شناسایی پروتئینی موثر در رشد سلول های شنوایی جدید

در دانشگاه مریلند آمریکا دانشمندان توانستند پروتئینی موسوم به GFI۱ را که به سلول های مویی معروف اند و در رشد سلول های شنوایی نقش اساسی دارند را کشف کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، وجود سلول‌های مویی سالم در گوش درونی، برای شنوایی حیاتی است. برخی از این سلول‌ها موجب تقویت صوت دریافتی می‌شوند و برخی دیگر امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند که به مغز منتقل می‌شوند. در صورتی که سلول‌های مویی به درستی رشد نکنند یا در اثر استرس محیطی مانند صداهای بلند دچار آسیب شوند، شنوایی از بین می‌رود.

ایرنا نوشت: به گفته محققان، پروتئین GFI۱ تعیین می‌کند که یک سلول مویی در دوران جنینی به گونه‌ای رشد کند که تبدیل به یک سلول مویی بالغ شود یا کارکرد آن تغییر کرده و به نوع دیگری از سلول‌ها تبدیل شود که عملکردی شبیه به نورون‌ها دارند. در این تحقیقات مشخص شد در غیاب پروتئین GFI۱ نحوه توصیف ژن در سلول‌های مویی دوران جنینی به‌گونه‌ای است که این سلول‌های نمی‌توانند به سلول‌های مویی بالغ تبدیل شوند. همچنین فقدان این پروتئین می‌تواند منجر به جهش ژنتیکی پروتئینی موسوم به POU۴F۳ شده و در نهایت موجب از بین رفتن شنوایی شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Development منتشر شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید