مقایسه اثرگذاری ماسک خانگی در برابر ماسک های جراحی+ عکس

مطالعات جدید نشان می دهد که ماسک های دست ساز کتان از انتشار 99.9 درصد قطرات تنفسی حاوی کرونا جلوگیری می کند، این درحالی است که ماسک های جراحی مانع از انتشار صد درصدی این قطرات می شود.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، نتایج آزمایش ها نشان داده است خطر استنشاق قطرات تنفسی ناشی از سرفه و صحبت کردن توسط فردی که در فاصله ۶ فوت (حدود دو متر) شخصی که ماسک بر صورت ندارد ایستاده باشد؛ نسبت به زمانی که فرد ماسک بر چهره دارد، هزار برابر بیشتر است. ماسک های دست ساز یک لایه ای کتان میزان گسترش قطرات عفونی را بیش از هزار برابر کاهش می دهد. 

دکتر «ایگنازیو ماریا ویولا» محقق اصلی این مطالعه از دانشکده مهندسی دانشگاه ادینبورگ، گفت: می دانستیم ماسک های صورت با پارچه های مختلف تا حد متفاوتی در فیلتر قطرات تنفسی کوچک مؤثرند.

وی افزود: اما زمانی که به طور خاص قطرات تنفسی بزرگتر را که تصور می شود، خطرناک ترین هستند بررسی کردیم، متوجه شدیم حتی ساده ترین ماسک های دست ساز یک لایه ای کتان نیز در پیشگیری از گسترش این قطرات بسیار موثرند.

محققان در این مطالعه که در مجله medRxiv.org منتشر شده است دو نوع ماسک جراحی و ماسک یک لایه ای کتان را مورد بررسی قرار دادند.  آنها در این مطالعه دو نوع شبیه سازی را اجرا کردند. در اولین شبیه سازی از مانکن هایی استفاده شد که قطرات فلورسنت منتشر می کردند و در دومین شبیه سازی از داوطلبان انسانی در وضعیت های مختلف صحبت و سرفه کردن استفاده شد.

محققان برای تعیین کمیت تعداد قطرات تنفسی موجود در هوا از نورپردازی صفحه لیزر و برای قطراتی که بر روی زمین می افتد، از نور ماورای بنفش استفاده کردند. آنها گفتند، یافته های  این مطالعه اهمیت پوشیدن ماسک را در انظار عمومی نشان می دهد؛ به گونه ای که اگر به کووید-۱۹ آلوده شوید با داشتن ماسک بر چهره دیگران را بیمار نمی کنید.

نتایج این مطالعه نشان داد زمانی که مانکن ها یکی از این دو نوع ماسک را بر چهره داشتند مقدار ذراتی که در هنگام صحبت و یا سرفه کردن از این ماسک ها خارج می شد، کمتر از یک در هزار ذره بود. اما زمانی که ۶ داوطلب بدون ماسک صحبت و یا سرفه می کردند، ده ها و هزاران ذره در هوا منتشر می شد. این مطالعه همچنین نشان داد ماسک های جراحی در پیشگیری از انتشار این ذرات اندکی موثرتر از ماسک های دست ساز عمل کردند؛ بطوری که خروج قطرات تنفسی از ماسک های جراحی صفر بود. 

با این حال باید توجه داشت این مطالعه تنها قطرات تنفسی بزرگ و نه آئروسل ها- ذرات تنفسی ریز با اندازه کمتر از پنج میکرومتر - را مورد بررسی قرار داده است. ذرات آئروسل برعکس ذرات بزرگتر که در مدت چند ثانیه بر روی زمین می افتند، می توانند ساعت ها در هوا باقی بمانند.  

کرونا

دیدگاه تان را بنویسید