آسیب کرونای مادر به سلول های مغزی جنین

محققان مدعی شدند که عفونت ویروس کرونا در مادران باردار می تواند به سلول های مغزی جنین آسیب برساند، حتی اگر جنین به آن آلوده نشود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نتایج یک بررسی جدید حاکی از آن است ابتلای مادر به ویروس کرونا ممکن است به سلول‌های مغزی جنین آسیب برساند.

پژوهشگران دریافته‌اند که عفونت ویروسی در بدن یک زن باردار می‌تواند به سلول‌های مغزی جنین آسیب برساند، حتی اگر جنین به این ویروس آلوده نشود.

طبق تحقیقاتی که در ژورنال Molecular Psychiatry منتشر شده است، این عارضه ممکن است ناشی از پاسخ سیستم ایمنی مادر به ویروس باشد و سلول‌های مغزی جنین را تحت تأثیر قرار دهد.

تیم پژوهش این مطالعه در آزمایش موش‌ها دریافتند که ویروس‌های RNA  که باعث بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرخک، ابولا و کووید ۱۹ می‌شوند، پس از آلودگی مادران روی جنین‌ها تأثیر منفی گذاشتند.

نتایج این مطالعه همچنین نشان داد، حتی وقتی جنین مستقیماً در معرض ویروسی در بدن مادر نباشد، سلول‌های مغزی جنین ممکن است توسط پروتئین اینترفرون بتا که مادر در پاسخ به عفونت ویروسی ترشح می‌کند، آسیب ببینند.

محققان گفتند: تحقیقات بیشتر ممکن است راه‌هایی را برای محافظت جنین در مقابل پاسخ مادر به ویروس پیدا کند، یعنی از اینترفرون که در اثر عفونت ویروسی افزایش می‌یابد.

 

دیدگاه تان را بنویسید