گزارش جی پلاس از زمزمه حذف بهترین داوران ایرانی؛

چه کسانی به دنبال حذف فغانی از داوران بین المللی ایران هستند؟/ سخندان: افرادی که این حرف را می زنند، ایرانی نیستند!

کمک داور ایرانی که در رده بندی جام جهانی 2018 روسیه حاضر بود، گفت: حذف علیرضا فغانی از فهرست بین المللی ایران به معنی حذف دو کمک داور ایرانی دیگر و ضربه به ورزش ایران است.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ از زمان رفتن علیرضا فغانی از لیگ برتر ایران و فعالیت در بالاترین سطح فوتبال استرالیا، برخی از مخالفان موفقیت او در عرصه داوری به عنوان یک نابغه، زمزمه هایی را مبنی بر حذف او از لیست داوران بین المللی ایران مطرح کردند. طرح چنین مطالبی در شرایطی است که فغانی با اختلاف بهترین داور ایران محسوب می شود و فاصله زیادی با نفر دوم دارد و قرار گرفتن نامش در فهرست بین المللی ایران به معنی حضور قطعی او در رویدادهای بزرگ مانند المپیک و جام جهانی فوتبال است.

با این حال، سال گذشته برخی از مخالفان او تلاش هایی برای کنار گذاشتن این داور به واسطه ترک ایران و رفتن او به استرالیا انجام دادند که به ثمر ننشست و در آن مقطع، مهدی تاج با صراحت اعلام کرد که فغانی به عنوان سرمایه فوتبال ایران حذف نمی شود.

این اتفاق رخ داد اما فغانی مدتی بعد به افشاگری پرداخت و به انتقاد از هدایت ممبینی، رئیس وقت کمیته داوران پرداخت و اعلام کرد که ممبینی قصد داشته او را حذف کند.

با گذشت یک سال از این اتفاقات که می توانست با بی تدبیری و غرض ورزی برخی از مدیران فدراسیون به ضرر ورزش ایران تمام شود و تنها سهمیه داوری ایران در جام جهانی پیش رو را که تجربه موفق قضاوت رده بندی جام جهانی 2018 را دارد، بسوزاند؛ در آستانه اعلام لیست بین المللی ایران باز هم زمزمه هایی شکل گرفته است که درصدد حذف فغانی و در واقع گروه داوری ایران هستند.

کسانی این شایعات و مسائل را دنبال می کنند که در عمل، سایر داوران فوتبال فاصله بسیار زیادی تا رسیدن به رویدادهای جهانی دارند و طبیعتا قبل از رسیدن به صدر فهرست ایران، باید توانایی های فنی خود را افزایش دهند یا حداقل به فغانی نزدیک شوند.

نکته حائز اهمیت در این ماجرا این است که علیرضا فغانی تنها نیست و حذف او می تواند منجر به حذف محمدرضا منصوری و محمدرضا ابوالفضلی دو کمک داور دیگر فوتبال ایران هم شود که به همراه فغانی در فهرست مقدماتی حضور در جام جهانی 2022 قطر قرار دارند!

علیرضا فغانی

در واقع این گروه باید در سال های باقی مانده تا بزرگترین رویداد فوتبال جهان در رقابت های مختلف و کلاس های داوری و آموزشی شرکت کنند تا سهمیه شرکت در جام جهانی قطر را به دست بیاورند اما حذف فعانی از فهرست ایران، در شرایطی که دیگر امکان جایگزینی داور دیگری هم وجود ندارد، یک ضربه مهلک به ورزش ایران است.

سخندان: کسانی که از حذف فغانی صحبت می کنند، ایرانی نیستند!

رضا سخندان، کمک داور بازنشسته فوتبال که در جام جهانی 2018 همراه با فغانی و منصوری خوش درخشیدند و دیدار رده بندی جام جهانی را هم سوت زدند، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس به شدت از شایعه سازان و دنبال کنندگان چنین موضوعی انتقاد کرده و می گوید آن ها ایرانی نیستند! سخندان درباره شایعه حذف فغانی از صدر فهرست داوران بین المللی ایران برای سال پیش رو گفت: فغانی سابقه حضور در المپیک و جام جهانی را دارد و بحث کشورمان مطرح است. اگر فغانی را حذف کنیم چه کسی می تواند جایگزین او شود؟ در شرایط کنونی چنین کسی را نداریم. از طرفی او نامزد قضاوت در جام جهانی قطر است و اختلاف سطح فغانی با سایر داوران ما بسیار زیاد است.

