در نشست جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان؛

تابش: هزینه‌های جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان از تولید یک فیلم سینمایی به‌ مراتب کمتر است

نشست رسانه‌ای سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودک و نوجوان با حضور علیرضا تابش؛ دبیر جشنواره و محسن دلیلی؛ مدیر روابط عمومی و حضور اصحاب رسانه به صورت آنلاین، در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ علیرضا تابش با عرض تسلیت برای درگذشت اکبر عالمی، محمدرضا شجریان و درگذشتگان سینمای ایران در ماه اخیر گفت: جشنواره کودک و نوجوان در حالی برگزار شد که با مجموعه‌ای از اخبار ناگوار روبه رو هستیم.  امیدوارم نخستین جشنواره آنلاین کشور زندگی کودکان و نوجوانان ایرانی را از آنچه که هست رنگی‌تر کند. شعار این دوره، هر خانه یک سینما، هر کودک یک داور است.

برگزاری جشنواره تصمیم سختی بود که همکاران ما در دبیرخانه جشنواره در بخش خصوصی و زیرساختی کشور و اصحاب رسانه دست به دست هم دادند تا برگزار شود.  

در بخش پرسش و پاسخ با خبرنگاران علیرضا تابش به پرسش خبرنگاران مختلف پاسخ داد:

در سال‌های گذشته به دغدغه اصلی رسانه‌ها این بود که چرا برای اکران فیلم راه حل جدی وجود ندارد و ما تلاش کردیم تمامی فیلم‌های جشنواره به جز یک فیلم در سال گذشته اکران شوند.

 امسال رشد فزاینده‌ای در تولیدات سینمایی داشته‌ایم و عمده این آثار را مشارکت بخش خصوصی ساخته شدند. دغدغه دیگری که وقتی که در این سال‌ها مطرح شده، این است که در سینمای کودک افت کمی و کیفی داشته‌ایم اما امسال از جوان‌ترهای سینما فیلم خواهیم دید. 

هزینه‌های این جشنواره از تولید یک فیلم سینمایی به‌مراتب کمتر است.

فیلم‌های ایرانی بلند بخش مسابقه به صورت محدود در سینمافرهنگ اکران می‌شود. ۱۱ فیلم سینمایی در شش روز با حضور صاحبان آثار و مخاطبانی که دعوت می‌شوند و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری و ضدعفونی محل پخش می‌شوند.

ملاک انتخاب سینمافرهنگ این است که این مجموعه متعلق به بنیاد سینمایی فارابی است و مدیریت آن در این مقطع کرونایی برای ما راحت‌تر است.

امسال در همه بخش‌ها بالای ۲۰ درصد رشد داشتیم و در المپیاد هم با رشد ۴ برابری روبه‌رو شدیم.

با توجه به برگزاری آنلاین جشنواره، امسال فرصت داوری فراگیرتر شده و کودکان ۵ تا ۱۵ ساله می‌توانند در این دوره برای داوری ثبت‌نام کنند، فیلم‌ها را تماشا کنند و در عین حال آثار را بدون محدودیت داوری نمایند.

همکاران من در جشنواره رشد هم با ما همکاری دارند و این اراده در بنیاد سینمایی فارابی وجود داشته و باید توسط آموزش و پرورش جدی‌تر گرفته شود.

جشنواره بر اساس مجوزهای سازمان سینمایی و در تعامل با سامانه‌ها و بر اساس مقررات حاکم بر آنها برپا می‌شود و امیدوارم برپایی آنلاین این جشنواره، الگویی برای سایر جشنواره‌ها باشد.

تولیدات سینمایی در همه جهان، ابتدا در جشنواره‌ها دیده می‌شوند و این موضوعی نیست که ما بگوییم کدام یک بر دیگری ترجیح دارد.

 برای اولین بار، این جشنواره با همکاری پلتفرم‌های فیلیمو، نماوا، هاشور و تیوا برگزار می‌شود. ما جلساتی با وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات داشته‌ایم و امیدواریم شرایط به بهترین شکل فراهم باشد و مخاطبان از طریق فضای آنلاین بتوانند جشنواره را دنبال کنند.

 پیوند جشنواره فیلم کودک با دفاع مقدس ریشه‌ دارد و جشنواره هر سال جایزه ویژه را به عنوان شهید بهنام محمدی به فیلم‌های مقاومت و دفاع مقدس اختصاص داده است. در مورد تولید فیلم در مورد شخصیت ارزشمند شهید حاج قاسم سلیمانی جامعه هنری و سینمایی با بنیاد شهید قاسم سلیمانی همکاری و تعامل داشته باشند و تلاش شود تا با دغدغه، آثاری در خور شخصیت ایشان ساخته شود.

 برگزاری کارگاه‌های مجازی با حضور اساتید بین‌المللی از بخش‌های مهم جشنواره است که امسال استقبال خوبی از این کارگاه انجام گرفت. امسال ۴ پنل تولید مشترک به صورت آنلاین داریم که با حضور فعالان سینما از کشورهای ارمنستان، پاکستان، هند و صربستان، برگزار می‌شوند و امیدوارم جامعه دانشجویی و افراد علاقه‌مند در این بخش مشارکت داشته باشند.

 برنامه نهاد جشنواره این است که فضای سرگرم‌کننده‌تری برای کودکان و نوجوانان و خانواده‌ها ایجاد شود. حسن جشنواره این است خانواده‌ها را در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مشارکت می‌دهد.

 تعداد آثار زیادی در حوزه کودک و نوجوان به جشنواره رسیده است. کسانی که آثار را ارسال کردند و مخاطبان، منتظر دیده شدن آثار هستند. جشنواره محل دیده شدن آثار است.

 ما به سهم خودمان تلاش کردیم که افکار و نظرات مختلفی را که در مورد سینما وجود دارد، بشنویم. امیدوارم تلاش‌های ما منتهی به تسهیل‌گری برای رونق فرهنگی و دیده شدن بیشتر آثار در فضای بین‌المللی شده باشد.

 امسال در بخش بین‌الملل، مهمان نخواهیم داشت و ۱۴ داور بین‌المللی از کشورهای مختلف آثار را به صورت مجازی و با لینک اثر داوری خواهند کرد.

پنل تولید مشترک را آنلاین برگزار می‌کنیم و در بخش رقابتی ۳۱ فیلم سومین جشنواره بین المللی از کشورهای مختلف در پلتفرم‌ها به‌نمایش درخواهد آمد.

چهارمین دوره المپیاد فیلمسازی نوجوانان نشان می‌دهد بخشی از این نوجوانان که علاقه خود را جدی‌تر گرفته‌اند، جذب انجمن سینمای جوانان شده‌اند ضمن آن که ایده‌های برگزیده سال گذشته، مورد حمایت قرار گرفته‌اند و تبدیل به فیلم شده‌اند.

دیدگاه تان را بنویسید