از کجا داروهای «رمدسیویر» و «اکتمرا» را تهیه کنیم؟

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بیماران مبتلا به کرونا داروهای «رمدسیویر» و «اکتمرا» را از مبادی رسمی تهیه کنند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست آنلاین که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد، به وضعیت تولید داروهای درمان کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: هنوز داروی قطعی در دنیا برای درمان کرونا تولید نشده است و همه داروهایی که تا به امروز به عنوان داروی مؤثر در بهبود بیماران مبتلا به کرونا در دنیا تأیید شده‌اند در کشور ما عرضه شده است.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان ما تمام تلاش خود را برای تولید داروهای ضد التهاب و ضد ویروس به کار گرفته‌اند و خوشبختانه حتی مواد اولیه بسیاری از این اقلام در کشور ما تولید می‌شود و برخی شرکت‌های دانش‌بنیان نیز اعلام کرده‌اند که توانایی تولید مواد اولیه را دارند که درخواست آنها در سازمان غذا و دارو در حال بررسی است.

شانه‌ساز با بیان اینکه پس از تأیید و قرار گرفتن داروی رمدسیویر ما آن را برای انجام مطالعات و کارهای تحقیقاتی به کشور وارد کردیم و در اختیار بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها قرار دادیم افزود: در حال حاضر این دارو در کشور تولید می‌شود و باید توسط بیمارستان‌ها تجویز و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

 رئیس سازمان غذا و دارو تأکید کرد: طی چند روز آینده این مدل دارو به وفور در اختیار بیمارستان‌ها قرار خواهد گرفت لذا هموطنان از تهیه این دارو در خارج از مبادی رسمی خودداری کنند.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد اغلب نمونه‌های داروی رمدسیویرکه با قیمت‌های گزاف در خارج از بیمارستان‌ها به دست بیماران رسیده است، نوع اصلی و باکیفیت این دارو نبوده بلکه داروی دیگر را با نام داروی رمدسیور به بیمار ارائه داده‌اند.

 رئیس سازمان غذا و دارو افزود: نوع دیگری از داروها به نام اکتمرا که در بهبود بیماران کرونا مؤثر است در کشور تولید و عرضه می‌شود و این دارو نیز در اختیار بیمارستان‌ها قرار گرفته تا از طریق مبادی رسمی به دست بیماران برسد.

شانه‌ساز در ادامه به موضوع توزیع ماسک در داروخانه‌ها اشاره کرد و  گفت: هنوز ماسک‌های صنعتی در اختیار داروخانه‌ها قرار نگرفته‌اند اما با رایزنی‌هایی که با وزارت صمت داشتیم مقرر شد که از اواخر هفته روزانه 2 میلیون ماسک صنعتی در اختیار داروخانه‌ها قرار بگیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید