تولید انبوه دستگاه تشخیص سریع کرونا توسط محققان کشور

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو محققان دانشگاه تهران موفق به طراحی و تولید دستگاه تشخیص سریع کووید ۱۹ در کشور شده‌اند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، سعید سرکار ​دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در مراسم رونمایی از تولید دستگاه پیشرفته میزان اکسیژن فعال در خلط RDSS برای شناسایی افراد با احتمال ابتلا به کرونا به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: محمد عبدالاحد یکی از محققان دانشگاه تهران و دانشیار فنی دانشگاه تهران موفق شده دستگاهی را به عنوان دستگاه تشخیص سریع کووید ۱۹ طراحی و تولید کند.

وی افزود: تمرکز اصلی محمد عبدالاحد در حوزه سرطان است که صاحب ۲۴ ثبت اختراع در آمریکا است و مقالاتی هم در ژورنال‌های جهانی نیچر منتشر کرده‌ به طوری که موفق شدند ۴ تجهیزات پزشکی بدیع را برای اولین بار تولید کنند که در جهان مطرح شده است. 

سرکار گفت: ما دستاوردهای بسیاری داریم اما کارهایی که عبدالاحد مطرح کرده است از جنس کارهای خلاقانه در سطح جهان است و موفق به دریافت جایزه مصطفی شده است.  

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: از زمانی که شیوع ویروس کرونا مطرح شد عبدالاحد حوالی اسفندماه با بنده تماس گرفتند و ایده‌‌ای درباره دستگاه تشخیصی کرونا پیشنهاد دادند که به وی گفتم زمینه تخصصی شما سرطان است و اگر بخواهید حوزه تحقیقاتتان را تغییر دهید به کارتان لطمه وارد می‌شود ولی با توجه به اعتمادی که به ایشان داشتم موافقت کردم. 

وی گفت: اوایل اردیبهشت ماه عبدالاحد اعلام کردند که جواب آزمایش‌ها گرفته شده و موفق شدیم به ظرفیت‌ها برسیم همچنین آزمون‌های بالینی از دانشگاه علوم پزشکی تهران دریافت شده و با همکاری تیم‌های تخصصی جامعی از متخصصین آی‌سی‌یو، ویروس‌شناسی، رادیولوژی، عفونی و یک تیم متخصص در گرایش‌های تخصصی کووید ۱۹ همکاری آغاز شده و متخصصین به صورت مکتوب قابلیت دستگاه را تایید کرده‌اند. 

سرکار یادآور شد: در فرایندی شروع به گرفتن تاییدیه‌ از اداره کل تجهیزات پزشکی شدیم که چند هفته قبل تاییدیه‌ها را دریافت کردیم و مقاله با سرعت زیادی در مسیر داوری قرار گرفت و فرایندها را به سرعت طی کرد و به مرحله چاپ رسید. 

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو گفت: دستگاه پیشرفته میزان اکسیژن فعال در خلط RDSS برای شناسایی افراد با احتمال ابتلا به کرونا از نظر علمی مورد داوری جهان قرار گرفته است. تمام فرایندهای تحقیق و توسعه، نتیجه‌گیری در آزمایشگاه  و آزمون‌های بالینی برای قابل قبول بودن و تایید اداره کل تجهیزات پزشکی و مقاله علمی طی شد. 

وی گفت: از حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دکتر قانعی که مشاور راهبردی طرح بودند تشکر می‌کردم که وی فوق تخصص ریه و رئیس علمی مقابله با کرونا هستند و از ابتدا مشاور راهبردی طرح را برعهده داشتند که از نظراتشان بسیار بهره بردیم و تمام فرایندها را طی کردیم تا این کار بزرگ را به صورت جامع مطرح کردیم. 

سرکار خاطرنشان کرد: این دستگاه  در مدت ۳۰ دقیقه علایم بیماری را تشخیص می‌دهد و می تواند ویروس را در ترشحات گلوی شخص مبتلا تشخیص دهد؛ همچنین زمانی که ویروس کرونا وارد بدن و سلول‌های ریه شد، در آنجا ماده‌ای به نام راس ترشح می‌شود که این ترشحات در گلوی فرد مبتلا به کرونا دیده می‌شود که با استفاده از این دستگاه، نمونه‌ای از خلط فرد مبتلا با یک سی‌سی آب مخلوط خواهد شد و نمونه در پروپ دستگاه قرار می گیرد که با نانوسنسور می تواند کمتر از ۱۵ ثانیه ماده راس را بررسی کند و مشخص کند شخص  مبتلا به کرونا است یا خیر.

وی گفت: این دستگاه ویروس کرونا را تشخیص نمی‌دهد اما وجود راس را در ته گلوی شخص مبتلا تشخیص می دهد. دستگاه نمی‌تواند ویروس کرونا را تشخیص دهد فقط می‌تواند راس را تشخص بدهد که نشانه‌های جانبی ویروس کرونا در بدن شخص است. 

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو افزود: راس در بیماری‌‌های مثل کرونا، سل و آسم ترشح می‌شود که از دسته بیماری‌های ریوی هستند همچنین در شرایط پاندمی کرونا یک درصد از افرادی که با التهابات ریوی به بیمارستان مراجعه می‌کنند سل و آسم دارند و ۹۹ درصد این بیماران در پاندمی دارای راس در ترشحات گلو ناشی از کووید 19 می‌باشند.

وی گفت: بسیاری از افراد مبتلا به کرونا ویروس، علائمی ندارند که جز افراد ناقل به شمار می رود از این رو استفاده از این دستگاه می تواند در شناسایی این افراد کمک زیادی در جلوگیری از انتشار ویروس داشته باشد، همچنین بسیاری از متخصصان گفته‌اند که تست کرونا به واسطه آر‌تی و پی‌سی‌آر درصد خطای بالایی دارند و با وجود اینکه جواب بعد از ۴۸ ساعت مشخص می‌شود امکان دارد جواب آزمایش کرونای شخص منفی باشد اما همان شخص در مدت ۲ روز به ویروس کرونا آلوده باشد. 

سرکار گفت: تمام تجهیزات این دستگاه در کشور وجود دارد به طوری که به کشورهای خارجی وابستگی نداریم همچنین این دستگاه را می‌توان برای غربالگری در مراکز حساسی مثل اماکن عمومی، رستوران‌ها و فرودگاه‌ها مورد استفاده قرار داد.

وی با اشاره به آغاز تولید انبوه این دستگاه گفت: این دستگاه مورد تایید ستاد ملی مقابله با کرونا است و در حال حاضر برخی از آزمایشگاه‎ها و برخی دستگاه‎ها این ابزار تشخیصی را خریداری کرده اند و با برخی اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها برای تجاری سازی وارد مذاکره شدیم.

دیدگاه تان را بنویسید