سینماگران از جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان گفتند

سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان آغاز شده و جمعی از سینماگران نظرات خود را در مورد آن بیان کردند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ گزیده نظرات سینماگران در مورد جشنواره بین المللی فیلم کودکان و نوجوانان در پی می آید:

*مرضیه برومند: جشنواره یک فرصت مغتنم است

برپایی جشنواره فیلم کودک به شیوه مجازی یک موقعیت و فرصت است تا از طریقش، تمام جوانب را برای داشتن جشنواره مجازی در دوران پساکرونا بسنجیم.

* رسول صدرعاملی: جشنواره سکوی پرتاب است

«رسول صدرعاملی» کارگردان سینما گفت: ارتباط مخاطب کودک و نوجوان با فیلمساز ارتباط مهمی است و جشنواره بهترین سکوی پرتاب برای دیده شدن است. من این جشنواره را دوست دارم.

* پوران درخشنده: صورت مسأله را پاک نکنیم

«پوران درخشنده» کارگردان سینما گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان سالی یک بار برگزار ‌‌می‌شود و همواره استقبال خوبی از آن شده است. به نظر می‌رسد باید بودجه‌ بیشتری به این جشنواره اختصاص داده شود و به جای اینکه صورت مسئله را پاک کنیم، باید فضای بهتری را برای پیشرفت سینمای کودک و نوجوان ایجاد کنیم.

* حسین قناعت: جشنواره اگر نبود، سینمای کودک از بین رفته بود

«حسین قناعت» کارگردان پرکار سینمای کودک و نوجوان هم گفت: واقعیت این است جشنواره کودک، تنها چراغ روشن سینمای کودک است. جشنواره از نظر من این حسن را دارد که عوامل فیلم‌های کودک در کنار هم جمع می‌شوند و کارهای هم را می‌بینند. اگر جشنواره کودک نبود سینمای کودک خیلی سال قبل از بین رفته بود.

*رقیه توکلی: جشنواره‌ای که گسترده‌تر شده است

ویروس کرونا زندگی همه افراد و جشنواره‌های سراسر دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان نیز از این موضوع مستثنی نیست و برگزار شدن آن به صورت آنلاین بهتر از برگزار نشدن آن است. آنلاین برگزار شدن جشنواره فیلم کودک و نوجوان حسن‌هایی هم دارد، کودکان و نوجوانان می‌توانند در خانه‌هایشان بمانند و به تماشای فیلم‌ها بنشینند، چرا که جشنواره فیلم کودک محدود به مکان نیست.

* سیدجواد هاشمی: بچه‌ها در هر کشوری مهم هستند و هرچه برایشان خرج کنیم کم است

 جشنواره کودک مهم است چون بچه‌ها در هر کشوری مهم هستند و هرچه برایشان خرج کنیم کم است.‌ متاسفم که شبکه‌های تلویزیون در این راستا با جشنواره کودک همراه نیستند.

* علی نوری‌اسکویی: بحث درباره عدم برپایی جشنواره، مضحک است

«علی نوری‌اسکویی» کارگردان انیمیشن نیز گفت: اینکه هرسال درباره برپایی و عدم برپایی جشنواره کودک، بحث‌ می‌شود، بسیار مضحک است. در سرتاسر جهان فستیوال‌هایی که برای کودکان برگزار می‌شود خیلی زیاد است، همچنین نهادهای حمایتی بیشتر بودجه‌هایشان را صرف جشنواره‌های کودک می‌کنند و جشنواره بزرگسال بودجه خود را از مردم (که حاضر هستند برایشان پول خرج کنند) تامین کنند. در این شرایط برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است. اگر شرایط کرونا خیلی طولانی شود و شرایط اجتماعی همینطور باقی بماند برای بچه‌ها چه کاری می‌توان کرد؟ تنها مکانی که می‌توان درباره کودکان و نیازهایشان صحبت کرد، جشنواره فیلم کودک است

* اسماعیل براری: برپایی جشنواره کودک معنا دارد

«اسماعیل براری» کارگردان «شهر در دست بچه‌ها» و «تنهایی و کلوخ» گفت: اینکه بگوییم زمان کروناست و کسی سینما نمی‌رود پس جشنواره هم معنی ندارد؛ درست نیست. جریان فیلمسازی کودک مسیری اجتناب ناپذیر است، افرادی که این حرف را می‌زنند باید یک مقداری تلاش کنند تا راه جدیدی برای برگزاری جشنواره پیدا شود. 

* حامد جعفری: جشنواره؛ بهار سینمای کودک و نوجوان

همانطور که بهار سینمای ایران را جشنواره فجر می‌دانند، بهار سینمای کودک و نوجوان نیز جشنواره فیلم کودک و نوجوان است؛ فیلم ها در این جشنواره پخش می‌شوند، مورد نقد قرار می‌گیرند و همه تلاش می‌کنند که خود را به جشنواره برسانند. 

* مهدی مسعودشاهی: جشنواره یک نماد است

«مهدی مسعودشاهی» دبیر دوره بیست و نهم جشنواره گفت: جشنواره‌ها به طور صرف قرار نیست برای نسل کودک و نوجوان، فیلم بسازند، مگر این که تولیداتی را که در عرصه کودک و نوجوان وجود دارد، به نمایش و ارزیابی بگذارند و با این ارزیابی بتوانند سینماگران و هنرمندان را هدایت کنند تا چه مسیری را پیش بگیرند.  جشنواره، نمادی است تا دوره‌ای از فعالیت‌هایمان را ارزیابی کنیم.

* بیژن میرباقری: نقش احیاگر جشنواره

«بیژن میرباقری» کارگردان سینمای کودک و نوجوان، گفت: جشنواره باید امسال به شکل متفاوت خود برگزار شود. کرونا نباید باعث تعطیل شدن زندگی شود و ما عرصه را بر خودمان تنگ کنیم. ما باید تلاش کنیم که جشنواره شکل بهتری به خود بگیرد.

* مجید عظیم نیا: از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کودک تشکر می‌کنم

«مجید عظیم‌نیا» دستیار کارگردان فیلم مهران گفت: از دست‌اندرکاران جشنواره فیلم کودک تشکر می‌کنم که با وجود شیوع این ویروس جشنواره را برگزار کرده‌اند.

* ناصر هاشمی: جشنواره بخشی از زمینه‌سازی برای آینده جامعه است

«ناصر هاشمی» بازیگر و کارگردان سینما گفت: متاسفانه این حرف را زیاد شنیده‌ام که اگر فیلم کودک برگزار نشود اتفاق خاصی نمی‌افتد. به نظر من حضور جشنواره فیلم کودک بسیار مهم است. باید کاری کرد تا جشنواره‌هایی از این قبیل برگزار شود چرا که اهمیتی که کودک و سینمای کودک در جامعه ما دارند، بسیار ارزنده است. همچنین این جشنواره بخشی از زمینه‌سازی برای آینده جامعه کشور است.

*عبدل فیفتی فایو، مدرس کارگاه‌های آموزشی جشنواره

جشنواره فیلم کودک اولین فستیوال آنلاینی است که در آن شرکت می کنم و به نظر من موضوع اصلی ایجاد حس کنجکاوی و گفتگو است و به کودکان این اجازه را میدهد که طیف وسیعی از دیدگاه های مختلف فرهنگی را بشناسند و تجربه کنند و به حس همدلی، درک، و نگاهی ظریف داشتن نسبت به جهان را برسند.

*چاندرا کی‌جاها، مدرس کارگاه‌های آموزشی جشنواره: 

جشنواره‌ فیلم کودک و نوجوان ایران جشنواره‌ بی‌نظیری است و من به شخصه آن را می‌ستایم. جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان ایران به طور خاص بر کودکان و نوجوانان متمرکز است و این سینمایی است که در سطح جهانی به توجه بیشتری نیاز دارد. طرح‌ها و ابتکاراتِ این جشنواره پنجره‌های تازه‌ای را به روی این سینما و  فیلم‌سازانش می‌گشاید و به آنها انگیزه می‌دهد تا شاهکارهای سینمایی خلق کنند. 

*فدریکا یاکوبلی، مدرس کارگاه‌های آموزشی جشنواره:

 جشنواره فیلم کودک به عنوان جشنواره مجازی هم می‌تواند مزایای خودش را داشته باشد. اول از همه اینکه باعث می‌شود افراد از سراسر دنیا با هم دیدارهای مجازی داشته باشند، و حالا که به خاطر شیوع کرونا این دیدارها به صورت حضوری غیرممکن شده اند این مسئله‌ی ارزشمندی است.  این دوره از جشنواره فیلم کودک در ایران چیزهای متنوع و زیادی برای عرضه دارد که می‌شود آنها را دید، رویشان کار کرد یا به آنها اندیشید، و مفتخرم که یکی از مدعوین آن هستم 

*پابلو سالوادور، داور بخش بین‌الملل جشنواره سی‌وسوم:

من فکر می کنم یک جشنواره مجازی فضای بیشتری به ما می‌دهد تا ارزش یک فیلم را فرا بگیریم و به شکل عمیق‌تری به دنبال جزئیات آن باشیم.

دیدگاه تان را بنویسید