افزایش 90 درصدی قیمت مسکن بنابر گزارش بانک مرکزی

بر اساس گزارش بانک مرکزی در شهریور ماه سال جاری قیمت هر مترمربع مسکن در تهران با 91/7 درصد افزایش قیمت نسبه به شهریورماه سال گذشته مواجه شد.

لینک کوتاه کپی شد

گروه کار و درآمد جی پلاس: گزارش تحولات مسکن شهر تهران در شهریور ماه سال 1399 توسط بانک مرکزی منتشر شد که بر اساس آن متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی تهران به ۲۴  میلیون و دویست و نود هزار تومان رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب معادل 5/1 و 91/7درصد افزایش نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش در شهریورماه سال جاری تعداد معاملات حوزه مسکن تهران بالغ بر 8هزار و 400 واحد بود که نسبت به ماه قبل 6/8 درصد کاهش در پی داشت. 

درمیان واحدهای مسکونی تهران در شهریورماه 99، خانه های بیش از 15 سال به نسبت سال های گذشته با اقبال بیشتری مواجه شدند. 

بیشترین معاملات در کدام مناطق تهران بود؟

از میان مناطق 22 گانه تهران نیز منطقه 5 با 15/4 درصد بیشترین معاملات را به خود اختصاص داده است و مناطق 10 و 2 نیز رتبه های بعدی را به خود اختصاص می دهد،  سهم حدودا 50 درصدی 6 منطقه ثروتمند تهران از معاملات مسکن شهریور ماه،  نشان دهنده عدم توانایی ورود دهک های پایین جامعه به بازار مسکن است. 

Capture

از سویی بنابر آمار خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات، قیمت متوسط هر متر مسکن در منطقه یک تهران با 51 میلیون تومان، گران ترین نقطه ی شهر  و منطقه 18 نیز با متوسط قیمت هر متر 10 میلیون و چهارصد هزار تومان ارزان ترین نقطه تهران محسوب می شود. 

 

تحولات بازار مسکن تهران در 6 ماهه نخست

بنابر گزارش بانک مرکزی در 6 ماهه نخست سال 99، با افزایش حدودا 70 درصدی معاملات مسکن نسبت به سال 98 مواجه بوده ایم و با میانگین قیمت هر متر مربع 19 میلیون و نهصد هزار تومان، قیمت مسکن در تهران در طی یک سال با 56/7 درصد افزایش داشته است. 

اجاره بها  یک سوم گران تر شد!

بررسی شاخص کرایه مسکن در سال جاری نشان دهنده این است که در تهران و کل مناطق شهری در شهریورماه سال 1399، اجاره بها 27/3 و 30/1 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل گران تر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید