۱۰ فناوری که توانستند ویروس کرونا را مدیریت کنند

در این روزهای کرونایی، فناوری‌ها نقش مهمی در کنترل و مدیریت ویروس کرونا داشته‌اند. بیشتر این فناوری‌ها به ما کمک کردند تا روزهای ماندن در قرنطینه راحت‌تر بگذرند، از سرعت انتشار ویروس کرونا کاسته شود و در عین حال بسیاری از کسب‌وکارها به فعالیت خود ادامه دهند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، فناوری‌های امروزه اگرچه هنوز نتوانسته‌اند، روشی آسان برای تولید واکسن کوید۱۹ در اختیار بشر قرار دهند اما در کنترل و مدیریت این ویروس مرگبار بسیار موثر عمل کرده‌اند. در ادامه به برخی از این فناوری‌ها اشاره شده است:

۱. ردیابی مکان

رایج‌ترین فناوری استفاده‌شده هنگام کنترل انتشار ویروس کرونا، ردیابی مکان افراد به‌وسیله اطلاعات مکانی آنهاست که از تلفن‌های همراه آنها به‌دست می‌آید. این فناوری برای آگاهی از مکان‌هایی است که فرد بیمار در آنجا حضور داشته یا با چه تعداد از مردم در تماس بوده است.

این ردیابی در روزهای اول انتشار ویروس کرونا و در شرایط قرنطینه به‌وسیله کشورهایی مانند چین، کره جنوبی، تایوان و آلمان انجام شد. همچنین آنها با استفاده از این فناوری فضاهای عمومی را که مردم در آنجا تجمع کرده بودند، شناسایی کردند.

۲. اپلیکیشن‌های تلفن همراه

اخیرا شرکتی در بریتانیا اپلیکیشنی ساخته است که به وسیله آن افرادی که مشکوک به کرونا هستند، علایم خود را به مراکز بهداشتی گزارش می‌دهند. بیش از ۷۵۰ هزار نفر فقط در مدت ۳ روز علایم خود را با استفاده از این اپلیکیشن به این مراکز گزارش دادند.

بدین ترتیب دولت بریتانیا به‌راحتی توانست گروه‌های پرخطر را شناسایی کند. در کره جنوبی هم با استفاده از اپلیکیشنی در مدت زمان کم توانستند محل زندگی افراد مبتلا به کرونا را شناسایی کنند.

۳. ربات‌ها و پهپادها

این روزها ربات‌ها و پهپادها برای کنترل ویروس کرونا کمک بسیاری کردند و از آنها بیش از هر زمان دیگر استفاده شده است. ربات‌ها در تحویل غذا و دارو به بیماران و افرادی که در قرنطینه هستند و همچنین ضدعفونی کردن مناطق مختلف مانند تمیز کردن بیمارستان‌ها بسیار فعال بوده‌اند.

همچنین برخی از کشورها مثل چین، برای شناسایی افرادی که ماسک نزده‌اند و متفرق کردن تجمعات از پهپادهایی که به دوربین و بلندگو مجهز بودند استفاده کردند. مسئولان با به‌کارگیری پهپادها می‌توانند وظایف‌شان را در حالی‌که با مردم فاصله ایمن دارند، انجام دهند.

۴. هوش مصنوعی

وقتی یک اپیدمی رخ می‌دهد، اولین سوالی که به ذهن می‌رسد این است که آیا می‌توان برای درمان یا پیشگیری از آن، دارو یا واکسنی تولید کرد. دنیا در حال حاضر با ناامیدی در حال پیدا کردن روش‌های برای کند کردن گسترش بیماری کوید۱۹ است.

اما فناوری می‌تواند این روند را سرعت دهد. این روزها هوش مصنوعی نقش مهمی در ترکیب مواد شیمیایی برای تولید واکسن دارد. آن می‌تواند با شناسایی سریع ساختارهای پروتئینی ویروس کرونا به محققان در تشخیص ترکیبات مناسب واکسن کمک کند.

موسسه هوش مصنوعی آلن در آمریکا سیستمی ایجاد کرده که بر اساس توالی ژنتیکی ویروس کرونا، ساختاری سه‌بعدی از آن به دست می‌دهد.

 

بیشتر بخوانید:

۸ تغییر در سبک زندگی که با ویروس کرونا موجب شد

کدام کسب و کارها در ایام کرونا بیشتر سود کردند؟

۵. چاپ سه‌بعدی

این روزها فناوری چاپ سه‌بعدی برای کاهش شوک‌های ناشی از کمبود تجهیزات و ابزارهایی که برای محافظت انسان در برابر ویروس کرونا استفاده می‌شود، نقش مهمی بازی کرده است.

