راه حلی برای غلبه بر افسردگی و ناامیدی

امیدواری و تلاش برای زندگی بهتر همواره نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و ناامیدی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، تغییرات گسترده‌ای که طی این سال ها در زندگی مردم ایجاد شده، حال روحی و روانی آن‌ها را هم با نوسان و تغییر خلق و خو روبرو کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ گوشه‌گیری، انزوا طلبی، عدم تمایل به حضور در جمع‌های مختلف دوستانه و خانوادگی، راضی نبودن از زندگی و همچنین فشارهای مختلفی که اغلب افراد به دلیل داشتن مشکلات متعدد بر دوش خود حمل می‌کنند از جمله عوامل ابتلا به افسردگی و در نهایت ناامید شدن انسان است.

امیدواری و تلاش برای زندگی بهتر همواره نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به افسردگی و ناامیدی دارد.

ضرورت پرهیز از منفی‌نگری در درمان افسردگی

اقدامات گام به گام و مرحله‌ای بهترین روش درمان افسردگی و جلوگیری از ایجاد حس ناامیدی در افراد است.

بهناز عطاری روان‌شناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار کلینیک اظهار کرد: بیماری افسردگی یک اختلال روانی نسبتا شایع است که بروز آن در فرد بیمار به حالاتی چون، احساس غم و اندوه فراوان، ایجاد حس پوچی و فایده بودن، ناامیدی و همچنین فاصله گرفتن از اموری که فرد در گذشته به آن‌ها علاقه‌مند بوده است، منجر می‌شود.

او اضافه کرد: اقدامات گام به گام و مرحله‌ای بهترین روش درمان افسردگی و جلوگیری از ایجاد حس ناامیدی در افراد است و در نخستین قدم خود فرد باید برای بهبود حال خود تلاش کند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده همچنین تاکید کرد: درمان افسردگی افراد در مراحل اولیه بسیار ساده‌تر از زمانی است که پس از گذشت مدت زمانی طولانی برای درمان آن اقدام می‌کند.

عطاری بیان کرد: افراد مبتلا به افسردگی در دوران ابتلا به این بیماری فقط نقاط منفی رفتاری خود، دیگران و محیط اطراف را مشاهده می‌کنند و این منفی نگری در صورت استمرار، روند درمانی آن‌ها را طولانی‌تر خواهد کرد.

او اضافه کرد: در مراحل اولیه افسردگی، این بیماری بدون مداخلات دارویی بهبود پیدا می‌کند و فرد افسرده باید در جهت درمان، راهکارها و دستورالعمل‌هایی که مشاور و درمانگر برای او تجویز می‌کنند را رعایت کند.

"در لحظه زندگی کردن" آبی بر آتش افسردگی

او ادامه داد: پرهیز از سرزنش رفتارهای غیر طبیعی فرد افسرده  از جمله کارهایی است که باید در درمان او مدنظر قرار بگیرد و تاثیر مهمی در تسریع روند درمانی او دارد.

این روان‌شناس یادآوری کرد: شناسایی دلایلی که فرد را افسرده می‌کند مثل سایر بیماری ها و علل آن‌ها کاملا ضروری است و درمان هر فرد با توجه به شرایط اجتماعی و خانوادگی او متفاوت خواهد بود.

عطاری اظهار کرد: افرادی که با فرد مبتلا به افسردگی زندگی می‌کنند و با او در تعامل هستند و نوع رفتار آن‌ها در درمان فرد فوق نقش مهمی دارند و باید از حالت سرزنشگرانه دوری کنند.

او همچنین تاکید کرد: واگذاری مسئولیت‌های مختلفی که با توانایی فرد مبتلا به افسردگی همخوانی داشته باشد و شمردن کار‌های ساده و روزمره در جهت ایجاد سرگرمی مفید، یکی از اقدامات مهمی است که اطرافیان فرد افسرده باید انجام دهند.

این روان‌شناس و مشاور خانواده گفت: اطرافیان و اعضای خانواده فرد مبتلا به افسردگی باید ضمن پرهیز از سرزنش و سرکوب کردن حالات انزوا و غمگین و گوشه‌گیری او، به این حالات دل ندهند و از تکرار و تبیین حالات این فرد برای خودشان اجتناب کنند.

عطاری با تاکید بر انجام امور به صورت گام به گام و منظم در درمان افسردگی بیان کرد: همه افراد باید هنر در لحظه زندگی کردن و نداشتن دغدغه‌ برای فردایی که نیامده است را بیاموزند و این آموزش برای افراد افسرده و درمان آن‌ها ضرورت بیشتری دارد.

اهمیت بهبود تغذیه برای درمان افسردگی

عطاری با اشاره به اینکه درمان اغلب بیماری‌های روحی هم مثل بیماری‌های جسمی، به موضوع تغذیه و خورد و خوراک فرد وابسته است، تاکید کرد: بر خلاف باور عمومی که در میان برخی از مردم جا افتاده است، مصرف شیرینی جات در درمان بیماری افسردگی خوب نیست و به جای آن از مواد غذایی حاوی ویتامین‌های گروه B می‌توان بهره‌مند شد.

او تصریح کرد: بهبود تغذیه افراد افسرده و استفاده از مواد غذایی مثل زعفران و میوه‌هایی چون موز که سطح سرتونین را افزایش می‌دهند نیز از جمله موارد مهمی است که باید در درمان افسردگی و روند درمانی فرد مبتلا به این بیماری در نظر گرفته شود.

این روان‌شناس و مشاور خانواده در ادامه اضافه کرد: داشتن دوست خوب و ارتباط فرد افسرده با او در دوران ابتلا به این بیماری نقش مهمی در تسریع روند درمان دارد و پدر و مادرها در صورت ابتلای فرزند خود به افسردگی، می‌توانند از حضور دوست فرزند خود در کنار او استفاده کرده و کمک کنند تا فرزند این دوران را به سرعت پشت سر بگذارد.

او بیان کرد: انجام فعالیت‌های هنری مورد علاقه و ایجاد فضایی مطلوب در جهت دنبال کردن علاقه‌مندی های فرد افسرده، از دیگر راهکارهای درمانی است که می‌توان برای درمان افراد افسرده مورد استفاده قرار داد.

نقش مثبت اندیشی و تکیه کردن به تلاش فردی در درمان افسردگی

نداشتن چشم و هم چشمی با دیگران و مقایسه نکردن زندگی خود با آن‌ها از گرفتار آمدن در دام بیماری افسردگی جلوگیری می‌کند.

بخش گسترده‌ای از مشکلات افراد و تحت فشار قرار گرفتن آن‌ها به چشم و هم چشمی و راضی نبودن به نتیجه تلاش خود  به شیوع افسردگی منجر می‌شود.

هر فردی باید با توجه به شرایط مالی و اجتماعی خود و شغلی که از طریق آن امرار معاش می‌کند برای زندگیش برنامه ریزی کند و نگرش همه افراد در مورد سبک زندگی با یکدیگر متفاوت است.

دور کردن افکار منفی و رشد و ارتقای باورهای مثبت و انگیزشی اقدام مهمی است که از یکنواختی زندگی و در نتیجه ابتلا به افسردگی جلوگیری می‌کند. داشتن حال خوب در وهله نخست به مثبت نگری و مثبت اندیشی هر فردی در زندگی شخصی خود بستگی دارد.

استفاده از رنگ‌های شاد و روحیه بخش در محیط کاری و زندگی فردی و همچنین استفاده از گل و گیاه در محیط اطراف نیز موجب سرزندگی و نشاط افراد شده و از ایجاد افکار یاس و ناامیدی جلوگیری می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید