تبدیل پلاستیک ها به نانومواد کارآمد توسط دانشمند ایرانی

محققان آمریکایی با کمک آرش میرجلیلی دانشمند ایرانی در دانشگاه کالیفرنیا راه حلی برای استفاده از نوعی پلاستیک یافتند تا از آلودگی به محیط زیست پیشگیری شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، در بین پلاستیک‌ها پلی‌اتیلن ترفتالات(Polyethylene terephthalate)یا(PET) به لطف ویژگی‌های آن در مقیاس گسترده در بخش‌های مختلف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که آنها غیرقابل شکستن، سبک و ضد آب هستند و همین موضوع آنها را از نظر اقتصادی به صرفه ساخته است اما یک بعد منفی دارند و آن آلودگی محیط زیست است. حال محققان آمریکایی با کمک "آرش میرجلیلی" محقق ایرانی دانشگاه "کالیفرنیا ریورساید" راه حل این مشکل را یافته‌اند.

اما یکی از مضرات پلی‌اتیلن ترفتالات اثرات بد آنها بر روی محیط زیست است چرا که باعث آلودگی اقیانوس‌ها می‌شوند. بنابراین، بازیافت ظروف پلی‌اتیلن ترفتالات در مبارزه با آلودگی و گرم شدن کره زمین از اهمیت بالایی برخوردار است. در همین راستا مهندسین دانشگاه کالیفرنیا ریورساید(UCR) روش جدیدی را برای بازیافت زباله‌های پلاستیکی و تبدیل آنها به نانومواد برای ذخیره انرژی ایجاد کرده‌اند. این کار یک گام مهم در کاهش آلودگی‌های ناشی از پلاستیک می‌تواند باشد.

محققان این مطالعه ابتدا قطعاتی از ضایعات پلاستیکی پلی‌اتیلن ترفتالات را که در بطری‌های نوشابه و بسیاری از محصولات مصرفی دیگر یافت می‌شوند را در یک حلال حل کردند. آنها با استفاده از روش تولید فیبرهای الکتروریسی، فیبرهای میکروسکوپی را از پلیمر ساختند و نخ‌های پلاستیکی را در کوره، کربنیزه کردند.

سپس این ماده با یک اتصال دهنده و یک ماده رسانا مخلوط و پس از آن خشک شد و درون یک ابرخازن دو لایه الکتریکی در قالب یک نوع سکه سلولی جمع آوری شد. هنگام آزمایش، مواد کاملاً به عنوان یک ماده ابررسانا دو لایه عمل می‌کردند. خصوصیات دقیق الکتروشیمیایی و تحلیلی نشان داد که ماده تولید شده دارای ویژگی‌های دو لایه و واکنش شبه خازنی و یک اثر تقویت کننده است. اگرچه آنها به اندازه باتری‌های لیتیوم یونی انرژی ندارند، اما این ابررساناها می‌توانند خیلی سریع تر شارژ شوند. این امر باعث می‌شود باتری‌های مبتنی بر زباله‌های پلاستیکی برای بسیاری از وسایل مانند وسایل نقلیه برقی، تلفن یا لپ تاپ گزینه مناسبی باشند.

آرش میرجلیلی(Arash Mirjalili) دانشجوی دکترا و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: طی این مطالعه ما اولین قدم‌ها را برای بازیافت زباله‌های پلاستیکی در یک وسیله ذخیره انرژی قابل شارژ برداشته‌ایم. ما معتقدیم که این کار دارای مزایای زیست محیطی و اقتصادی بسیاری است و رویکرد ما می‌تواند فرصت‌های خوبی برای تحقیقات و توسعه آینده ایجاد کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید