رتبه 10 جهانی ایران در شاخص های نوآوری و تشکیل سرمایه

تازه ترین گزارش ها نشان می دهد ایران در شاخص‌های نوآوری و نرخ تشکیل سرمایه در جایگاه دهم جهانی قرار دارد.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، گزارش سال ۲۰۲۰ شاخص جهانی نوآوری که توسط سازمان بین‌المللی مالکیت فکری منتشر شد، به ارزیابی ۱۳۱ کشور می‌پردازد و بر اساس این گزارش ایران در بین ۱۰ کشور منطقه آسیای میانه و جنوبی رتبه دوم را کسب کرده است.

ایسنا نوشت، در این منطقه، هند (رتبه ۴۸)، ایران (رتبه ۶۷) و قزاقستان (رتبه ۷۷) به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کرده‌اند. ایران هم‌چنین در میان ۳۷ کشور با درآمد متوسط به بالا در رده ۱۹ قرار دارد.

طبق این گزارش ایران در شاخص‌ جهانی نوآوری فاصله معناداری با کشورهای منطقه دارد. برای نمونه در شاخص «تعداد درخواست‌های ثبت علائم تجاری» ایران رتبه اول جهان و ترکیه، رژیم صهیونیستی، عربستان و قطر به ترتیب رتبه ۱۷، ۱۰۵، ۱۱۱ و ۱۲۵ را کسب کرده‌اند.
 
 در شاخص‌های سرمایه انسانی از جمله «سهم فارغ التحصیلان علوم پایه و مهندسی از کل فارغ التحصیلان آموزش عالی» ایران دارای رتبه ۳ و «نرخ ثبت نام آموزش عالی» در رتبه سی‌ویکم قرار دارد.

 این شاخص‌ها آمادگی کشور را برای توسعه فناوری و نوآوری بیان می‌کند.

در شاخص ثبت نام در آموزش عالی کشورهای منطقه نظیر عربستان، رژیم صهیونیستی و کویت به ترتیب رتبه‌های ۳۲، ۴۲ و ۵۴ را کسب کرده‌اند که فاصله زیادی از ایران ندارند.

در شاخص سهم تولیدات با فناوری متوسط و پیشرفته از کل تولید ملی ایران رتبه  ۲۶ را کسب کرد که وضعیت بهتری در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه مانند عربستان (رتبه ۳۳)، قطر (رتبه ۳۶) و ترکیه (رتبه ۴۲) دارد.

علاوه بر آن ایران در شاخص «نرخ تشکیل سرمایه» که سهم سرمایه‌گذاری جدید در کشور از تولید ناخالص داخلی را نشان می‌دهد، ایران در جایگاه دهم جهان قرار دارد که در مقایسه با کشورهای منطقه نیز وضعیت مطلوبی دارد.
 
بر اساس اعلام مرکز اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در شاخص "اندازه بازار داخلی" که همان سرانه تولید ناخالص داخلی است، ایران با رتبه ۱۸ و قرار گرفتن در بین اقتصادهای با درآمد متوسط به بالا، مزیت بازار بزرگ داخلی برای فناوری و نوآوری را نشان‌ می‌دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید