جی پلاس/ گزارشی از مجمع اقتصاد جهانی

مدارس در کشورهای اروپایی چگونه باز شدند؟

روزهای آغازین سال تحصیلی جدید را در حالی طی می‌کنیم که شرایط پاندمی ویروس کرونا به چالشی برای خانواده ها و دولت ها تبدیل شده و هر کشور روش خود را در بازگشایی مدارس دارد. آنچه مسلم است اتفاق نظر همه آنها در تصمیم به آموزش حضوری دانش آموزان بود.

لینک کوتاه کپی شد

گروه جامعه جی پلاس؛ نسترن صائبی: این روزها بحث باز شدن مدارس به دلیل ادامه پاندمی و حتی در وضعیت قرمز کرونا داغ شده است. پدر و مادرها و معلمان بیشتر از همه نگران باز شدن مدارس در این شرایط هستند و مسئولان دولتی نیز گویا هنوز به اجماع کلی در این مورد نرسیده‌اند.

با این حال، هر کشوری بسته به شرایط اقتصادی و اجتماعی و شرایط شیوع کرونا تصمیم به بازگشایی مدارس خود داشته که حاوی مراقبت های دانش آموزان در مدارس است.

مجمع اقتصاد جهانی در همین راستا گزارشی منتشر کرده که در آن به نحوه بازگشایی مدارس را در کشورهای اروپایی همچنان درگیر با کووید 19 می‌پردازد.

در این گزارش آمده است که با پایان تعطیلات تابستان، دولت‌‌های اروپایی اصرار دارند که دانش‌آموزان پس از ماه‌ها یادگیری به روش آنلاین در خانه، به سر کلاس‌های درس برگردند. با این حال، کشورها رویکردهای مختلفی را برای به حداقل رساندن شیوع کرونا در مدارس اتخاذ کرده‌اند که در ادامه می‌خوانیم:

بریتانیا

مدارس ابتدایی در انگلیس از اول ژوئن یعنی ۱۲ خرداد برای برخی از گروه‌ها آغاز شد. دانش‌آموزان متوسطه ۱۵ تا ۱۸ ساله در ۱۵ ژوئن یعنی 27 خرداد به مدارس بازگشتند. اما دانش‌آموزان در تمامی مقاطع از این هفته به صورت تمام وقت سال تحصیلی خود را آغاز کردند. این در حالی است که مدارس در اسکاتلند از 21 مرداد گذشته بازگشایی شدند.

جالب است بدانید 96 درصد از مدارس بریتانیا برای جلوگیری از شیوع کرونا، دانش‌آموزان را به گروه‌های کوچک یا «حباب» تقسیم کرده‌اند که هر کدام از این گروه‌ها برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به کرونا، از گروه‌های دیگر فاصله ایمن را رعایت می‌کنند.

طبق بررسی‌های انجمن ملی معلمان؛ اکثریت قریب به اتفاق مدارس، قصد دارند زنگ تفریح و حتی زمان شروع کلاس‌های درس را به صورت تناوبی در این گروه‌ها تغییر دهند.

157597649

حتی قوانین مربوط به زدن ماسک و استفاده از سایر تجهیزات محافظتی نیز در این مدارس متفاوت است؛ دانش‌آموزان متوسطه در انگلیس فقط زمانی که وارد فضاهای عمومی می‌شوند باید از ماسک استفاده کنند، ولی در اسکاتلند ماسک زدن دانش‌آموزان از زمان بیرون آمدن از خانه اجباری است.

فرانسه

در فرانسه مدارس از ۱۱ شهریور یا اول سپتامبر باز شده است. دانش‌آموزان بالای ۱۱ سال در این کشور باید در تمامی ساعات مدرسه حتی زمانی که سر کلاس درس هستند، ماسک بزنند. مدارس باید حتی‌الامکان از اختلاط دانش‌آموزان کلاس‌های مختلف پرهیز کنند و کلاس‌ها به طور مرتب ضدعفونی و تهویه سالم شوند.

08515450

حضور در مدرسه برای تمامی دانش‌آموزان اجباری است و البته مدارس باید خود را با هر شرایطی سازگار کنند؛ به این شکل که حضور دانش‌آموزان را به چند روز یا چند هفته در ماه محدود کنند و در صورتی که در منطقه‌ای، شیوع کرونا از یک حدی بیشتر شود، مدارس به طور موقت تعطیل خواهند شد.

در مهدکودک‌ها جریان کمی متفاوت است. در این مراکز، کودکانی که در یک گروه وجود دارند، نیازی به رعایت فاصله اجتماعی ندارند. در مدارس ابتدایی، دانش‌آموزان هر کلاس به گروه‌های هشت تا ۱۵ نفری تقسیم می‌شوند که نصف روز در کلاس حاضر می‌شوند و بقیه روز را در خانه به یادگیری دروس خود می‌پردازند. در مدارس متوسطه نیز همه دانش‌آموزان حداقل چند روز در هفته را باید در کلاس‌های حضوری در مدرسه حاضر شوند.

