صداوسیما باید مطالبه‌گری کارگران را بیش از هر قشر دیگری پوشش دهد

یک فعال کارگری در قزوین از صداوسیما در نحوه پوشش اخبار کارگری انتقاد کرد و گفت: سهم کارگران از رسانه ملی بسیار اندک است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، عیدعلی کریمی (دبیر خانه کارگر قزوین) در انتقاد از پوشش اخبار کارگری در صداوسیما گفت: چرا اخبار مشکلات و خسارت‌های کرونا که به خانه‌نشین شدن نیروی کار انجامید و باعث کاهش درآمد و خانه‌نشینی کارگران به رغم افزایش هزینه‌ها شده در رسانه ملی پوشش داده نمی‌شود؟ چرا کارگران سهمی از رسانه‌ای که خودشان مالیات آن را می‌پردازند، ندارند؟

ایلنا نوشت؛‌ وی با بیان اینکه جامعه کارگری از عملکرد رسانه ملی راضی نیست، افزود: در شرایطی که دستمزد اشتغال کامل نیز جوابگوی مخارج کارگران نیست، بعد از پشت سر گذاشتن محدودیت‎های ناشی از کرونا، برخی کارفرمایان از کارگران خود می‎خواهند به صورت ناقص کار کنند و یا برخی با تهدید دست به تعدیل نیروی کار می‌زنند، در هر دو حالت کارگر ماه‌هاست که حقوق نگرفته و در نتیجه‌ی نداشتن امکانات رسانه‌ای؛ ناچارا از مطالبه‌گری قانونی خود دست می‌کشد.

به گفته وی؛ شیوع کرونا در بین کارگران هر روز بیشتر می‌شود و این امر در قزوین کاملا مشهود است. دلیل اصلی این اتفاق یکی ناتوانی مالی کارگران در خرید ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و دیگری نبود هیچ برنامه پیشگیرانه‌ای در کارگاه‌های تولیدی و صنعتی است.

او افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارگاه‌ها هزینه‌بر است و این هزینه‌بر بودن، کارفرمایان را در تهیه و خرید آن دچار مشکل کرده است. صاحب یک کارگاه با حداقل ۵۰ کارگر ماهانه باید چند ده میلیون تومان برای تهیه مواد ضدعفونی‌کننده کارگاه خود بپردازد؟ بنابراین کارفرمایان بعد از یک دوره تهیه مواد ضد‌عفونی‌کننده دیگر امکان مالی خرید ندارند و کارگران ناچار برای حفظ امنیت جان خود از جیب هزینه می‌کنند.

کریمی ادامه داد: جالب اینجاست در چنین شرایطی دولت مرتب از تریبون صداوسیما به افرادی که مثلا در محیط‌های کاری ماسک نمی‌زنند اخطار می‌دهد و آنها را تهدید به جریمه می‌کند. باید به این آقایان گفت؛ جدا از عده‌ای که از سر بی‌توجهی موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و مثلا ماسک نمی‌زنند، شمار زیادی هم توانایی خرید ماسک برای تمام اعضای خانواده ندارند. این افراد چرا باید جریمه بشوند؟ مسئولان آیا نباید صدای مردم و قشر ضعیف به ویژه کارگران باشند و آیا کارگر مظلومی که ماه‌ها حقوق نگرفته، می‌تواند به میزان کافی ماسک تهیه کند؟

وی با بیان اینکه این وظیفه دولت است که به افراد ناتوان مالی ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده بدهد، افزود: هر زمان دولت به افراد کم‌بضاعت ماسک داد اما آنها استفاده نکردند، آنگاه جریمه‌شان کند. باید این واقعیت را درک کرد که بسیاری از افراد جامعه قدرت خرید ماسک و دیگر مواد ضدعفونی‌کننده را ندارند.

این فعال کارگری معتقد است: بی‌توجهی رسانه ملی به مطالبات کارگران مسبوق به سابقه است. آنها باید در گزارش‌های خود به این موضوع توجه کنند که یک کارگر شاغل یا بازنشسته با حداقل دریافتی که فقط امکان حداقلی حیات دارد، چگونه می‌تواند با گرانی‌های موجود؛ هزینه‌های بهداشتی مربوط به کرونا را نیز تامین کند؟

وی با بیان اینکه این وظیفه صداوسیماست که به دغدغه‌های کارگران بپردازد، افزود: در رسانه ملی شاهد به تصویر کشیدن مشکلات مردم دیگر کشورها هستیم اما نباید فراموش کنیم که مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم خودمان باید در اولویت انعکاس باشد تا بتوانیم برای آنها فکری کنیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان ادامه داد: خبرنگاران صداوسیما گاه وقتی در بعضی مراسم‌ها حضور ئیدا می‌کنند؛ نمایندگان کارگری را نمی‌بینند و از آنها دوری می‌کنند. باید به این دوستان گفت که کارگران قشر مستضعف جامعه‌اند و صداوسیما مطالبه‌گری آنها را باید بیش از هر قشر دیگری پوشش دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید