خسارت 7400 میلیارد تومانی به صنعت هتلداری

​کابوس برای فعالان صنعت هتلداری و گردشگری کشورمان از پنج ماه پیش شروع شد؛ از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا. حالا بیش از 150 روز است که آنها زیر سایه کرونا نفس می‌کشند و به‌سختی روزگار می‌گذرانند.

لینک کوتاه کپی شد
جی پلاس، غول کرونا مقابل آنها هم مثل خیلی مشاغل دیگر، قلدرانه وارد میدان شده و حریف طلبیده و این وسط آنها مانده‌اند و تن زار و نحیف صنعتی که قبل از شیوع ویروس کووید - 19 هم چندان حال خوشی نداشت. همین است که اکنون حال دست اندرکاران و فعالان این صنعت خوب نیست. این را آمارها می‌گویند؛ آمارهایی که از بسته‌شدن بیش از 50 درصد مراکز اقامتی و هتل‌ها در سطح کشور خبر می‌دهند و درنهایت به خسارت 7400 میلیارد تومانی واردشده به صنعت هتلداری کشور می‌رسند. آماری که جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران به ما می‌دهد؛ عدد و رقمی که نشان می‌دهد کرونا به چالش جدی فعالان این عرصه تبدیل‌شده و ممکن است تیر خلاصی باشد به پیکر رنجور صنعت هتلداری و گردشگری‌کشور.
 

خسارتی که هر روز بیشتر می‌شود

درآمد هتل‌های کشور تا ابتدای خرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهشی 4500میلیارد تومانی داشت؛ رقمی که با اوج‌گرفتن دوباره ویروس کرونا بالاتر رفت و در پایان خرداد به 6000 میلیارد تومان رسید. این اما پایان ماجرا نبود و با پایان تیر کرونا 1400میلیارد تومان دیگر هم روی دست این صنعت خسارت گذاشت تا جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران به ما بگوید هتلداری کشور روزهای بدی را می‌گذراند و هیچ نهاد و ارگانی هم برای حمایت از این صنعت پا پیش نمی‌گذارد. حمزه‌زاده به ما می‌گوید: «از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا دولت حرف از بسته‌های حمایتی زد و ما هم اعلام کردیم این بسته‌ها برای مشاغلی خوب است که 20 تا 30 درصد خسارت و آسیب دیده‌اند، نه صنعت هتلداری که صددرصد آسیب دیده. بسته حمایتی برای این صنعتی که تا الان بیش از 7400میلیارد تومان درآمد ازدست‌رفته داشته اصلا جواب نمی‌دهد.»

تصویر روزهای پیش‌رو برای او که در این صنعت عمری گذرانده و دستی بر آتش دارد، تصویر خوبی نیست؛ همین است که پیش‌بینی می‌کند تعدیل نیرو در انتظار هتل‌های بزرگ‌تر هم باشد؛ همان‌ها که تا این لحظه دوام آورده‌اند و تن به کاهش نیرو نداده‌اند: «طبق آمارها 2070 هتل و هتل‌آپارتمان زیرمجموعه جامعه هتلداران قرار دارند که بیشترین هتل‌ها در مشهد و کمترین‌شان در چهارمحال‌وبختیاری قرار دارد. اما درمجموع همه هتل‌ها از این ویروس آسیب دیده‌اند.» او اما می‌گوید از همان ماه اول شیوع ویروس، برای بقای عمر این صنعت توسط فعالان گردشگری و هتلداری به دولت پیشنهاد‌هایی داده‌شده که البته مورد توجه قرار نگرفته‌اند و حالِ این روزهای این صنعت در کشورمان نتیجه همین بی‌توجهی است: «می‌دانیم که دولت از نظر نقدینگی نمی‌تواند از ما حمایت کند، به خاطر همین به دولت چندین پیشنهاد دادیم. مثلا گفتیم با توجه به این خسارت واردشده ما را تا دو سال آینده صددرصد از پرداخت مالیات معاف کنند. یا پیشنهاد دادیم برای مجموعه‌هایی که هنوز تعدیل‌نیرو نکرده‌اند و حقوق نیروهایشان را چند ماه است با وجود این‌که هتل بسته‌است پرداخت می‌کنند تسهیلاتی در نظر بگیرند. برای مثال 23 درصد سهم بیمه کارفرما را ببخشند یا مالیاتی که پرداخت می‌شود.» ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت با بهره کمتر، دوره تنفس یک‌ساله و بازپرداخت حداقل پنج‌ساله بدون دردسرهای بانکی موارد دیگری است که رئیس جامعه هتلداران ایران به فهرست پیشنهادهایش به دولت اضافه می‌کند برای این‌که خسارت‌های واردشده به این صنعت تا اندازه‌ای جبران شود.

