کرونا چه تأثیری روی کار باستان‌شناسان داشت؟

ویروس کرونا که این روز‌ها تبدیل به بزرگترین معضل جوامع بشری شده، همه فعالیت‌های انسانی حتی باستان‌شناسی را تحت تأثیر قرار داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،در ماه‌های اخیر و پس از شیوع ویروس کرونا شاهد تحت تأثیر قرار گرفتن همه فعالیت‌های انسانی بودیم. فعالیت حوزه‌های فرهنگی نیز از این وضعیت مستثنی نبودند مثلا بار‌ها و بار‌ها شنیده شده است که صنعت گردشگری نه تنها در ایران بلکه در سطح جهان خسارت زیادی از بابت شیوع ویروس کرونا خورده است. خسارت وارده بر حوزه صنایع دستی و فعالان این حوزه بر کسی پوشیده نیست. میراث فرهنگی نیز به روایت مسئولان وضعیت چندان خوبی ندارد، زیرا همه ساله بخشی از هزینه لازم برای نگهداری بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی و رسیدگی به آن‌ها از درآمد حاصل شده از بازدید گردشگران از این بنا‌ها تأمین می‌شد.

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت؛ در این میان کمتر کسی به فکر میزان تأثیرپذیری فعالان حوزه باستان‌شناسی از شیوع ویروس کرونا افتاده است. ما در گفت و گو با روح‌الله شیرازی رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی میزان تأثیرپذیری فعالیت باستان‌شناسان از شیوع ویروس کرونا را بررسی کردیم.

روح الله شیرازی گفت:باستان‌شناسان  به طور حتم همچون سایر بخش‌های عمومی و خصوصی جامعه از شیوع ویروس کرونا متأثر شده‌اند و در اوایل شیوع این ویروس حجم فعالیت‌هایشان را تا اندازه زیادی کاهش داده‌اند، اما اخیرا فعالیت‌هایشان را به حالت عادی برگردانده‌اند و کارهایشان بیشتر معطوف به نجات‌بخشی محوطه‌های باستانی و برنامه‌های عمرانی است.

 

او بیان کرد:فعالیت روی پروژه‌های باستان‌شناسی به معنای فعالیت گروهی و بلندمدت تعدادی از کارشناسان، کارگران و اعضای دیگر تیم باستان‌شناسی است و این مسئله رعایت دستورالعمل  فاصله اجتماعی را تا اندازه‌ای دشوار می‌کند بنابراین ما تعدادی از دستورالعمل‌ها را با توجه به ماهیت باستان‌شناسی و نیاز‌های باستان‌شناسان تنظیم کرده و به افرادی که می‌خواهند کار میدانی انجام بدهند، ابلاغ کردیم تا میزان ابتلای فعالان حوزه باستان‌شناسی به ویروس کرونا به حداقل برسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید