره به اینکه وضعیت بورس و اقتصاد کشور را در نیمه دوم سال مثبت ارزیابی می کند، در توصیه ای خطاب به سهام داران، گفت:  احتیاج داریم مردم خیلی صبوری کنند و آینده را مدنظر داشته باشند. شرکت ها ارزندگی بسیار خوبی دارند چراکه در شاخص 2 میلیونی هم ارزنده بودند. هم وضعیت بورس و هم وضعیت کلی اقتصاد را بسیار مثبت می دانم.

204814_537

 

نوید خاندوزی دیگر کارشناسی است که در گفت و گو با خبرنگار جی پلاس به بررسی روند پیش روی بازار بورس پرداخت.

وی در خصوص پیشبینی خود از بازار بورس گفت: در کوتاه مدت مقداری چالش خواهیم داشت تا مقداری در شرایط فعلی مخصوصا تحولات نرخ ارز و سیاست گذاری های جدید سیاسی-اقتصادی  تثبیت ایجاد شود و در کل چشم انداز میان مدت و بلند مدت بازار را در فضای مثبت و خوبی پیشبینی می کنم.

 

بازار به دلار بالای 25 هزار تومان واکنشی نشان نداد

خاندوزی در خصوص تاثیرات احتمالی کاهش نرخ دلار بر بازار سرمایه با توجه به تصورات رایج این روزها گفت: می پذیریم که بخشی از رشد بازار بورس به واسطه رشد نرخ ارز است ولی باید دید چه نرخی از دلار در فروش شرکت ها موثر بوده است. اگر مسیر بازار را بررسی کنیم می بینیم  بازار واکنشی به نرخ های بالاتر از 25 هزار تومان برای دلار نداشته است. از طرفی میانگین نرخ ارز نیمایی برای شرکت های بورسی در شش ماهه امسال 18 هزار و پانصد تومان بوده است که حتی دلار اگر در قیمت های 23 تا 25 هزار تومان ثابت شود باز بالاتر از آن میانگین است.

 

کاهش اخیر شاخص به دلیل ترس از ریزش سنگین نرخ ارز بود

وی افزود: به نظر بازار بیشتر دنبال ثبات است و نرخ ارز باید تثبیت شود تا بازار دوباره برای رشد تصمیم بگیرد. این فضای موجود نیز بیشتر به خاطر ترس از کاهش سنگین نرخ ارز است.

 

بازار بورس در وضعیت بهتری نسبت به سایر بازارها قرار دارد

خاندوزی با مناسب دانستن وضعیت بازار سرمایه در شرایط فعلی، خاطر نشان کرد: اگر بازار سرمایه را در کنار سایر بازارها قرار دهیم، می توان گفت این بازار در کمترین حالت ریسک سرمایه گذاری و بیشترین ارزندگی قرار دارد و این شرایط کاملا عکس وضعیت سایر بازار ها است. با این اوضاف وضعیت بازار بورس در میان مدت و بلند مدت را بسیار بهتر  از سایر بازار ها می دانم می دانم.

ریزش سنگین تری در بازارهای خودرو شاهد خواهیم بود

وی افزود: به نظر من ریسک های بازارهای رقیب بیرون نزده است و اگر ما گشایش اقتصادی داشته باشیم قطعا در بازار خودرو ریزش های سنگین تری شاهد خواهیم بود و در بازار مسکن نیز اگر شاهد ریزش نباشیم، قطعا رکود طولانی مدتی در آن شکل خواهد گرفت.

سهام تان را نفروشید

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه رفتار معقولانه در شرایط فعلی چه می تواند باشد، گفت: مردم حق دارند نگران و ناراحت باشند. رفتار دولت در خصوص بازار سرمایه اصلا قابل توجیه نیست چراکه دولت از طریق این بازار تامین مالی کرده و در نهایت آن را رها کرده است اما مردم بدانند که در این شرایط نقد کردن و فروش دارایی هایی که 50 تا 60 درصد افت کرده اند،معقول نیست.

 

او همچنین در خصوص قصد دولت برای فروش بخشی از دارایی های سهامی خود برای تامین بار مالی طرح اخیر مجلس مبنی بر کمک هزینه تامین کالاهای اساسی، گفت:  هیچ یک از این طرح ها امکان اجرایی شدن ندارند و دولت اصلا نمی تواند چنین کاری بکند و بازار کشش چنین عرضه ای را ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید