چه طور بفهمیم قند خونمان بالاست؟

قند خون بالا علائم مشخصی دارد از جمله تشنگی شدید، خستگی بیش از اندازه، تغییر وزن و غیره که اطلاع از آن می تواند حیاتی باشد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، قند خون بالا و دیابت چیزی نیست که بتوان آن را کم اهمیت دانست و از کنار آن به سادگی عبور کرد. هیچ کس بدون علامت و در خفا به این بیماری دچار نمی شود. قند خون بالا علائم کمابیش مشهودی دارد از جمله تشنگی شدید، خستگی بیش از اندازه، تغییر وزن و غیره.

خبرگزاری صدا و سیما نوشت؛ ممکن است بدون اینکه بدانید قند خونتان بالا باشد و شما علائم آن را به مشکلات دیگری نسبت دهید.

باید نسبت به برخی علائم که نشان دهنده بالا بودن قند خون است آگاه تر باشید و به موقع نسبت به بررسی سلامتی خود اقدام کنید تا خطرات این بیماری به حداقل برسد.

اگر در افرادی که سابقه خانوادگی دیابت و چاقی مفرط در ناحیه شکم هستند، میزان قند خون به 1.15 گرم در لیتر یا 1.20 گرم در لیتر برسد باید جدی گرفته شده و بررسی های فوری شروع شود، چون بالا رفتن قند خون می تواند نشان دهنده مرحله پیش دیابت باشد.

مرحله پیش دیابت شرایطی است که در آن قند خون بالاتر از حد نرمال است، اما به اندازه ای نیست که تشخیص دیابت قطعی شده باشد. به گفته سازمان بهداشت جهانی تشخیص دیابت زمانی تایید شده است که قند خون در دو بار تست در حالت ناشتا بالاتر از 1.26 گرم در لیتر خون باشد.

اولین علامت قند خون بالا: خستگی زیاد

زمانی که اختلال در قند خون قدیمی بوده و بررسی نشده باشد علائم جسمی آن خیلی دیر بروز می کند. اگرچه قند خون بالا در ابتدا معمولا علامتی ندارد، اما خستگی زیاد و خواب آلودگی از نخستین علائم رایج و مشهود این مشکل محسوب می شوند.

البته باید گفت که خستگی می تواند با علائم دیگری از جمله تپش قلب و تعریق بیش از حد نیز همراه باشد. باید بدانید که خستگی زیاد مختص بیماری قند و بالا بودن قندخون نیست اما می تواند هشدار دهنده این مسئله نیز باشد. بنابراین بهتر است آزمایش داده و وضعیت تان را بررسی نمایید.

قند خون بالا: کاهش وزن

دومین علامت نشان دهنده قند خون بالا می تواند کاهش وزن ناخواسته فرد باشد.در حالت کلی این کاهش وزن بین یک تا سه کیلو بوده و گاهی با خستگی زیاد همراه است. اما ممکن است بیماری احساس سلامت جسمی داشته باشد. در هر صورت اگر متوجه کاهش وزن ناخواسته خود شدید و در کنار آن خستگی زیادی احساس می کنید به پزشک مراجعه کنید و آزمایش خون بدهید.

قند خون بالا: احساس تشنگی شدید

عطش و تشنگی شدید معمولا جزو علائم نشان دهنده ابتلا به دیابت است، اما یک علامت دیرهنگام است که اغلب صرفا زمانی بروز می کند که قند خون به بالای 3 گرم در لیتر رسیده باشد. زمانی که قند زیادی در خون وجود دارد، بدن ادرار بیشتری تولید می کند تا مازاد قند را دفع کند. این دفع ادرار بیشتر نیز باعث ایجاد تشنگی و عطش می شود.

قندخون بالا: احساس گرسنگی زیاد

احساس گرسنگی زیادی نیز مانند تشنگی شدید جزو علائم نستبا دیرهنگام قند خون بالا می باشد. اما این احساس گرسنگی شدید در اثرکاهش غیرعادی قند خون در ناحیه سلولی و مغزی به وجود می آید. اگر بدون افزایش فعالیت بدنی تان متوجه احساس گرسنگی شدید خود شده اید وضعیت را جدی تر بگیرید.

قندخون بالا: عفونت های اداری

در صورتی که علائم قند خون بالا را دارید و یا نسبت به احتمال ابتلا به آن شک دارید ساده ترین کار این است که با یک پزشک مشورت کنید. یک آزمایش خون ساده می تواند قند خون شما را نشان دهد

عقونت های پوستی یا عفونت های ادراری یا ژنیتال(دستگاه تناسلی) مانند عفونت بالانیت ( التهاب سر آلت تناسلی مرد)، قارچ های واژینال یا عفونت مثانه می تواند از جمله علائم قند خون بالا و همچنین منشا کشف و تشخیص ابتلای فرد به دیابت باشد.

قندخون بالا: مشکلات بینایی

اگرچه این روزها اطلاع رسانی زیادی در خصوص بیماری دیابت می شود و این بیماری جزو بیماری های شناخته شده است اما آگاهی بخشی در خصوص علائم آن همچنان ضروری به نظر می رسد. چون بالا بودن قند خون می تواند عوارض شناخته شده دیابت را داشته باشد. در واقع بالا بودن قند خون ممکن است با علائمی از جمله دردهای کمری(هرنی دیسک کرورالژی)، زخم پا، کاهش قدرت بینایی یا حمله قلبی نمایان شود.

قندخون بالا مسئله بی اهمیتی نیست و نباید از آن غفلت شود. در صورتی که علائم قند خون بالا را دارید و یا نسبت به احتمال ابتلا به آن شک دارید ساده ترین کار این است که با یک پزشک مشورت کنید. یک آزمایش خون ساده می تواند قند خون شما را نشان دهد.

امروزه دستگاه های سنجش قند خون به طور رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد و کار کردن با آنها ساده است.اگر میزان قند خون بالاتر از حد طبیعی باشد باید به طور مرتب قند خون چک شود بخصوص اگر فرد سابقه خانوادگی دیابت داشته باشد و از چاقی مفرط شکمی رنج ببرد.

البته توصیه متخصصان این است که هرگز منتظر بروز علائم دیابت نباشید. اگر شما در خانواده تان سابقه بیماری دیابت دارید و خودتان را مستعد ابتلا می دانید بهترین کار این است که به طور منظم آزمایش خون داده و قند خون تان را بررسی کنید.

دیدگاه تان را بنویسید