تبدیل آب دریا به آب آشامیدنی با استفاده از نور خورشید

محققان توانستند با استفاده از چهارچوب‌های فلزی-آلی (MOFs) و نور خورشید، آب شور و آب دریا را به آب شیرین و قابل شرب تبدیل کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این روش که تنها ۳۰ دقیقه طول می کشد، نه تنها یون های نمکی را از بین می برد ، بلکه طیف وسیعی از آلاینده ها را نیز فیلتر (تصفیه) می کند.

دستاوردهای این فناوری موفق که  روز گذشته - دوشنبه - در مجله Nature Sustainability منتشر شد، می تواند به میلیون ها نفر در سراسر جهان کمک کند تا تا به آب آشامیدنی بهداشتی دسترسی پیدا کنند.

چارچوب های فلزی- آلی (MOFs)، طبقه ای از ترکیبات ساخته شده از خوشه های پیچیده یون های فلزی هستند.

محققان دانشگاه «موناش» در استرالیا به منظور ساخت یک ترکیب جدید برای تصفیه آب، یک ترکیب فلزی به نامpoly(spiropyran acrylate) یا PSP را در منافذ MIL-۵۳ که یک چهارچوب فلزی مطالعه شده است ، قرار دادند. از این چهار چوب فلزی اغلب به دلیل توانایی آن در جذب موثر آب و دی اکسید کربن استفاده می شود .

آزمایش های انجام شده بر روی این چهار چوب فلزی جدید که PSP-MIL-۵۳ نامیده می شود نشان داد که این چهارچوب فلزی قادر به تولید ۱۳۹.۵ لیتر آب شیرین تمیز به ازای هر کیلوگرم MOF در روز بود.

PSP-MIL-۵۳ با موفقیت یون های نمکی و سایر مواد جامد را از منابع آب شور و نمکی فیلتر کرد. نور خورشید به این ماده کمک کرد تا به صورت دوره ای ساختار متخلخل و متبلور خود را تمیز و بازسازی کند.

هوانتینگ وانگ نویسنده اصلی این تحقیق در بیانیه ای اظهار داشت که از شیرین سازی برای رفع کمبود آب در سطح جهان استفاده شده است.

وی که استاد مهندسی شیمی در دانشگاه موناش در استرالیا است، افزود: به دلیل در دسترس بودن آب شور و آب دریا و از آنجا که فرآیندهای نمک زدایی قابل اطمینان هستند، آب تصفیه شده را می توان با حداقل خطرات سلامتی در سیستم های آبی موجود ادغام کرد. 

وانگ گفت: این فناوری جدید جذاب است ، زیرا سایر رویه های شیرین کردن آب  - مانند شرین کردن آب با استفاده از حرارت و اسمز معکوس - از نظر انرژی بسیار پرمصرف بوده و  برای محیط زیست بالقوه بد هستند.

بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت میزان کل مواد جامد محلول در آب آشامیدنی (TDS) باید کمتر از ۶۰۰ قطعه جامد محلول در میلیون باشد. این در حالی است که این فناوری جدید قادر به تولید آب شیرین با کمتر از ۵۰۰ قطعه جامد محلول (TDS) در میلیون بود.

دیدگاه تان را بنویسید