متخصصان با استفاده از این فناوری شروع به چاپ تجهیزاتی مانند دستگاه‌های تنفس با سرعت بسیار بالایی کرده‌اند. البته این فناوری در برخی مواقع مانند تولید ماسک که باید زیر نظر قوانین بهداشتی انجام شوند، با مانع مواجه می‌شود. با این حال تولید بخشی از تجهیزات مورد نیاز با این روش سرعت بیشتری گرفته است.

۶. خرید اینترنتی

سال ۲۰۰۲ که بیماری سارس همه‌گیر شد، یکسری از کسب‌وکارها، با شرکت‌های همکار و همچنین مشتریان خود وارد تعاملات اینترنتی شدند. این روند ادامه پیدا کرد تا اینکه امروز شاهد فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری در سراسر دنیا هستیم. وجود اینترنت و خریدهای اینترنتی فاصله‌گذاری اجتماعی را راحت‌تر کرده است.

از طرفی تحویل کالا هم باعث می‌شود افراد در تماس با یکدیگر باشند و ویروس کرونا همچنان به انتشار خود ادامه دهد. برخی از کشورها مانند چین با استفاده از ربات‌ها و پهپادها کالای مشتریان خود را به آنها تحویل می‌دهند.

۷. پرداخت‌های دیجیتالی

مدت‌هاست که مردم تشویق به پرداخت‌های دیجیتالی شده‌اند. اما این روزها که کرونا بیداد می‌کند، مسئولان از مردم خواسته‌اند که خریدها و امور بانکی خود را به صورت دیجیتالی انجام دهند. به همین دلیل بانک‌های مرکزی بیشتر کشورها از جمله، چین، آمریکا و کره جنوبی دست به اقدامات متعددی زده‌اند تا بیشتر نقل و انتقالات پولی به‌صورت دیجیتالی و با استفاده از کارت‌های اعتباری یا کیف‌پول‌های الکترونیکی انجام شوند. پرداخت‌های دیجیتالی باعث می‌شود مردم به راحتی کالاهای خود را اینترنتی خریده و پرداخت‌شان را دیجیتالی انجام دهند.

۸. دورکاری

با شروع دنیاگیری ویروس کرونا، بسیاری از شرکت‌ها کارمندان خود را به دورکاری فرستادند. فناوری‌هایی مانند شبکه خصوصی مجازی (شبکه‌ای است که اطلاعات در آن از طریق یک شبکه عمومی مانند اینترنت جابه‌جا می‌شود، اما در عین حال با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری و احراز هویت، این ارتباط همچنان اختصاصی باقی می‌ماند.)، صدا روی پروتکل اینترنت (برای انتقال صدا و فایل‌های رسانه‌ای دیگر)، جلسات مجازی، فناوری ابر (برای حفظ حجم بالایی از داده‌ها) و حتی فناوری‌های تشخیص چهره به کمک افراد آمده است تا آنها بتوانند تمام وظایف کاری خود را از راه دور و در منزل انجام دهند.

 دورکاری علاوه بر پیشگیری از انتشار ویروس کرونا، در وقت مربوط به رفت‌وآمد به محل کار صرفه جویی می‌کند و انعطاف‌پذیری بیشتری دارد.

۹. یادگیری از راه دور

از زمانی که انتشار ویروس کرونا در دنیا شدت گرفت، ۱۹۱ کشور مدارس و دانشگاه‌های خود را تعطیل کردند. بسیاری از موسسات آموزشی کلاس‌های درس آنلاین برگزار کردند و به آموزش محصلان خود از راه دور مشغول شدند. فناوری‌هایی مانند حقیقت مجازی، واقعیت افزوده، چاپ سه‌بعدی و ربات‌های معلم مجهز به هوش مصنوعی در این امر به کمک متخصصان آموزش و پرورش آمدند.

۱۰. تفریح و سرگرمی آنلاین

در قرنطینه ماندن و فاصله‌گذاری اجتماعی افراد جامعه را از هم دور کرده است و به همین دلیل آنها به دنبال روشی برای پر کردن این خلاء بودند. فناوری‌های امروزه برای سرگرم نگهداشتن مردم و نزدیک کردن آنها به هم روش‌های خلاقانه‌ای دارد. کارشناسان با استفاده از اینترنت و فناوری‌های مربوط به آن مانند واقعیت مجازی و واقعیت افزوده توانستند برنامه‌های اینترنتی متعددی مانند کنسرت‌های آنلاین، تورهای مجازی موزه‌ها و برنامه‌های دیگر مردم در قرنطینه را سرگرم کنند. همچنین شبکه‌های اجتماعی به کمک مردم آمد و با برقراری تماس مجازی، فاصله‌های اجتماعی را کم کرد. بازی‌های اینترنتی هم فناوری دیگری است که مردم و علاقه‌مندان را سرگرم می‌کنند.

این روزها با استفاده از فناوری‌های متعدد می‌توان تا حدی از عوارض بیماری‌های همه‌گیر مانند کوید۱۹ در امان ماند.

دیدگاه تان را بنویسید