آلمان

دانش‌آموزان در آلمان از اوایل ماه اوت (۱۱ مرداد) به صورت تمام وقت به مدرسه رفته‌اند. در بسیاری از ایالت‌ها، دانش‌آموزان و معلمان مجبورند حتی در فضای بسته کلاس نیز از ماسک استفاده کنند؛ مگر اینکه پشت میز کار خود نشسته باشند. در نوردراین-وستفالن، پرجمعیت‌ترین ایالت آلمان؛ با انتقاد والدین و پزشکان، قانونی گذاشته شد تا دانش‌آموزان مقاطع بالاتر نیز حتی در سر کلاس درس نیز ماسک بزنند.

دانش‌آموزان هر کلاس زنگ‌های تفریح را در بخشی از حیاط مدرسه که مشخص شده، می‌گذارند. درها و پنجره‌ها تا جایی که ممکن است باید باز نگه داشته شوند. بیشتر معلمان در این کشور به مدارس برگشته‌اند؛ هر چند هنوز مخالفان بازگشایی مدارس خواستار ماندن معلمان در خانه‌ها هستند. همچنین قرار است در برخی شرایط خاص، بعضی از دروس به صورت آنلاین برگزار شود.

یونان

در یونان، مقامات دولتی به دلیل افزایش شیوع کووید ۱۹، بازگشایی مدارس را به ۱۴ سپتامبر یعنی 24 شهریور موکول کرده‌اند. معلمان و دانش‌آموزان در این کشور باید در سر کلاس و سایر فضاهای داخلی از ماسک استفاده کنند و قرار است به هر کدام از آن‌ها یک ماسک پارچه‌ای داده شود.

ایتالیا

مدارس در بیشتر مناطق ایتالیا قرار است از ۱۴ سپتامبر - ۲۴ شهریور بازگشایی شوند. مقامات هنوز در حال بررسی هستند تا با اقدامات لازم، سرایت کرونا را در مدارس به حداقل برسانند. برای اینکه دانش‌آموزان فاصله اجتماعی را رعایت کنند، زمان ورود به مدرسه تغییر خواهد کرد و دانش‌آموزان به تدریج و به نوبت هر کلاس، وارد مدرسه خواهند شد.

علاوه براین، میز و صندلی‌های تکی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده تا کمترین تماس را با یکدیگر داشته باشند. استفاده از ماسک برای هر کسی که وارد مدرسه می‌شود و یا از آن خارج می‌شود، اجباری است. اما اگر فاصله مطمئن بین میزها وجود داشته باشد، می‌توانند در سر کلاس و حین آموزش ماسک نزنند.

دولت ایتالیا بودجه‌ بیشتری برای افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی در نظر گرفته است تا امکان سفر ایمن دانش‌آموزان به مدارس را فراهم کند.

در صورتی که دانش‌آموز یا معلمی به ویروس کرونا مبتلا شود، تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی کل مدرسه، یا فقط کلاس‌هایی که درگیر شده‌اند یا تحمیل قرنطینه برای افرادی که مستقیماً درگیر آن شده‌اند، بر عهده معلمان و مقامات بهداشتی خواهد بود.

مدارس

هلند

مدارس ابتدایی و دبیرستان هلند همانند سال‌های گذشته در ماه اوت یعنی اواسط مرداد آن هم در چند مرحله بازگشایی شدند. این مدارس تدابیر سختگیرانه و خاصی برای حضور دانش آموزان اتخاذ نکرده‌اند؛ تمامی کلاس‌های مقطع دبستان و دبیرستان حضوری برگزار می‌شود. نه دانش‌آموزان و نه معلمان ملزم به استفاده از ماسک صورت نیستند. این در حالی است که برخی از معلمان تمایلی به بازگشت به کار ندارند و تعدادی از مدارس در میان دانش‌آموزان و معلمان خود ماسک توزیع کرده‌اند.

اما اگر دانش‌آموزی به ویروس کرونا مبتلا شود، باید به همراه تمام اعضای خانواده‌اش به مدت ۱۰ روز در خانه بمانند. کودکان بالای 6 سال که علائمی از ابتلا به این ویروس را نشان می‌دهند نیز باید در خانه بمانند و آزمایش شوند. دانش‌آموزان حتی اگر علائم خفیف سرماخوردگی داشته باشند، باید در مدرسه و مهد کودک حاضر شوند و فقط در صورت داشتن تب است که باید در خانه بمانند.

نروژ

نروژ تدابیر چندان خاصی برای بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان اتخاذ نکرده است. مدارس این کشور به تدریج از ۲۷ آوریل یا ۸ اردیبهشت سال تحصیلی جدید خود را آغاز کرده‌اند. دانش‌آموزان نیازی به استفاده از ماسک صورت ندارند و ساعات مدرسه تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است. به هیچ عنوان کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار نمی‌شوند.

