قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است/ هر شش ماه باید شاهد بازنگری در دستمزدها باشیم/ همه بازنشستگان و مستمری بگیران مشمول همسان‌سازی هستند

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری کشور با یادآوری اینکه قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است، گفت: همانطور که کالاها روز به روز گران می‌شود، دستمزد نیز باید افزایش یابد و حداقل هر شش ماه یک بار باید شاهد بازنگری در دستمزدها باشیم.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری کشور با بیان اینکه قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است، گفت: همانطور که کالاها روز به روز گران می‌شود، دستمزد نیز باید افزایش یابد و حداقل هر شش ماه یک بار باید شاهد بازنگری در دستمزدها باشیم.

فتح‌الله بیات در برنامه کارگر ایرانی عنوان کرد: همسان‌سازی حقوق شامل تمامی بازنشستگان می‌شود. در اجرای این طرح مشکلاتی وجود دارد، ازجمله اینکه سابقه بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌آور به درستی محاسبه نشده که به دنبال رفع این مشکل هستیم.

او همچنین در جواب سوالی درباره چگونگی دریافت بیمه بیکاری گفت: کارگرانی که اخراج شده یا قرارداد کارشان به پایان رسیده است، می‌توانند قبل از اینکه یک ماه از زمان پایان کارشان بگذرد نسبت به دریافت مستمری بیکاری اقدام کنند و این مستمری بر مبنای سابقه کار و متاهل یا مجرد بودن آنها پرداخت می‌شود.

این فعال کارگری همچنین به بحث دریافتی‌های کارگران پرداخت و توضیح داد: با تصمیم شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران یک میلیون و ۹۵۰ هزار تومان تعیین شده است. یک کارگر حداقلی بگیر علاوه بر این رقم باید ۳۰۰ هزار تومان حق مسکن و ۴۰۰ هزار تومان بن خانوار دریافت کند.

او ادامه داد: کارگرانی که حداقل یک سال سابقه کار دارند مشمول دریافت سنوات هستند که ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین کارگرانی که فرزندی دارند به ازای هر فرزند ۱۹۱ هزار تومان حق اولاد می‌گیرند و پرداخت حق اولاد به ازای دو فرزند الزامی است. بر این اساس یک حداقلی بگیر بدون سنوات و حق اولاد دو میلیون و ۶۱۱ هزار تومان می‌گیرد و برای کارگر با سابقه و دارای یک فرزند، حداقل حقوق بیش از دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری کشور با بیان اینکه قدرت خرید کارگران به شدت کاهش یافته است، گفت: همانطور که کالاها روز به روز گران می‌شود، دستمزد نیز باید افزایش یابد و حداقل هر شش ماه یک بار باید شاهد بازنگری در دستمزدها باشیم.

در این برنامه همچنین سخنان علی خدایی (نماینده کارگران در شورای عالی کار) درباره لزوم ترمیم دستمزد پخش شد.

او با بیان اینکه حداقل دستمزد چیزی بین ۳۰ تا ۴۵ درصد مخارج کارگران را پوشش می‌دهد، گفت: ادامه چنین وضعیتی ممکن نیست و ما ممکن است شاهد خروج خودخواسته نیروی کار از بازار کار باشیم.

این فعال کارگری با انتفاد از افرادی که دنبال کاهش همین حداقل دستمزد تعیین شده هستند، عنوان کرد: این نهایت بی‌انصافی است. ما معتقدیم دستمزد باید ترمیم شود و طرح‌هایی ازجمله فعال کردن تعاونی‌ها برای حمایت‌ها معیشتی ارائه‌ داده‌ایم که تاکنون عملیاتی نشده است. 

دیدگاه تان را بنویسید