قرارگیری دانشگاه شهید رجایی در نظام رتبه بندی جهانی تایمز

به گفته مدیر دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه شهید رجایی، این دانشگاه برای نخستین بار در نظام رتبه‌بندی جهانی تایمز قرار گرفت.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، مجتبی قربانی افزود: نظام رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین و مشهورترین نظام های رتبه بندی دانشگاه ها در جهان است که از سال ۲۰۰۴ با عنوان تایمز- کیو اس فعایت خود را آغاز کرد. دانشگاه ها در این نظام، با استفاده از داده های پایگاه اسکوپوس و بررسی مستندات ارائه شده از سوی دانشگاه ها در قالب ۱۳ شاخص در ۵ گروه آموزش، پژوهش، استنادها، درآمد صنعتی و وجه بین‌المللی رتبه بندی می شوند.

ایرنا نوشت: وی افزود: این موسسه دانشگاه های جهان را هر ساله رتبه بندی می‌کند. تا سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ فقط یک دانشگاه از ایران در این رتبه بندی حضور داشت. حضور در این موقعیت بین المللی بیانگر نوعی ارزیابی از دانشگاه ها تلقی می‌شود. در آخرین اعلام نتایج بررسی این پایگاه در سال جاری ۴۷ دانشگاه ایرانی موفق به حضور در این رتبه بندی شدند که این بالاترین آمار حضور دانشگاه های کشور در این نظام رتبه بندی است.

مدیر دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه شهید رجایی اظهار داشت: این دانشگاه در آخرین رتبه بندی جهانی تایمز حائز رتبه +۱۰۰۱ شده است و در بین ۴۷ دانشگاه ایرانی نیز رتبه ۲۵ ام را کسب کرد.

قربانی در ادامه افزود: نکته قابل ذکر درباره رتبه‌بندی ۲۰۲۱ تایمز، رقابت بسیار بالای دانشگاه‌های ایرانی است؛ به طوری که ۴۷ دانشگاه ایرانی در نظام رتبه‌بندی تایمز در سال ۲۰۲۰ در بین ۱۵۰۰ دانشگاه از سراسر جهان حائز رتبه شدند.

وی یادآور شد: نظام رتبه‌بندی تایمز هر ساله رتبه‌بندی جامعی از بررسی اطلاعات بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ دانشگاه از ۹۳ کشور جهان ارائه می‌دهد. موسسه تایمز در انگلستان اقدام به رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی می‌کند. در سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰، این موسسه برای تامین داده های پژوهشی با نظام رتبه‌بندی رتبه‌بندی QS همکاری داشت که ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان را با ۶ شاخص ارزیابی می‌کرد.

قربانی خاطر نشان کرد: موسسه تایمز از سال ۲۰۱۰ به همکاری با موسسه  Quacquarelli Symonds پایان داد و موافقت نامه جدیدی با تامسون روتیرز (موسسه اطلاعات علمی ISI) امضا کرد تا روش جدید خود را عملیاتی کند. تایمز همچنین در تعداد (۱۳ شاخص) و ماهیت شاخص‌ها نیز بازنگری کرد. این موسسه علاوه بر وب سایت خود، دارای مجله ای است که اخبار، تحلیل های کارشناسی و گفتگوها و … را نیز در حوزه آموزش عالی در بردارد.

مهمترین معیارهای این نظام رتبه‌بندی، آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجه بین المللی است و هر کدام از این معیارها دارای شاخص‌هایی هستند.

دیدگاه تان را بنویسید