تهیه 2500 تصویر از قطب شمال و جنوب توسط نخستین ماهواره رصد قطبی

اولین ماهواره رصد کننده قطب جنوب بعد از یک سال چرخش 2500 تصویر به دست آورده است که مناطق قطب جنوب و قطب شمال را پوشش می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دانشگاه پکن (BNU) گفت: نخستین ماهواره چینی رصد کننده قطب جنوب به نام «hina ، BNU-۱»، پس از یک سال چرخش  ۲۵۰۰ تصویر به دست آورده است که مناطق قطب شمال و قطب جنوب را پوشش می‌دهد.

فارس نوشت: ماهواره مذکور مأموریت مشاهده از این قطب را پس از شش ماه از آغاز فعالیت در مدار زمین به پایان رسانده؛ ماهواره رصد قطبی، با عمر تقریباً یک سال طراحی، تنها ۱۶ کیلوگرم وزن دارد؛ این پژوهش توسط دانشمندان دانشگاه پکن آغاز شده است.

در کنفرانس مطبوعاتی که در پکن برگزار شد، مجموعه‌ای از داده‌های سنجش از دور قطب شمال و جنوب را منتشر کرد.

از میان تمام تصاویر بدست آمده توسط  این ماهواره  ۸۵۰ مورد از صفحه یخی قطب جنوب و ۱۰۲۵ تصویر مربوط به مناطق قطب شمال است.

همچنین، در مجموع بیش از ۲۴۰ صحنه سنجش از دور با کیفیت بالا که قطب‌های شمال و جنوب را در هوای نیمه ابری با وضوح به تصویر می‌کشند توسط ماهواره ساخته شده است.

به گفته BNU، کاربران به همه داده‌ها و تصاویر فوق دسترسی دارند و بارگیری آنها از طریق سایت  (http://earth.bnu.edu.cn) رایگان است.

این ماهواره با نام «یخ یاب» در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۹ به فضا پرتاب شد؛ این نخستین عضو صورت فلکی ماهواره رصد قطبی چین است که در مجموع ۲۴ ماهواره خواهد داشت.

این ماهواره همچنین نقشه برداری از راه دور گرینلند را با رزولوشن ۷۰ متر در سال ۲۰۲۰ انجام داده است. این ماهواره با پشتیبانی وزارت علوم و فناوری کشور توسط BNU طراحی شده است.

این ماهواره عمدتا مجهز به یک دوربین عریض با دامنه دینامیکی بالا است که به ویژه برای رصد قطبی طراحی شده است و طبق نظر BNU برای نظارت بر محیط قطبی و عرض میانی مناسب است.

قطب

 

دیدگاه تان را بنویسید