درمان ناباروری چقدر آب می خورد؟

دکتر صادقی تبار با بیان اینکه در شهرهای صنعتی مانند تهران،45 الی 50 درصد علت ناباروری با آقایان است، گفت: آلاینده های محیطی، شرایط نامناسب زیستن و زندگی ماشینی بر سلول های جنسی مرد بیشتر از خانم ها آسیب می زند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، هر زوجی پس از ازدواج، برنامه ای برای داشتن فرزند خواهد داشت تا کانون خانواده را با حضور فرزندان گرم نگهدارد اما گاهی فرزندآوری برای برخی زوجین  به راحتی اتفاق نمی افتد و در واقع زن یا مرد و یا گاهی هر دو با مشکل ناباروری روبرو می شوند.

خوشبختانه طی سال های اخیر ناباروری به روش ها و تکنیک های جدید قابل درمان است و تقریبا همه ی زوجین می توانند در صورت تشخیص و درمان به موقع، طعم شیرین فرزندآوری را بچشند.

در بخش اول این گفتگو، تأثیر کرونا بر ناباروری افراد و حمایت های دولتی از مراکز ناباروری را مورد بررسی قراردادیم. خبرنگار بهداشت نیوز در این بخش در رابطه با سهم مردان در ناباروری، هزینه ها و طول درمان ناباروری با دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا به گفتگو پرداخته است؛

 

50 درصد مشکلات ناباروری در شهرهای بزرگ مردانه است

دکتر صادقی تبار با بیان اینکه مشکل ناباروری امری زنانه نیست، گفت: با اینکه طی سال های اخیر آگاهی مردم بیشتر شده  و بالاتر رفته ولی هنوز می بینیم که زوجی چندین سال نابارور بوده و حتی آقا نسبت به جدایی از خانمش اقدام کرده و برای بچه دار شدن همسر دوم هم اختیار کرده و بعد از چنین سال متوجه شده اند که ایراد از آقا بوده که باروری صورت نمی گرفته است.

وی افزود: این ناآگاهی برخی از مردم در خصوص ناباروری در حق زنان واقعا ظلم است و باعث از هم پاشیدن خانواده و ناخوشایند شدن سرنوشت خانواده ها می شود . در همه کتاب های بین المللی این آمار آمده که 40 درصد دلایل ناباروری به آقایان ربط دارد، 40 درصد به خانم ها ربط دارد و 20 درصد با علت ناشناخته  (ژنتیک، ایمنولوژیک) یا گاهی، هم به زن و هم به مرد مربوط است.

او خاطرنشان کرد: این درصد را می توان به کشور خودمان نیز تعمیم داد و اتفاقا در شهرهای صنعتی مانند تهران و شهرهای بزرگ در همه جهان، 45 الی 50 درصد علت ناباروری با آقایان است زیرا آلاینده های محیطی، شرایط نامناسب زیستن و زندگی ماشینی بر سلول های جنسی مرد بیشتر از خانم ها آسیب می زند.

 

 

هر سه بار درمان ناباروری، یک بار موفقیت!

صادقی تبار گفت: تکنیک و تبحر متخصصین ناباروری این جا خود را نشان می دهد که زوجینی که شرایط پیچیده دارند و به راحتی نتوانستند باردار شوند، مشکل آن ها را پیدا و رفع کرده و در درمان های بعدی موفق به بچه دار شدن می شوند.

وی تأکید کرد: مشکلی که وجود دارد این است که درمان های ناباروری برخلاف سایر درمان های پزشکی درمانی نیست که با یک بار درمان، نتیجه حاصل شود. مثلا در درمان های جراحی، وقتی یک فردی دچار یک بیماری است جراحی می کند و بهبود پیدا می کند اما در درمان ناباروری ، ما بهترین سلول ها را انتخاب و در زمان مناسب به مادر منتقل می کنیم، اما امکان دارد مادر باردار نشود.

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا اظهار داشت: تقریبا براساس آمارهای جهانی از هر سه بار درمان ناباروری ، یک بار موفقیت حاصل می شود. حالا امکان دارد فرد در درمان اول باردار  شود و گاهی بار دوم و گاهی حتی تا بار پنجم طول می کشد.

 

ناباروری پایان یافته است اگر زوجین صبور باشد!

او در اینباره اضافه کرد: طبیعتا وقتی دلایل ناشناخته وجود دارد و تشخیص آن علائم و پیدا کردن آن زمان می برد ، هر بار دلایلی را پیگیری و سعی می کنیم آن ها را رفع کنیم و این باعث می شود فرد چندین بار درمان ناباروری اش تکرار کند تا موفقیت حاصل شود.

علی صادقی تبار ضمن اشاره به اینکه امروزه درمان ناباروری تکنیک های متنوع و متعددی پیدا کرده است، به بهداشت نیوز گفت: اگر زوجین از درمان خسته نشوند و پیگیر باشند، درمان ناباروری هم در زنان و هم در مردان به یک اندازه موفقیت آمیز بوده و به نتیجه می رسند.

وی بیان کرد: خوشبختانه به مدد حمایت حقوقدانان، فقها، اخلاقیون در کشور ما، برای افرادی که با روش های کلاسیک نتوانسته اند باردار شوند، درمان های جایگزینی مصوب کرده اند که با رعایت اصول شرعی و قانونی افراد بتوانند مانند اهدای عضو، از جنین یا سلول های اهدایی استفاده و بارداری خود را تضمین کنند.

 

طول درمان ناباروری به چه چیز بستگی دارد؟

او ناباروری را با توجه به تکنیک های درمانی جدید پایان یافته عنوان کرد و گفت: طول درمان ناباروری بسته به اینکه از چه روشی استفاده شود، متفاوت است. ولی یک درمان معروف ناباروری یعنی روش آی وی اف، یعنی از زمانی که معاینات و داروها برای خوردن شروع می شود تا زمانی که بیمار داروهای تزریقی بگیرد و دو بار به اتاق عمل مراجعه کند که خدمات نهایی را دریافت کند، به طور معمول دو ماه تا دو ماه و نیم طول می کشد.

صادقی تبار به نکته مهمی اشاره کرد: اگر به ناباروری همچون بیماری نگاه کنیم و بدانیم که امکان دارد سلامت خانواده را به خطر بیندازد، با هر هزینه ای باشد باید این درمان را شروع کنیم.

 

حداقل و حداکثر هزینه درمان ناباروری در ایران

وی در خصوص هزینه درمان ناباروری گفت: درمان ناباروری از یک طیف بسیار کم هزینه مانند مشاوره  با متخصص و گرفتن دارو  می تواند شروع شود تا درمانی که از تکنیک های تخصصی که در مراکز ناباروری استفاده می شود، مثلا از یک میلیون تومان گرفته تا درمان های کلاسیک ناباروری که بسته به شرایط هر فرد امکان دارد متفاوت باشد و تا 14 میلیون هزینه دارد.

او با بیان اینکه درمان ناباروری از سه رکن دارو،خدمات پزشکی و معاینات بالینی و خدمات پاراکلینیک تشکیل شده است، ادامه داد: در کل هزینه درمان تابع وضعیت بیمار است یعنی مثلا خانمی که مشکل ناباروری دارد و با روزی یک تزریق، تخمک گذاری اش پیش می رود و باردار می شود طبیعتا هزینه اش نسبت به خانم دیگری با وزن بالا و تخمدان های مقاوم، مجبور است 4 برابر این میزان، دارو دریافت کند، کمتر است.

دکتر صادقی تبار اظهار کرد: در کل هدف ما در مراکز درمان ناباروری بررسی زوجین است، لذا به شرطی که فرد بیماری زمینه ای و بیماری های مانع بارداری نداشته باشد، هزینه ی آی وی اف معمولی تقریبا زیر ده میلیون تومان است.

او بخش دیگر هزینه های ناباروری را مربوط به درمان های پاراکلینیک و دارو دانست و به بهداشت نیوز گفت: فردی که دفترچه بیمه دارد و می خواهد دارو بخرد یا آزمایشی انجام دهد برخی مراکز با بیمه عقد قرارداد کرده اند و مرکزی که می تواند این خدمات را تحت پوشش قرار دهد، در کاهش هزینه بیمار مؤثر است.

دیدگاه تان را بنویسید