اثر خواب نامنظم بر کودکان بیش فعال

نبود خواب منظم در کودکان و نوجوانان بیش فعال، مهارت‌های عملی آنان را با ناسازگاری و وخامت مواجه می‌سازد.

لینک کوتاه کپی شد

 

جی پلاس، مهشید رابطیان اظهار داشت: خواب و استراحت کافی بیشتر می‌تواند به تمرکز بسیاری از کودکان و نوجوانانی که دارای اختلال بیش‌ فعالی هستند یا به عدم تمرکز دچار شدهاند، کمک کند و مهارت‌های عملی آنان را زمانی‌که با کمبود خواب مواجه می‌شوند، تنظیم کند.

وی با بیان اینکه اغلب مبتلایان به اختلال بیش‌فعالی به عنوان یکی از شایع‌ترین بیماری های رفتاری عصبی در کودکان و نوجوانان،‌ با تمرکز، توجه و مدیریت زمان مشکل دارند، ‌افزود: این اختلال در بیشتر کودکان و نوجوانان بویژه در عملکرد تحصیلی، مهارت‌های اجتماعی و رشد عاطفی آنان مشکل ایجاد می کند.

این رواندرمانگر کودک و نوجوان گفت: فقدان خواب در کودکان و نوجوانان در حال رشد باعث عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی خواهد شد و از این رو این دسته افراد نه تنها دارای مشکلات خواب هستند بلکه به سختی به خواب می روند و در مواقعی دچار «آپنه» یا «خرخر» نیز می شوند.  

رابطیان با بیان اینکه بطور معمول حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد کودکان مبتلا به بیش فعالی دارای مشکلات خواب هستند،‌ تصریح کرد: آپنه یا همان خرخر کردن در کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش فعالی سه برابر مبتلایان به مشکلات و اختلالات روحی روانی است و این مشکل به نحوی است که خود فرد متوجه آن نمی شود. 

وی از سندرم پای بیقرار و سندرم حرکت دوره ای عضو بدن، به عنوان دو مشکل بارز در میان کودکان و نوجوانان مبتلا به بیش فعالی نام برد و اظهار داشت: اکنون طبق تحقیقات به عمل آمده از میان چهار کودک و نوجوان مبتلا به بیش فعالی، یک نفر به سندروم پای بیقرار مبتلا است و از این رو این عده برای کاهش آن، حتی پاهای خود را در خواب به سرعت تکان می دهند.

این روانپزشک کودک و نوجوان تصریح کرد: سندرم حرکت دوره ای عضو بدن همانند سندرم پای بیقرارر است، اما در این حالت دست ها نیز به همراه پاها تکان می خورد.

رابطیان با بیان اینکه بیشتر مبتلایان به بیش فعالی نه تنها سخت به خواب می روند بلکه در موقع خواب به دور خود می چرخند و جابجا می شوند،‌ افزود: خانواده این افراد بهتر است مقدمات زمان خواب کودک و نوجوان خود را آماده کنند زیرا با رعایت مقدمات خوابیدن می توان یک پیام قوی به مغز داد، به نحوی که زمان خواب فرارسیده با مسواک زدن و خاموش کردن چراغ ها، ‌زمینه استراحت را فراهم ساخت. 

وی توصیه کرد: با ایجاد یک محیط آرام،‌ نوشیدن یک لیوان شیر، ‌خاموش کردن وسایل برقی اضافی، استفاده از وسیله آرامش دهند و اتاق خواب و رختخواب مخصوص، ‌زمینه یک خواب و استراحت مطلوب را برای کودک و یا نوجوانی که دچار عدم تمرکز است فراهم کنید. 

این رواندرمانگر گفت: برنامه منظمی برای خواب و بیدار شدن این افراد باید داشت و سعی شود کمتر مواد دارای کافئین و قندی که محرک و انرژی زا است،‌ به کودک و نوجوان دچار بیش فعالی داده شود و چنانچه فرد مبتلا به بیش فعالی به بیماری های دیگر دچار شده و برای خوابیدن با مشکل مواجه است به پزشک مربوطه مراجعه و موضوع را در میان گذاشت.​

دیدگاه تان را بنویسید