5f0f5a31f0f419081756562b

دانش‌آموزان هر کلاس از هم فاصله زیادی ندارند اما با اعضای گروه‌های دیگر کلاس‌ها مخلوط نمی‌شوند. در زنگ تفریح، برای هر کلاس یک منطقه خاص در حیاط بازی تعیین شده است. زنگ تفریح برای هر کلاس نیز متغیر است. دانش‌آموزانی که علائم ابتلا به کووید ۱۹ را دارند باید در خانه بمانند و آزمایش شوند.

در مهدکودک‌ها، کودکان حتی در صورت سرفه نیز باید حضور داشته باشند و فقط در صورت جدی‌تر بودن علائم باید در خانه بمانند.

لهستان

مدارس لهستانی از اول سپتامبر یعنی ۱۱ شهریور باز شده‌اند.

زدن ماسک صورت در کلاس‌ها اجباری نیست. مدیران مدرسه در مورد استفاده از ماسک در فضاهای مشترک و یا کم شدن ساعات مدرسه تصمیم‌گیری می‌کنند. درخواست برخی از مدارس و شهرداری‌ها برای تاخیر در بازگشایی مدارس در این کشور کاملا رد شد.

این در حالی است که مدارس ابتدایی و دبیرستان در شهرهایی مانند ورشو، مقداری شلوغ است و برخی از مربیان می‌گویند رعایت فاصله اجتماعی حتی در ساعات متناوب غیرممکن است. جالب اینجاست خانواده‌هایی که از اعزام فرزندان خود به مدرسه امتناع می‌کنند احتمالا  باید 10 هزار زلوتی (2 هزار و 26 پوند) جریمه نقدی پرداخت کنند.

روسیه

در روسیه نیز دانش‌آموزان از اول سپتامبر (۱۱ شهریور) به مدارس بازگشته‌اند. زمان ورود و زنگ تفریح هر کلاسی متغیر خواهد بود تا از ازدحام دانش‌آموزان در راهروهای مشترک جلوگیری شود. در کلاس‌ها، دمای بدن دانش‌آموزان چک می‌شود و آنهایی که علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارند، از بقیه دانش‌آموزان جدا می‌شوند.

به دانش‌آموزان توصیه می‌شود ماسک بزنند، اما این کار اجباری نیست. از معلمان نیز خواسته شده که همیشه ماسک به صورت بزنند، مگر اینکه لازم باشد موارد جدید و مهمی را توضیح دهند یا فاصله ایمن از دانش‌آموزان داشته باشند. در این مدارس، آموزش آنلاین به عنوان گزینه جایگزین، اجرا نخواهد نشد.

اسپانیا

مدارس ابتدایی و متوسطه این کشور سال تحصیلی را در سه هفته اول ماه سپتامبر در سرتاسر مناطق آغاز می‌کنند. حضور در مدرسه و همچنین زدن ماسک صورت در کلاس برای کودکان 6 ساله و بالاتر اجباری است. دانش‌آموزان باید دست خود را حداقل پنج بار در روز بشویند. فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنند؛ مگر اینکه در بین اعضای حباب خود باشند. حباب همان گروه‌های کوچکی است که در هر کلاس تعیین می‌کنند و این حباب‌ها باید از اعضای حباب‌های دیگر فاصله بگیرند. هر روز صبح، دمای بدن دانش‌آموزان در مدرسه یا خانه چک می‌شود.

200824-corona-schools-mc-13216_4f8903c84c855210119bc20201135a31.fit-560w

 

سوئد

مدارس سوئد در تمام شرایط و از زمان همه‌گیر شدن ویروس کرونا باز بودند و پس از پایان تعطیلات تابستانی، از اواسط ماه اوت یعنی اواخر ماه مرداد از دانش‌آموزان استقبال کردند. در صورت شیوع زیاد ویروس کرونا در مدارس، مقامات محلی در مورد تعطیلی مدارس آن هم به صورت مجزا تصمیم‌گیری خواهند کرد.

هر مدرسه مسئول رعایت دستورالعمل‌های مربوط به فاصله اجتماعی و ضدعفونی کردن فضای داخلی خود است. زدن ماسک برای دانش‌آموزان اجباری نیست.

برخی شهرداری‌ها، زمان ورود و خروج دانش‌آموزان مدارس خود را تغییر داده‌اند تا از ازدحام آنها در وسایل نقلیه عمومی جلوگیری کنند.

گزارش مشترک آژانس‌های بهداشت عمومی دو کشور سوئد و همسایه‌اش فنلاند نشان می‌دهد که علیرغم دایر ماندن مدارس سوئد در بهار، شیوع ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان نسبت به فنلاند که به طور موقت مدارسش را تعطیل کرده بود، افزایش چشمگیری نداشت. در نتیجه سوئد تصمیمی مبنی بر تعطیلی مدارس خود ندارد.

دیدگاه تان را بنویسید