به گفته سخندان، گروه داوری ایرانی جزو هشت گروه آسیایی نامزد برای قضاوت در جام جهانی است و با عملکرد خود می تواند به این رویداد بزرگ راه یابد و حذف کردن یک نفر از این گروه، با توجه به عدم امکان جانشینی، به معنی حذف کامل گروه داوری ایران از شرکت در جام جهانی است!

کمک داور سابق فوتبال ایران، فغانی را سرمایه ملی می داند که در کشور رشد کرده و در عرصه های جهانی دیده شده و در حال حاضر با نام ایران در استرالیا قضاوت می کند. سخندان گفت: اگر فغانی در استرالیا قضاوت می کند، با کمک فدراسیون فوتبال است. اگر او را به لیست خودمان اضافه نکنیم، فغانی هم می تواند از طریق استرالیا در فهرست بین المللی قرار می گیرد. از طرفی حذف فعانی، به معنی حذف دو کمک داور دیگر ما است. الان فقط بحث فغانی مطرح نیست.

فغانی

سخندان با بیان اینکه حذف فغانی به معنی دشمنی با کشور است، گفت: کسانی که چنین تفکراتی را دنبال می کنند، دشمن کشور هستند و هدف شان کمک کردن به داوری و کشورمان نیست؛ بلکه آن ها منافع شخصی خود را دنبال می کنند. ما باید شرایط فوتبال و داوری را در نظر بگیریم. اگر فغانی نباشد، یعنی در جام جهانی نخواهیم بود.

او با اشاره به درخشش گروه داوری ایرانی در جام جهانی 2018 روسیه گفت: یادمان نرفته که چقدر از گروه ایرانی در جام جهانی تمجید شد. مگر همیشه باید از ایران با ویژگی یا شکست یاد شود؟ حالا که یک نفر موجب تحسین ایران شده باید او را حذف کنیم؟ باید همیشه ویژگی های منفی را به نام خودمان سند بزنیم؟چه اشکالی دارد این گروه داوری که عملکرد خیلی خوبی داشته در دور بعدی رقابت ها هم بدرخشد.

سخندان صحبت درباره حذف فغانی را هم اشتباه دانست و گفت او افتخار ایران است و مانند فوتبالیست ها در یک کشور دیگر به عنوان لژیونر فعالیت می کند. این داور بازنشسته که سابقه قضاوت در رده بندی جام جهانی و فینال المپیک را دارد،در ادامه صحبت های خود گفت: داوران ما باید دنبال ارتقای سطح فنی خود باشند. اگر این صحبت های از سمت جامعه داوری باشد، کار اشتباهی است و ما باید واقعیت ها را ببینیم. اگر فغانی را حذف کنیم، کسی نمی تواند جای او را بگیرد. حداقل نیاز به 4، 5 سال داریم تا جانشینی برای فغانی پیدا کنیم. با حرف زدن و کارهای پشت پرده چیزی درست نمی شود و ما فقط سرمایه کشورمان را حذف می کنیم.

او تصریح کرد: اگر فردی را داشتیم که هم سطح با فغانی بود، می توانستیم با در نظر گرفتن اینکه او در ایران انرژی خود را می گذارد، نامش را به جای فغانی اعلام کنیم اما الان چنین کسی را نداریم و به جز فغانی، سایر داوران ما در سطحی نیستند که بتوانند در جام جهانی یا المپیک قضاوت کنند. یک سری افراد هستند که می خواهند شیطنت کنند و به داوری ایران ضربه بزنند.

سخندان با بیان اینکه از اواخر شهریور تا اوایل مهر فهرست داوران بین المللی اعلام می شود گفت: صحبت درباره حذف فغانی، صحبت علیه منافع ملی است و کسی که این حرف را مطرح کند، ایرانی نیست و می خواهد به ورزش ایران ضربه بزند. درخشش فغانی و گروه داوری ایران، یک افتخار برای کشورمان است.

این داور بازنشسته در پایان صحبت های خود گفت: حضور فغانی و تیم داوری ایرانی در جام جهانی 2022 صورتی که اتفاق خاصی رخ ندهد، تقریبا قطعی است و با توجه به شرایط تیم ملی که البته امیدواریم به جام جهانی برود اما اگر یک درصد در جام جهانی حضور نداشته باشد، حداقل نام ایران باتیم داوری کشورمان دیده و شنیده می شود.

دیدگاه تان را بنویسید