تصاویری شگفت انگیز تلسکوپ فضایی اروپا از خورشید

تصاویری زیبا، شگفت انگیز و دیده نشده از خورشید توسط بزرگترین تلسکوپ فضایی اروپا ثبت شده است که جزئیاتی پیچیده از لکه های خورشیدید و پلاسما را در سطح این ستاره به نمایش گذاشته است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، اگر چه خورشید نزدیک به ۱۵۰ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد، اما تصاویر جدید نمای فوق‌العاده نزدیکی از خورشید را در دسترس علاقمندان قرار می‌دهد. این تصاویر از فاصله حدوداً ۴۸ کیلومتری سطح خورشید گرفته شده‌اند.

مهر نوشت، تلسکوپ گریگور که این تصاویر را تهیه کرده موفق شده جزئیاتی بی سابقه از تأثیرات میدان‌های مغناطیسی خورشید، فوران‌ها و لکه‌های خورشیدی را ثبت کند. در تصاویر یادشده برخی میدان‌های مغناطیسی خورشید با طول موج ۵۱۶ نانومتر و لکه‌های خورشیدی ۴۳۰ نانومتری قابل تشخیص است.

خورشید

خورشید متشکل از ساختارهای سلول مانند ملتهبی است که از خود نور و انرژی ساطع می‌کنند. ابعاد هر یک از سلول‌های یادشده به اندازه ایالت تگزاس آمریکاست و شکل‌گیری آنها حاصل حرکات همرفتی شدید و گسترده‌ای است که گرما را از اعماق خورشید به سطح آن منتقل می‌کند.

خورشید

در مرکز هر یک از این سلول‌ها پلاسما نیز وجود دارد که فرایند تغییر حرارت آن منجر به شکل‌گیری لکه‌های خورشیدی نیز می‌شود. بهینه سازی تلسکوپ گریگور در مارس گذشته و همزمان با شیوع ویروس کرونا رخ داد تا تصاویر فوق دقیق از سطح خورشید ثبت شوند. تلسکوپ یادشده در هاوایی واقع است و تحلیل عکس‌های جدید به ستاره شناسان کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری از سطح خورشید و تأثیر فعل و انفعالات آن بر آب و هوای فضا کسب کنند.

دیدگاه تان را بنویسید