معماری و دکوراسیون مدرن در جامعه اسلامی

دکوراسیون داخلی متناسب با روحیات هر فرد با سبک­ های متنوعی جلوه پیدا می­کند. عوامل متعددی نظیر پارکت لمینت، کاغذ دیواری، پرده، نور، پارتیشن، مبلمان و... نقش مهمی در چیدمان داخلی منازل و محیط­ های کاری دارند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، متعددی برای دکوراسیون داخلی خانه‌ها و دفاتر اداری و تجاری وجود دارد. سبک مراکشی، فرانسوی، سوئدی، اسپانیایی، مصری و اسکاندیناوی از جمله سبک‌های رایج در طراحی چیدمان محیط داخلی بناها در سراسر جهان به شمار می‌روند. در کشورهای اسلامی مانند ایران، بلاروس، بلغارستان و الجزایر به جای سبک‌های معماری خارجی از سبک‌های مدرن معماری اسلامی استفاده می‌شود. غیر از این کشورها، سبک‌های معماری اسلامی در کشورهایی که تعداد مسلمانان در آن کم است، باز هم رواج دارد. دلیل محبوبیت معماری مدرن اسلامی در کشورهای اروپایی، طرح و نقوش سنتی است که آدمی را در پیچ و تاب خود گرفتار می‌کند و با چاشنی هنر و زیبایی عجین شده است.

دکوراسیون داخلی اسلامی چیست؟

دکوراسیون داخلی اسلامی همان سبک از معماری برای محیط داخل خانه است که تمامی لوازم به‌کارگرفته‌شده دارای نمادی از اسلام می‌باشد. منظور از نماد اسلامی درواقع استفاده از همان نمادهای اسلیمی است که بسیاری از مردم جهان، آن را می‌شناسند. نقش‌ طاووس آبی و سبز بر روی کاشی‌های مساجد، یک نمونه از نمادهای اسلامی است که به وفور در مساجد و بناهای اسلامی قدیمی مشاهده می‌شود. امروزه علی­رغم وفور طرح­های متنوع برای دکوراسیون داخلی منازل، اما پایبندی به برخی طرح­های اسلامی هم­چنان علاقمندان خاص خود را دارد.  طیف گسترده و پرتنوع رنگ فیروزه‌ای و استفاده از نقوش هندسی قرینه، یکی از دلایل محبوبیت دکوراسیون داخلی اسلامی است.

تاثیر معماری داخلی اسلامی بر روی روح و روان انسان چیست؟

دکوراسیون داخلی اسلامی ساده و زیبا طراحی شده­ است. همین امر باعث آرامش روانی و افزایش معنویت در زندگی انسان امروزی می­شود. انسانِ خسته از گرفتاری­های روزمره با پناه بردن به محیطی که تجلی نورها و اَشکال، آرامش را به وی هدیه می­کنند، انرژی مضاعفی خواهد یافت. مرکزیتی که در طرح‌های معماری اسلامی مدرن مشاهده می‌شود، تاثیر بسزایی در شکل‌گیری آرامش درونی فرد دارد. این مرکزیت نشان از وحدت و یگانگی مسلمانان بر سر پیمان الهی است که در بدو تولد خود با خدا بسته‌اند. تکرار این مفهوم ژرف و عظیم در معماری اسلامی خانه‌هایی که در آن زندگی می‌کنیم، باعث می‌شود که آرامش درونی ما به طور روزانه تثبیت شود و ارتباط‌مان با عالم معنا عمیق و ریشه‌دار گردد. به طور خلاصه اثرات مثبت دکوراسیون‌ داخلی اسلامی و مدرن، کم نیستند و علاوه بر ویژگی­ های روحی از زیبایی بصری در عین سادگی نیز برخوردارند. در ادامه می‌خواهیم آنچه را که بر دکوراسیون داخلی اسلامی تاثیرگذار است، بیان کنیم.

چه عناصری که در طراحی دکوراسیون داخلی اسلامی دخیل هستند؟

بسیاری­ ها از دکوراسیون داخلی مدرن به سبک اسلامی به ­عنوان یک منبع سرشار از آرامش یاد می‌کنند. آن عناصری که باعث می‌شود سبک معماری مدرن اسلامی اثربخش باشد، نور، رنگ و آب است. اگر هر سه عنصر به معنای واقعی در عناصر دکوراسیون داخلی خانه مشاهده شود، به طور قطع می‌توان گفت که تمامی زیرساخت‌های زیباشناسی معماری اسلامی شکل گرفته‌اند. به بیانی ساده، زیرساخت‌های طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن و اسلامی زمانی شکل می‌گیرند که جلوه‌ی سادگی و معنویت در فضای داخلی خانه احساس شود. از تقابل نور و سایه، جلوه­ های منحصربه فردی پدید می­آید، رنگ از تکثیر نور به دست می­آید و آب به سبب بی­رنگی، سیال بودن و پاک بودن، نقش محوری در معماری اسلامی ایفا می­ کند. در دکوراسیون داخلی اسلامی مدرن، به­جای آب از آینه و شیشه برای القای مفهوم شفافیت و بازتاب استفاده می­ شود.

  • نور

دکوراسیون داخلی مدرن و اسلامی دارای یک محیط پویا است که همواره برای انسان‌ها جذابیت به ­خصوصی دارد؛ چرا که ما انسان‌ها در عالم مادی، خدا را با روشنایی و تیغه‌هایی از نور می‌بینیم و در درون خودمان پیدا می‌کنیم. از طرفی وجود نور کافی سبب می‌شود تا بافت نقوش، گچ کاری‌ها و آثار برجسته‌ی بر روی پارکت لمینت به چشم بیاید. به همین خاطر است که بحث شکار نور در طراحی دکوراسیون داخلی و مدرن حائز اهمیت بسیاری است.

  • رنگ

آبی لاجوردی جزو موارد جدانشدنی از طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن و اسلامی است. روانشناسان به بررسی تاثیرات مشاهده‌ی رنگ آبی لاجوردی در درون بدن انسان پرداخته‌اند که در پی آن متوجه شدند که مشاهده‌ی آبی لاجوری باعث می‌شود که انسان در جهانی خیالی سیر کند. همین سیر و تحول در دنیایی دور از دنیای کنونی باعث می‌شود که آرامش خاصی درون وجودمان حکم فرما شود و هرچند زمان کوتاهی را به تعلقات دنیوی فکر نکنیم.

  • آب

نماد آب در نقوش اسلامی، رنگ آبی است. منظورمان از رنگ آبی همان رنگ آبی آسمان می‌باشد که ما را به تفکر دعوت می‌کند. دلیل ایجاد تفکر عمیق پس از مشاهده‌ی آب این است که نوعی از پاکی و دوری از گناه به درون ما الهام می‌شود و جنبه‌های گوناگون روح ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. ناگفته نماند که در قرآن کریم نیز به عنصری مانند آب، نگاهی ویژه شده که نشانگر جاودانگی است. از این نکته هم نباید غافل شد که در دیگر سب ک­های معماری و طراحی دکوراسیون داخلی نیز عناصر آب، رنگ و نور، نقش مهمی در فنگ شویی محیط دارند.

کاغذ دیواری

چگونه برای منزل دکوراسیون داخلی اسلامی و مدرن طراحی کنیم؟

امروزه استفاده از پارکت لمینت و کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی منازل بسیار کارآمد به ­نظر می رسد. زمانی که پارکت لمینت و کاغذ دیواری شما براساس معماری اسلامی انتخاب شود، بن‌مایه اصلی فلسفه معماری اسلامی محیط داخلی شما شکل خواهد گرفت. در ادامه بررسی می­ کنیم که چگونه می­ توانیم با استفاده از پارکت لمینت، کاغذ دیواری، پرده، سقف کذب و... برای منزلمان دکوراسیون داخلی اسلامی و مدرن طراحی کنیم.

  • پارکت لمینت

چون بخش اعظم دکوراسیون داخلی اسلامی بناها را کف زمین تشکیل می‌دهد، پارکت لمینت نقش مهمی در دیزاین داخلی فضاها دارد. تنوع پارکت لمینت‌ها بسیار زیاد است و به طور قطع نمی‌توان گفت که همه‌ی آن‌ها برای دیزاین معماری داخلی یک بنا بهترین گزینه هستند. پارکت سه بعدی که به جای طرح چوب استفاده می‌شود، نمای تحتانی خانه را به سبک اسلامی نزدیک‌تر می‌کند. گرچه که پارکت لمینت خیلی شبیه به طرح واقعی و طبیعی چوب تازه نیست، طبق تجربه پیمانکاران در ساخت و دیزاین داخلی بناها می‌توان دریافت که تصاویر سه بعدی از بافت طبیعی چوب بر روی پارکت لمینت می‌تواند همان اثرات مثبت را برجای بگذارد. از آنجایی که در بحث زیبایی شناسی خانه‌هایی با سبک اسلامی، روشنایی و نوردهی زیاد تاثیرگذار است، لازم است پارکت لمینتی را انتخاب کنید که روشن باشد و تعداد کمی از خطوط تیره در سطح آن مشاهده شود.

مواردی که می‌توانید در انتخاب پارکت لمینت مد نظر داشته باشید:

  • پارکت رولکس طرح روشن
  • پارکت لیزارد
  • پارکت هوگر
  • پارکت استارلند

پارکت لمینت

  • کاغذ دیواری

اولین رنگی که در انتخاب کاغذ دیواری برای دکوارسیون داخلی اسلامی به ذهن‌مان خطور می‌کند، رنگ آبی فیروزه‌ای است. کاغذ دیواری ساده به رنگ آبی فیروزه‌ای روشن و برجسته که گل‌های آن کوچک و به رنگ آبی فیروزه‌ای می‌باشد، بهترین کاغذ دیواری برای طراحی معماری داخلی اسلامی است. البته این را هم در نظر داشته باشید که انتخاب کاغذ دیواری که دارای گل‌های ریز و کوچک است، فضای داخلی خانه را بزرگ و گسترده جلوه می‌دهد. در صورتی که فضای داخلی خانه‌ی شما گسترده است، کاغذ دیواری با گل‌های بزرگ به رنگ آبی فیروزه‌ای گزینه‌ی بهتری برای کنترل ابعاد محیط داخلی خانه یا یک بنا است. امروزه کاغذ دیواری­ هایی با نقش کاشی­ های فیروزه ای وبرچسب پنجره با طرح شیشه ­های رنگی نیز در دسترس است که برای ایجاد دکوراسیون داخلی اسلامی و مدرن، کارآمد هستند.

مواردی که می‌توانید در انتخاب کاغذ دیواری مد نظر داشته باشید:

  • کاغذ دیواری طرح گل مدرن
  • کاغذ دیواری طرح خط‌دار
  • کاغذ دیواری گل آبرنگی
  • کاغذ دیواری گل ظریف
  • کاغذ دیواری مدرن طرح داماس
  • کاغذ دیواری مدرن پتینه

  • آسمان مجازی طرح سنتی و اقیانوس

بعد از انتخاب طرح کف خانه و کاغذ دیواری در طراحی دکوراسیون داخلی اسلامی نوبت به طراحی سقف می‌رسد. هیچ عنصری نمی‌تواند جایگزین آسمان مجازی در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک اسلامی شود. چون آسمان مجازی تمام آنچه که از دکوراسیون داخلی خانه‌ها به سبک اسلامی مد نظر داریم، آشکار می‌کنند و به نمایش می‌گذارند. علاوه براین، آسمان مجازی در افزایش نوردهی طراحی سبک معماری اسلامی تاثیر بسزایی دارد. خوب است بدانید که آسمان مجازی براساس میزان نوردهی به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود. آن‌هایی که از رنگ‌های روشن طراحی شده‌اند، در سبک‌های طراحی نظیر دکوراسیون داخلی اسلامی کاربرد دارند و به همین خاطر پراستفاده هستند. در مقابل، آسمان مجازی که ترکیب رنگ آن، رنگ‌های تیره باشد، در تعداد معدودی از سبک‌های معماری داخل خانه به کار گرفته می‌شوند.

مواردی که می‌توانید در انتخاب آسمان مجازی مد نظر داشته باشید:

  • آسمان مجازی طرح اسلیمی
  • آسمان مجازی طرح سقف شیشه
  • آسمان مجازی شیشه‌ای
  • آسمان مجازی سنتی طرح منبت
  • آسمان مجازی سنتی منشور آبی
  • آسمان مجازی سنتی انعکاس آبی
  • آسمان مجازی طرح اسلامی

با این سبک فضاسازی در منزل در کنار استفاده از حوض­ های کوچک، ظروف سفالی، تخت ­های چوبی، پشتی ­های قدیمی، پرده ­هایی با نقوش اسلیمی و... می ­توانید یک دکوراسیون داخلی اسلامی و مدرن خلق کنید و چیدمان وسایل داخل خانه را به دلخواه خودتان تنظیم کنید. پیش از اینکه شروع به تغییر چیدمان فعلی کنید، باید بگوییم که هر وسیله‌ی تزئینی که رنگ آن تیره و یا کدر است، کنار بگذارید. این ترفند به شما کمک می‎کند تا لوازم خود را در زمان کمتری بچینید.

بایدها و نبایدهایی که برای خرید پارکت لمینت، کاغذ دیواری و آسمان مجازی باید بدانید

برای تغییر دکوراسیون داخلی به سبک اسلامی و مدرن با استفاده از پارکت لمینت، کاغذ دیواری و آسمان مجازی قطعا با چالش ­ها و سوالاتی مواجه می­ شوید که در ادامه به برخی از آن­ ها پرداخته­ ایم:

  • ضخامت پارکت لمینت دقیقا باید چقدر باشد؟

ضخامت پارکت لمینت در دکوراسیون داخلی محیط خانه از اهمیت زیادی برخوردار است. به طوری که اگر ضخامت پارکت لمینت بیشتر از حالت نرمال و عادی خود باشد، نمی‌توان انتظار داشت که محیط داخلی شما جذاب و زیبا به ­نظر برسد. علاوه براین، خریداری پارکت لمینت با ضخامت زیاد به معنای هدر دادن پول‌تان است. اگر خواسته باشیم بگوییم که ضخامت پارکت لمینت برای خانه‌های نوساز چقدر است، ضخامت 6 تا 15 میلی متر برای پارکت لمینت ایده‌آل می‌باشد.

  • کدام جنس کاغذ دیواری را انتخاب کنم؟

طراحی دکوراسیون داخلی خانه براساس سبک معماری اسلامی و مدرن از یک جنبه‌ی دیگر قابل بررسی است. جنس سه عنصر اصلی که در طراحی خانه نقش بسزایی دارند، باید در حدی باشد که مدام مجبور نباشید تا آن‌ها را دوباره خریداری و نصب کنید.

اگر دیوارهای خانه‌ی شما دارای ناهمواری‌های زیادی است، کاغذ دیواری از جنس وینیل بسیار کاربردی می‌باشد. چون این کاغذ دیواری می‌تواند ناهمواری‌های دیوار را برطرف کند. در صورتی که این مشکل در ساختار دیوار شما دیده نمی‌شود، جنس کاغذ، بامبو و پارچه‌ای بهترین گزینه‌های پیش روی شما هستند.

تجهیزات دکوراسیون داخلی اسلامی و مدرن را از کجا خریداری کنم؟

راستش را بخواهید، انتخاب یک مجموعه‌ی معتبر بر روی طول عمر مفید عناصر طراحی دکوراسیون داخلی تاثیر بسزایی دارد. اگر یک مجموعه‌‎ی عالی و حرفه­ای را برای خرید این تجهیزات انتخاب کنید، زودتر به نتیجه مطلوب می­رسید.

مجموعه‌ی شناخته‌شده‌ای مانند "رونیا" (roniya.ir) دارای کارشناسان باتجربه و آگاهی است که شما پیش از خرید می‌توانید سوالات خود را با برقراری ارتباط تلفنی از آنان بپرسید. علاوه براین، فروشگاه اینترنتی رونیا دارای محصولات مرغوب و باکیفیتی است که تنوع آن‌ها بالا می‌باشد و با خیال راحت می‌توانید تمامی تجهیزات اصلی دکوراسیون داخلی اسلامی و مدرن را از رونیا خریداری نمایید.

دیدگاه تان را بنویسید