لو رفتن اطلاعات 235 میلیون کاربر یوتیوب، تیک تاک و اینستاگرام

محققان به منبعی دست یافتند که اطلاعات 235 میلیون کاربر یوتیوب، اینستاگرام و تیک تاک در آن ذخیره شده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، لو رفتن اطلاعات کاربران در سال‌های اخیر به امری شایع در شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده است و به طور دائم شاهد انتشار اخباری مربوط به لو رفتن اطلاعات کاربران در فضای مجازی هستیم. اما به تازگی برخی از محققان فضای امنیتی توانسته‌اند منبعی را پیدا کنند که اطلاعات حدود ۲۳۵ میلیون کاربر اینستاگرام، تیک تاک و یوتیوب را بدون هیچ‌گونه پوشش امنیتی در اختیار داشت و هر کاربری که این منبع را پیدا می‌کرد می‌توانست به اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشد. این اطلاعات شامل نام کاربران، اطلاعات تماس آن‌ها،  تصاویر و ریز جزئیات حساب آن‌ها بود.

اطلاعات لو رفته همگی از روش وب اسکریپت جمع آوری شده است؛ در این روش اطلاعات کاربران از طریق صفحات وب جمع آوری و در محلی خاص ذخیره می‌‍شود؛ استفاده از این روش در هیچ جای جهان ممنوع نیست، اما مسئولان شبکه‌های اجتماعی استفاده از آن را ممنوع اعلام کرده‌اند چرا که داده‌های کاربران آن‌ها به خطر خواهد افتاد.

عکس

چرا استفاده از وب اسکریپت مجاز است؟

استفاده از وب اسکریپت به دلیل دسترسی وب سایت‌های تحلیلی به اطلاعات برای جمع‌آوری آمار‌های مربوط به میزان استفاده کاربران از شبکه‌های مجازی مجاز است، اما هرگونه سوء استفاده از این اطلاعات در سراسر جهان ممنوع است.

علاوه بر این از اطلاعات کشف شده از کاربران تاکنون سه نسخه در فضای مجازی پیدا شده است که نشان می‌دهد این اطلاعات با هدفی خاص و توسط شرکت خاص جمع آوری شده‌اند. در حال حاضر بسیاری از محققان امنیتی بر این باورند که اطلاعات کشف شده توسط یک تیم با عنوان Deep Social و برای یک شرکت چینی جمع آوری شده است اما هنوز نمی‌توان نظر قطعی درباره آن داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید