معاملات بورس همچنان نزولی/ دارویی ها بر خلاف جریان بازار حرکت کردند

بازار بورس امروز نیزدر واکنش به تحولات سیاسی هفته گذشته با کاهش شاخص آغاز به کار کرد اما گروه دارویی توانست با رشد خوبی معاملات امروز 18 آبان را سپری کنند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و درآمد جی پلاس: شاخص بورس امروز  یک شنبه 18 آبان ماه، با حدود 22 هزار واحد کاهش نسبت به روز قبل به رقم 1.240.484 واحد رسید تا روند معاملات در هفته جاری بر خلاف روز پایانی هفته گذشته با روندی نزولی ادامه پیدا کند.

وضع قوانین حمایتی برای بهبود شاخص بازار بورس و  اعتماد فعالان بازار و همچنین خبر اجرایی شدن تزریق منابع مالی صندوق توسعه ملی برای بازارگردانی در بورس در  هفته های گذشته باعث رشد شاخص شد و همین روند در هفته های گذشته با اخبار مثبتی که برای گروه بانکی به  گوش رسید، نیز آغاز شد اما نگرانی ها  پس از معاملات هفته اول آبان ماه افزایش یافت به گونه ای که شاخص سه پله سقوط را تجربه کرد.

گروه دارویی به دلیل زمزمه هایی مبنی بر محاسبه کالاهای خود با دلار 11 هزار تومانی امروز توانستند رشد خوبی را داشته باشند.

بخش نامه بانک مرکزی در هفته های گذشته مبنی برافزایش نرخ تسعیر ارز و کاهش سود سپرده ها باعث رونق بازار سهام گروه نمادهای بانکی شد اما این روند در هفته جاری متوقف شد که از جمله دلایل آن می توان به عرضه باقی مانده واحدهای دارایکم تحت عنوان «دارا سوم» توسط دولت اشاره کرد.

عرضه سهام توسط  می تواند حاکی از تحولات هفته گذشته در پی انتخابات آمریکا و قوت گرفتن پیروزی جو بایدن و کاهش نرخ دلار در بازار آزاد ایران باشد. 

نمادهایی همچون فولاد، فملی، وبملت، کگل، خودرو و شتران بیشترین سهم را در افزایش شاخص امروز داشتند که همین موضوع نویددهنده افزایش ارزش پرتفوی سهام عدالت است چراکه تاثیرگذارترین نمادهای این سبد از همین شرکت ها تشکیل می شود.

شاخص بازار فرابورس با 273 واحد کاهش  به رقم 15.617 واحد رسید. این بازار امروز بیشترین تاثیر را از نمادهای مارون، زاگرس، آریا و کگهر پذیرفت. 

از سوی دیگر یکی از مهم ترین نماد های این روزها یعنی صندوق های etf  دولتی زیر ذره بین کارشناسان بازار قرار دارند.

دارایکم  با حجم خرید قابل توجهی مواجه نشد و  در پایان معاملات با کاهش قیمت  نسبت به روز قبل به رقم  هر واحد 17 هزار و سیصد تومان رسید تا همچنان فاصله 2 هزار و ششصد تومانی معاملات خود با ارزش ذاتی اش را حفظ کند.

صندوق etf دوم موسوم به «پالایش یکم» نیز که تا روزهای گذشته عملا سوددهی خاصی برای خریداران خود نداشت و تقریبا اغلب نمادهای آن به پایین تر ازمقداری که دولت فروخته رسیده بودند، پس از حمایت کدهای حقوقی در هفته های گذشته،  راه طولانی برای شاد کردن خریداران خود دارد.

وضعیت بازار که در روزهای گذشته به نگران کننده ترین حالت خود رسیده بود براساس نظر اغلب کارشناسان که  بورس در گذشته هم شاهد چنین روزهایی بوده است، آماده آغاز دوره رشد شده است.

بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که روند اخیر بازار بورس به دلیل هیجانات افراد تازه وارد در بورس و رشد بازارهای موازی بوده است و آغاز دوره رشد جدید بازار بورس از روزهای آینده رقم خواهد خورد اگر چه رخدادهای سیاسی بین المللی می توانند نقش ریسک پذیری در بازار ایفا کند و نوسانات آن را ادامه دهد.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید