درختانی زیبا که سرشار از شگفتی اند+ تصاویر

درختانی وجود دارند که نه تنها زیبایی خیره کننده ای دارند بلکه سرشار از شگفتی اند و با شکل عجیبشان همه را متعجب می کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، درختان زیبا، عجیب و دیدنی در سراسر جهان وجود دارند. در اینجا برخی از باشکوه‌ترین گیاهان و درختان روی کره زمین را به شما نشان می‌دهیم.

 اکالیپتوس رنگین کمان در هاوایی (ایالات متحده آمریکا)

گرچه ممکن است این تنه‌های رنگارنگ چیزی شبیه به یک فیلم باشند، اما در واقع می‌توان آن‌ها را در هاوایی و همچنین در مناطقی از جنوب آسیا و اقیانوسیه یافت.

تنه درختان اکالیپتوس رنگین کمان به رنگ‌های نارنجی، سبز و قرمز دیده می‌شود.

درخت هیپریون یکی دیگر از درخت‌هایی است که در آمریکا رشد کرده است. این درخت ۶۰۰ ساله با ارتفاعی بالغ بر ۳۸۰ فوت (۱۱۶ متر) بلندترین درخت زنده شناخته شده جهان به حساب می‌آید. البته مکان دقیق آن مخفی نگه داشته می‌شود تا از آسیب‌های احتمالی محافظت شود.

افرای ژاپنی یکی دیگر از درختانی است که در آمریکا دیده می‌شوند.

افرای ژاپنی

درختان آرگان در مراکش

درختان آرگان با سایبان‌های گسترده و شاخه‌های خاردار خود منظره‌ای جذاب ایجاد می‌کنند. بز‌ها علاقه خاصی به این درختان و میوه‌هایی که می‌دهند، دارند. درختان آرگان می‌توانند در برابر گرمای شدید کویر مقاومت کنند و تا ۲۵۰ سال زنده بمانند. روغن آرگان، "طلای صحرا" نامیده می‌شود.

آرگان در مراکش

درختان بائوباب در ماداگاسکار

ماداگاسکار با درختان بائوباب منظره‌ای زیبا دارد. درختان بائوباب به تنه‌های صاف و قرمز رنگ و چتر‌های مسطح و تاج دارشان معروف هستند. تصور می‌شود که عمر هر یک از آن‌ها حداقل ۱۰۰۰ سال است.

گفتنی است در گذشته جنگی انبوهی از درختان بائوباب در ماداگاسکار قرار داشت، اما هم‌اکنون فقط ۵۰ عدد از این درختان در ماداگاسکار دیده می‌شوند و مابقی آن‌ها برای تأمین نیاز جامعه رو به رشد انسانی پاکسازی شده‌اند. نگهداری از درختان بائوباب موجود، ادای احترامی به جنگل‌های انبوه گذشته است.

درختان بائوباب در بین بومیان ماداگاسکار به عنوان "درخت زندگی" شناخته می‌شوند، زیرا خواص دارویی دارند و می‌توانند حجم قابل توجهی از آب را در تنه خود ذخیره کنند.

درختان بائوباب در ماداگاسکار

سرو مونتزوما در سانتا ماریا دل توله، مکزیک

برخی از افراد اعتقاد دارند که سرو مونتزوما حداقل ۲ هزار سال قدمت دارد. این درخت با قطر ۱۱۹ فوت (۳۶ متر) دارای بزرگترین قطر در بین درختان زنده است.

سرو مونتزوما

درختان جاکاراندا در آفریقای جنوبی

درختان جاکاراندای آفریقای جنوبی از اواخر سپتامبر تا اواخر نوامبر گل‌های زیبایی می‌دهند. این درخت بیشتر در پرتوریا و ژوهانسبورگ رشد می‌کند. در حقیقت، تصور می‌شود که فقط در پرتوریا بیش از ۷۰،  جاکاراندا وجود دارد.

اگرچه جاکاراندا‌ها به یک نماد ملی در آفریقای جنوبی تبدیل شده اند، اما در واقع بومی این کشور نیستند. اولین درختان جاکاراندا در قرن نوزدهم از برزیل به آفریقای جنوبی آورده شدند.

درختان جاکاراندا

 

درختان اژد‌ها در تنریف (جزایر قناری)

تنریف با وجود آب و هوای گرم و مرطوب، جزیره‌ای خوش آب و هوا و حاصل خیز به حساب می‌آید و وجود درختان اژد‌ها گواه این امر است. درختان اژد‌ها به نمادی از تنریف تبدیل شده اند. درختان اژد‌ها از خانواده مارچوبه هستند و نمادی از باروری به حساب می‌آیند.

مشهورترین، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین درخت اژد‌ها در شمال تنریف قرار گرفته است. قدمت آن حدود ۱۰۰۰ سال تخمین زده شده است.

درختان اژد‌ها

درختان کج در لهستان

جنگل کج در غرب پومرانیا، یکی از سرسبزترین مناطق لهستان قرار گرفته است. این جنگل از مجموعه‌ای از ۲۲ ردیف درخت با پایه‌های خمیده به سمت شمال تشکیل شده است.

هیچ کس درباره اینکه آیا این درختان وهم آور به طور طبیعی خم می‌شوند یا با هدف خاصی به این شکل درآمده‌اند، نظری ندارد، اما به هر صورت یک چیز قطعی است: درختان کج مانند موجودی از یک سیاره دیگر به نظر می‌رسند.

ویستریای غول‌پیکر در آشیکاگا (ژاپن)

ویستریای غول‌پیکر در آشیکاگا (ژاپن)

گردشگران معمولاً برای دیدن و بوییدن شکوفه‌های گیلاس به ژاپن می‌روند. اما این کشور محل زندگی برخی از درختان باورنکردنی گل گلیس نیز است. بیش از ۳۵۰ عدد از درختان گل گلیس در پارک آشیکاگا وجود دارند.

اگرچه ویستریای بنفش شناخته‌شده‌ترین نوع درختان گل گلیس است، اما این درختان از اواسط آوریل تا می‌، با شکوفه‌های ظریف صورتی، آبی و سفید نیز پارک آشیکاگا را تزئین می‌کنند.

ویستریای غول‌پیکر که ۱۴۰ سال قدمت دارد در قلب پارک آشیکاگا قرار گرفته است.

رختان منطقه کروکد بوش در کانادا

درختان منطقه کروکد بوش در کانادا 

درختان صنوبر لرزان (اشنگ) منطقه کروکد بوش ساسکاچوان در شمال غربی ساسکاتون بسیار شگفت‌آور هستند. اگرچه نظریه‌های عجیب و شگفت انگیزی درباره نحوه شکل‌گیری آن‌ها وجود دارد، اما بیشتر کارشناسان معتقدند که شکل خاص این درختان ناشی از یک جهش ژنتیکی است.

درختان انجیلی در آستارا (ایران)

درختان انجیلی در آستارا (ایران)

گفتنی است عجیب‌ترین درخت ایران در ارتفاعات آستارا دیده می‌شود. درخت انجیلی با ارتفاعی که تا حدود ۲۵ متر می‌رسد، درخت بومی جنگل‌های ایران است. این درخت به دلیل سخت بودن چوبش، درخت آهن نامیده می‌شود.

رنگ چوب درخت انجیلی سفید مایل به سرخ است.

سرو ابرکوه  (ایران)

سرو ابرکوه  (ایران)

سرو ابرکوه نیز یکی از پیرترین موجودات زندهٔ دنیا به حساب می‌آید. محیط تنهٔ این درخت در روی زمین یازده و نیم متر است و بلندای آن بین ۲۵ تا ۲۸ متر برآورد شده است.

حمدالله مستوفی در کتاب «نزهت‌القلوب» که در سال ۷۴۰ قمری تألیف شده است، دربارهٔ ابرکوه می‌نویسد: «در آنجا سروی است که در جهان شهرتی عظیم دارد.».

الکساندروف دانشمند روس عمر سرو ابرکوه را بیش از ۴۵۰۰ سال می‌داند.

 

دیدگاه تان را بنویسید