تصاویر حذف شده تا یک سال در سرورهای اینستاگرام نگهداری می شود

یک محقق امنیتی شبکه اجتماعی اینستاگرام از نگهداری یک ساله تصاویر حذف شده در سرورهای اینستاگرام خبر داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، مطمئنا هنگامی که پستی را از اینستاگرام حذف می‌کنید انتظار دارید که به طور کامل از تمام بخش‌های آن پاک شده باشد، اما به تازگی مسئله‌ای کشف شده است که نشان می‌دهد چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. وقتی یک محقق امنیتی نسخه‌ای از عکس و دایرکت‌های خود را از اینستاگرام درخواست کرد، به او داده‌هایی ارسال شد که بیش از یک سال پیش حذف شده بودند و این مسئله نشان می‌دهد که اطلاعات مذکور هرگز به طور کامل از سرور‌های این شبکه اجتماعی حذف نشده بودند.

اینستاگرام پس از انتشار این خبر اعلام کرد که مشکل پیش آمده به دلیل وجود باگی در سیستم آن‌ها بود که اکنون برطرف شده است و محقق امنیتی مذکور به دلیل کشف این مشکل امنیتی ۶۰۰۰ دلار پاداش گرفته است. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، وی مشکل امنیتی اینستاگرام را در اکتبر سال گذشته کشف کرده بود، ولی اوایل ماه جاری توسعه دهندگان این شبکه اجتماعی آن را درست کرده‌اند.

 اینستاگرام

توضیحات سخنگوی اینستاگرام درباره باگ این شبکه اجتماعی

سخنگوی اینستاگرام به یکی از خبرگزاری‌های فناوری گفت: "این محقق امنیتی مسئله‌ای را گزارش داده است که بر اساس آن در صورت حذف تصاویر و پیام‌های شخصی، اگر از ابزار Download Your Information در اینستاگرام استفاده کنید، کپی از اطلاعات برای شما ارسال می‌شود. ما مسئله را برطرف کرده‌ایم و هیچ شواهدی مبنی بر سوء استفاده از این باگ مشاهده نکرده‌ایم. از محقق مذکور تشکر می‌کنیم که این موضوع را به ما گزارش داده است."

هنوز مشخص نیست که این مسئله چقدر گسترده بوده است و اینکه آیا همه کاربران اینستاگرام تحت تاثیر قرار داده است یا فقط عده‌ای دچار این مشکل شده بودند، اما مطمئناً این یک مسئله غیر معمول نیست. هر زمان که داده‌ها را از سرویس‌های آنلاین حذف می‌کنیم، معمولاً زمان نامشخصی قبل از حذف کامل داده‌ها از سرور‌های سایت وجود دارد. اینستاگرام می‌گوید که معمولاً حدود ۹۰ روز طول می‌کشد تا داده‌ها به طور کامل حذف شود. اما محققان امنیتی موضوعات مشابهی را با سایر خدمات در گذشته پیدا کرده‌اند، از جمله توییتر، که پیام‌های مستقیم بین کاربران را برای سال‌ها پس از حذف آن‌ها، حفظ کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید