ماسک و دستکش آلوده را چه کنیم؟

یک متخصص بیماری های عفونی گفت: مردم ماسک و دستکش خود را در زباله‌های خشک که بازیافت می‌شوند نیاندازند زیرا با این کار، جان پاکبانان و افرادی که در امر بازیافت فعال هستند به خطر می‌افتد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، ویروس شاخدار کرونا چند ماهی است همه را به مبارزه با خود واداشته، و از کادر درمان گرفته تا مردم و مسوولان گسیل شده اند تا با تبر مقابله، ریشه این بیماری را از جان و تن همگان برهانند.

در این میان پاکبانان و جمع کنندگان زباله های بیمارستانی و شهری از جمله اقشاری هستند که در شرایط حاد کنونی لحظه ای از تلاش برای پاکیزه نگهداشتن شهر و مردم از یوغ ویروس کرونا دست برنداشته اند.

قسمت دردناک داستان زمانی است که در کوی و برزن شاهد انداختن دستکش و ماسک از سوی شهروندان در کف خیابان هستیم که نه تنها کمر پاکبانان را برای جمع آوری خم می کند بلکه منتقل کننده کرونا به همه اقشار بخصوص به این قشر زحمتکش و خانواده آنها است؛ افراد بی ادعایی که به طور مستقیم با آلوده‌ترین اقلام و پسماندهای خطرناک سر وکار دارند پس نباید از وضعیت ایمنی آنان غافل شد.

نحوه بهینه رها کردن ماسک و دستکش در سطل زباله تا آنجا که جان پاکبانان و کارگران شهرداری و خانواده های آنان را به خطر نیاندازد، موضوعی است که دکتر حمید عمادی متخصص بیماری های عفونی درباره آن توضیح داد: وقتی بیماری مبتلا به کرونا در بیمارستان روی ملحفه یکبار مصرف سرفه می کند، این ملحفه ها حامل و منتقل کننده این بیماری به سایر افراد خواهند بود بخصوص افرادی که در دفع این زباله ها خدمت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه زباله همه نوع میکروارگانیسم دارد و بخشی از آن کرونا است، ادامه داد:  اگر کسی که با این ملحفه و مواد دفعی تماس دارد، نکات و پروتکل های بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک و دستکش را رعایت کند خطر ابتلا به ویروس کرونا در این افراد به شدت کاهش می یابد.

عمادی با ابراز تاسف از این که گاه شاهد هستیم که این پاکبانان از دستکش یا ماسک استفاده نمی کنند، تصریح کرد: این خطرآفرین است و آنان را در رده افراد پرریسک قرار می دهد.

به گفته رئیس بخش بیماری های عفونی بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، در همه نقاط جهان، زباله های بیمارستانی جداگانه جمع آوری و سوزانده می شوند اما وقتی ماسک و دستکش در میان زباله های معمولی و غیرمعمولی انداخته می شود احتمال ابتلا به ویروس کرونا را در کارگرهای شهرداری بالا می برد.

وی یادآور شد: بهتر است در سطح شهر ظرف زباله های مرتبط با کرونا از جمله ماسک و دستکش جدا از سایر زباله ها باشد اما این که مردم چقدر در این زمینه همکاری کنند مشخص نیست. برای همین باید تمهیداتی که برای زباله های بیمارستانی در نظر گرفته می شود برای ماسک و دستکش رها شده در سطح شهر هم اتخاذ شود.

عمادی با تاکید بر اینکه ویروس کرونا به راحتی در حال چرخش در میان مردم است خواه با زباله یا بی زباله، به شهروندان توصیه کرد: در سطح شهر جایی به نام ظرف زباله بیمارستانی نداریم پس ماسک و دستکش خود را در ظرف زباله خشک نیاندازند زیرا زباله های تر دفع می شوند اما زباله های خشک توسط یکسری افراد بازیافت می شوند که این خطرناک است.

وی تصریح کرد: زباله های خشک عمدتا بازیافت می شوند و افرادی که در پروسه بازیافت قرار دارند به شدت در خطر آسیب و ابتلا قرار می گیرند پس برای رعایت حال پاکبانان و بازیافت کنندگان زباله های شهری از رها کردن ماسک و دستکش در زباله های خشک پرهیز کنیم.  

 

دیدگاه تان را بنویسید