ترمیم مغز موش با مولکول های مصنوعی

برای نخستین بار محققان توانستند با استفاده از مولکول های مصنوعی موفق به احیای بخشی از کارکردهای مغز موشی شوند که در اثر بیماری و جراحت از کار افتاده بود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مغز متشکل از شبکه‌ای پیچیده از گره‌های عصبی و ارتباطات مختلف است. در برخی موارد اختلالات عصبی ناشی از بیماری، تصادف، جراحت و غیره موجب از دست رفتن برخی قابلیت‌های مغز می‌شود. محققان انگلیسی، ژاپنی و آلمانی با همکاری یکدیگر موفق به تولید مولکولی مصنوعی شدند که می‌تواند برخی کارکردهای از دست رفته مغز را احیا کند.

مهر نوشت: آزمایش‌هایی که در این زمینه بعد از کشت سلول‌های حاوی مولکول‌های مصنوعی در مغز یک موش صورت گرفته، نشان می‌دهد استفاده از این روش نوین درمانی به ترمیم جراحت‌ها و کاسته شدن از اثرات مخرب برخی بیماری‌ها نیز کمک کرده است.

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که بدین شیوه تا حدی قابل درمان است، آسیب‌های مربوط به ستون فقرات است. این آسیب‌ها انتقال سیگنال‌های مغزی از مغز به شبکه عصبی و عضلات را ناممکن می‌کند. همچنین می‌توان بدین شیوه جلوی گسترش بیماری آلزایمر را نیز گرفت زیرا این بیماری با اختلال در ارتباطات شبکه‌های عصبی مغز آغاز می‌شود و نتیجه آن از دست رفتن حافظه است.

برای تولید مولکول‌های مصنوعی کاهش دهنده مشکلات مغز از گروهی از پروتئین‌ها با ویژگی‌های مختلف استفاده شده که می‌توانند شبکه‌های عصبی و گره‌های آنها را تا حدی احیا و بازسازی کنند.

مولکول مصنوعی که به این شیوه تولید شده CPTX نام دارد و در بررسی‌های آزمایشگاهی نیز عملکرد خوبی داشته است. انتظار می‌رود در آینده بتوان بدین شیوه برای بازسازی بخش‌های آسیب دیده مغز انسان نیز اقدام کرد.

دیدگاه تان را بنویسید