نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی عنوان کرد؛

شرایط وام ودیعه مسکن برای کارگران باید آسان شود

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی درباره شرایط وام ودیعه مسکن گفت: بانکها به تناسب سیاست خود دو ضامن کارمند می خواهند و ممکن است کارگران در این بخش دچار مشکل شوند. البته اگر دولت دستورالعملی صادر کند که به جای ضامن کارمند، ضامن بازاری هم می توان به بانکها معرفی کرد باز هم مشکلات دیگری سر راه دریافت وام وجود دارد و افراد باید چک برگشتی یا مشکلات بانکی نداشته باشند لذا موانع دریافت وام برای کارگران باید برطرف شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،‌ هادی ساداتی اظهار کرد: امسال کارگران ساختمانی به دلیل تداوم ویروس کرونا از نظر معیشتی دچار مشکل شدند و با توجه به اینکه پیک کار آنها در بهار و تابستان است، با شروع فصل سرما فعالیت آنها متوقف شده و امرار معاش خانواده هایشان سخت خواهد شد لذا برای حفظ معاش کارگران لازم است تدبیر ویژه ای اندیشیده شود.

توقف فعالیت کارگران ساختمانی با آغاز فصل سرما

وی تصریح کرد: خیلی از استانهای ما منهای استانهای معتدل و گرم که در زمستان هم می توانند کار کنند، مخصوصا در استانهای مناطق سردسیر مثل اردبیل، همدان و خراسان شمالی در زمستان توقف کار دارند و به جز کارهای داخلی ساختمانی نمی توانند کار چندانی داشته باشند چون برف وسرما و یخبندان اجاره فعالیت نمی دهد و فعالیتشان متوقف می شود.

تسهیل شرایط دریافت وام ودیعه مسکن برای کارگران

نایب رئیس کانون انجمن های صنفی کارگران ساختمانی درخصوص پرداخت کمک ودیعه اجاره مسکن اظهار کرد: تعدادی از کارگران ساختمانی برای دریافت وام ودیعه مسکن ثبت نام کردند و ظاهرا بخشنامه ای هم به بانکها ارسال شده است. معتقدم شرایط دریافت وام سخت است و همه کارگران نمی توانند این کمک ودیعه مسکن را دریافت کنند و باید شرایط دریافت برای گروههای آسیب پذیر و جامعه کارگری تسهیل شود.

چگ برگشتی و ضامن مانع دریافت وام

 ساداتی افزود: طبعا صرفنظر از ارائه مدارک مورد نیاز از جمله اجاره نامه باید ضامن هم به بانک معرفی شود که بانکها به تناسب سیاست خود دو ضامن کارمند می خواهند و ممکن است کارگران در این بخش دچار مشکل شوند. البته اگر دولت دستورالعملی صادر کند که به جای ضامن کارمند، ضامن بازاری هم می توان به بانکها معرفی کرد باز هم مشکلات دیگری سر راه دریافت وام وجود دارد و افراد باید چک برگشتی یا مشکلات بانکی نداشته باشند لذا موانع دریافت وام برای کارگران باید برطرف شود.

پیش بینی راهکار حمایت از کارگران ساختمانی در فصول سرد

وی در پایان گفت: دریافتی کارگران ناچیز است و قادر به پرداخت اقساط وام  ودیعه مسکن نیستند لذا دولت باید راهکاری برای تسهیل دریافت وام توسط کارگران پیش بینی کند و با توجه به آغاز فصل سرما در برخی از نقاط کشور و توقف فعالیت کارگران ساختمانی، برنامه حمایت از این دسته کارگران را برای به خطر نیفتادن معیشت خانواده هایشان در دستور کار قرار بدهد.

به دنبال شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از کارگران ساختمانی و فصلی متوقف شد و معیشت آنها به دلیل آنکه مشمول دریافت تسهیلات حمایتی و مقرری بیمه بیکاری کرونا نمی شدند به سختی گذشت. با توجه به آغاز فصل سرما در بسیاری از نقاط کشور، پیش بینی راهکار حمایتی و تدوین برنامه ای ویژه برای جلوگیری از به خطر افتادن معیشت کارگران فصلی و ساختمانی ضروری است.

 

دیدگاه تان را بنویسید