قطب جنوب با سرعت سه برابر بقیه دنیا در حال گرم شدن است

پژوهشگران نیوزیلندی دریافتند که قطب جنوب با سرعتی به اندازه سه برابر بقیه جهان در حال گرم شدن است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، پژوهش جدیدی که در "دانشگاه ویکتوریا در ولینگتون"(Victoria University of Wellington) انجام شده، نشان می‌دهد که قطب جنوب، سه برابر بقیه جهان در حال گرم شدن است.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که افزایش دما در جنوبی‌ترین نقطه زمین، ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییراتی است که در آب و هوای طبیعی این منطقه پیش آمده است.

پژوهشگران در این پروژه، داده‌های به دست آمده از ایستگاه‌های آب و هوایی، اکتشافات و مدل‌های اقلیمی را مورد بررسی قرار دادند تا بتوانند میزان افزایش دما را بهتر درک کنند.

قطب جنوب طی ۳۰ سال گذشته، یکی از متغیرترین مکان‌های روی زمین بوده و اکنون نیز با سرعتی سه برابر بیشتر از بقیه جهان در حال گرم شدن است.

دکتر "کایل کِلم"(Kyle Clem)، از پژوهشگران این پروژه گفت: افزایش دما نمی‌تواند تنها در اثر تغییرات اقلیمی پیش آمده باشد. عوامل دیگر نیز باید در نظر گرفته شوند. عوامل گوناگون احتمالا به صورت همزمان عمل کرده‌اند تا یکی از شدیدترین تغییرات گرمایی را در کره زمین شاهد باشیم.

پژوهشگران باور دارند که تغییرات اقلیمی، تنها دلیل افزایش گرما نیست، بلکه این مشکل می‌تواند ناشی از فعالیت‌های انسان نیز باشد. این دو عامل به همراه یکدیگر می‌توانند قطب جنوب را به یکی از گرم‌ترین شرایط آب و هوایی برسانند.

کِلم ادامه داد: قطب جنوب از سال ۱۹۸۹ تاکنون، سه برابر بیش از میزان گرمای جهانی، گرم شده است. میزان افزایش دما در هر دهه، عمدتا براساس تغییرپذیری اقلیم طبیعی منطقه پیش آمده و احتمالا به خاطر استفاده از سوخت‌های فسیلی شدت یافته است. این تغییرات، مکانیسم مهمی را تشکیل می‌دهند که ناهنجاری اقلیمی شدیدی را ایجاد می‌کند. برای ارزیابی دقیق تغییرات بزرگ یا ناگهانی با کمک داده‌های مربوط به قطب جنوب، این عوامل نیز باید در نظر گرفته شوند.

فعالیت‌های مهم برای ارزیابی تغییرات، شبیه‌سازی‌ مدل‌های آب و هوایی در آینده و بررسی تغییرات گذشته و شاخص‌های دیگر را نیز شامل می‌شوند.

این پژوهش، در مجله "Nature Climate Change" به چاپ رسید.

دیدگاه تان را بنویسید