پارادوکس بسته بودن هتل‌ها

 «آنچه عیان است چه حاجت به بیان است‌» این اولین جمله‌ای است که عباس بیگدلی، مدرس دانشگاه و فعال گردشگری به ما می‌گوید وقتی که از او درباره حالِ این روزهای صنعت هتلداری کشور می‌پرسیم. او که مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران هم هست از تعطیلی بیشتر هتل‌های کشور از اسفند تا همین حالا که دومین ماه تابستان از راه رسیده خبر می‌دهد و می‌گوید: «ضریب اشغال هتل‌ها الان زیر 10 تا 15‌درصد است. بیش از نیمی از هتل‌ها از اسفند دیگر باز نشده‌اند و از بین آنهایی هم که در این مدت باز شده و مشغول فعالیتند، خیلی‌ها تصمیم به تعطیلی دوباره گرفته‌اند. »

او در توضیح بیشتر می‌گوید: «بسته بودن هتل‌ها یک پارادوکس بزرگ است؛ هتل چیزی نیست که تعطیل شود. همه آنهایی هم که الان بسته شده‌اند دغدغه‌های زیادی دارند. تاسیسات هتل‌ها مدام باید چک شود، آب در لوله‌ها باید گردش داشته‌باشد، برای مواد غذایی‌شان باید تعیین‌تکلیف شود، نگهبانی فضای سبز و بسیاری موارد دیگر وجود دارد که اصلا تعطیلی سرش نمی‌شود.» بیگدلی اما از حمایت‌هایی که در این عرصه از فعالان این صنعت انجام‌نشده گلایه زیاد دارد و می‌گوید: «متاسفانه ما هیچ خدمتی به صنعت گردشگری توسط هیچ نهاد و ارگانی ندیدیم. قرار بود که بانک‌ها اقساط‌شان را به تعویق بیندازند که این اتفاق نیفتاده و از فرصت شش‌ماهه امهالی که می‌گفتند خبری نیست. قبوض مختلف مثل آب و برق و گاز هم که مصوب شده‌بود شش ماه امهال شوند باز سر جای خودشان هستند و برای بسیاری از هتل‌ها اخطار قطع و پلمب آمده است.» تصویر پیش روی او هم که یکی از فعالان عرصه هتلداری و گردشگری است، مبهم است و در همین ارتباط می‌‌گوید :« ما تا پایان سال اصلا اتفاق مثبتی در این صنعت نخواهیم داشت. متاسفانه روز به روز به تعداد تعدیل نیروها و بیکاری شاغلان این عرصه اضافه می‌‌شود و این یعنی حال این صنعت اصلا خوب نیست.آن‌هم درحالی که طبق آمارها 240 هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در صنعت گردشگری و هتلداری ما به کار مشغول هستند و الان حداقل نیمی از آنها بیکار شده‌اند.»

هتل‌ها با 15 درصد ظرفیت کار می‌کنند

کرونا صنعت هتلداری و گردشگری کشور را آچمز کرد و حالا آنها مانده‌اند و زیانی که هرماه که با افزایش عمر ویروس در کشورمان اضافه می‌‌شود. سیدمهدی حسینی، دبیر کمیته اطلاع‌رسانی جامعه هتلداران ایران اما معتقد است همه خسارات را نباید به پای کرونا نوشت. او در همین باره به ما می‌‌گوید:« صنعت گردشگری و هتلداری ما سال گذشته خوب نبود، کلا هر ریسک اجتماعی و اقتصادی ای به این صنعت ضربه می‌‌زند  و کرونا درحقیقت تیرخلاص به این پیکر بی‌جان بود.» با این حال او هم تایید می‌‌کند درحال حاضر هتل‌ها با 10 تا 15 درصد ظرفیت شان در ماه درحال فعالیت هستند و این یعنی فاجعه بیکاری افراد زیادی از شاغلان این صنعت :« متاسفانه وعده‌هایی که درباره بیمه بیکاری شاغلان این صنعت داده‌بودند هنوز محقق نشده، قرار بود به کارکنانی که بیکار شده‌اند طبق فرمول بیمه بیکاری و پایه حقوق پرسنل، بیمه بیکاری واریز شود اما فقط به تعداد محدودی رقم ناچیزی پرداخت شده که اصلا قابل قبول نیست.»

آسیب‌های جبران ناپذیر به قطب گردشگری کشور

از هر زاویه که نگاه کنیم خسارت‌های کرونا به صنعت هتلداری و گردشگری کشورمان انکار ناپذیر است و  این آسیب در خراسان رضوی و شهر مشهد که بیش از 56 درصد کل هتل‌های کشور را درخود جای داده بیشتر از بقیه دیده می‌‌شود.  شاید به همین دلیل است که علی اکبر علیزاده قناد، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی خراسان رضوی از پیش بینی ورشکستگی بسیاری از همکارانش در حوزه گردشگری با بحران کرونا می‌‌گوید و توضیح می‌‌دهد : شرایط صنعت گردشگری بحرانی است؛ تمام اقامتگاه‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی، هواپیما، قطار، حمل‌ونقل عمومی و اتوبوس تعطیل شده و این عوامل سبب شده این صنعت بدترین شرایط را سپری کند.  او با تاکید بر این‌که مشهد قطب گردشگری ایران است می‌‌گوید:« بحران کرونا ضربه سختی به این قطب گردشگری وارد کرده‌است اما چاره‌ای نیست، بااین حال دولت می‌تواند با حمایت‌ها، تشویق‌ها، تسهیلات و تخفیفات به این صنعت کمک کند؛ زیرا گردشگری صنعت بزرگی است.»

کریم بیگی

رئیس جامعه هتلداران اصفهان:

 استان و شهری توریستی مانند اصفهان پس از کرونا به ندرت شاهد ورود گردشگر بوده و اگر سفری هم بوده، جنبه کاری داشته‌است؛ چراکه از شیوع ویروس کرونا به بعد، اعتماد مردم برای گردشگری جلب نشده و نوعی واهمه از سفر در آنها به وجود آمده‌است.

علی‌اکبر فکوری

رئیس جامعه هتلداران لرستان :

دو سال است که به علت حوادثی نظیر سیل و بیماری کرونا هتل‌های استان نیمه تعطیل بوده و از پذیرش مسافر محروم شده‌اند. از آنجا که هتلداران تسهیلات گرفته ، ‌به شهرداری‌ها عوارض می‌دهند و مالیات پرداخت می‌کنند انتظار داریم دولت از آنها حمایت کند چرا که در شرایط فعلی مشکل جدی دارند.

کریم نوروزی

 رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران قزوین :

میزان تحقق اشتغال تخت در اماکن اقامتی استان پس از شیوع کرونا زیر ۱۰ درصد بوده و وضعیت هتلداران در روزهای فعلی اورژانسی است و اگر تدبیری برای بهبود آنها اندیشده نشود، شاهد نابودی و ورشکسته شدن سرمایه‌گذاران این حوزه خواهیم بود.

عبدالحمید حمیدی

 رئیس جامعه هتلداران کردستان :

 با این‌که درصد اشغال هتل‌های استان حدود 5درصد است و با استاندارد هتلداری فاصله دارد، اما ما همچنان با امیدواری به فعالیت‌مان ادامه می‌دهیم و به دنبال برگرداندن کارکنانی هستیم که شغل‌شان را از دست داده‌اند. در تعطیلات نیمه خرداد هتل‌های استان کردستان حدود 45 درصد ضریب اشغال داشت و این سبب امیدواری ما بود؛ اما بعد از آن، دوباره شاهد نزول کار بودیم و الان ضریب اشغال بین 2 تا 5 درصد است.

حسن مهرور اصلک

 رئیس جامعه هتلداران گیلان :

در طول این ماه‌ها که هتل‌ها بر اثر شیوع ویروس کرونا با مشکل روبه‌رو بوده‌اند، هزینه‌های جاری آنها به قوت خود باقی بوده‌است. هتل‌ها برای این‌که چارچوب کار پا برجا باشد، چراغ‌شان روشن بماند و شغل‌ها حفظ شود، از تعطیل کردن با وجود ضررهای سنگین خودداری کردند. اما متاسفانه بازپرداخت تسهیلاتی که هتل‌ها در گذشته دریافت کرده‌اند، با سود معوقه از آنها دریافت می‌شود و این موضوع فشار را روی هتل‌ها بسیار زیاد کرده‌است.

جعفر بذری

 رئیس جامعه هتلداران اردبیل :

استان اردبیل که هر ساله در فصل تابستان پذیرای میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی بود، امسال با رکود بی سابقه‌ای مواجه است و ضریب اشغال هتل‌های استان بسیار پایین است. در این وضعیت که در واقع خشکسالی صنعت گردشگری‌است، برنامه‌ریزی دولت و مجلس برای حمایت قاطع از این صنعت ضرورت دارد.

مسیح‌ا... صفا

مدیرعامل جامه هتلداران کیش :

ضریب اشغال هتل‌های کیش جوابگوی هزینه‌های جاری هتل‌ها هم نیست. ما یک تعطیلی 75 روزه مطلق از 15 اسفند تا اول خرداد داشتیم و در این دو ماه و نیم درصد اشغال هتل‌هایمان صفر بود. در حالی که اسفند و فروردین هر سال برای ما مهم‌ترین ماه‌هاست و هر سال در این دو ماه به اندازه هزینه چهار تا شش ماه‌مان درآمد داشتیم. متاسفانه این اتفاق نیفتاد و هتل‌های کیش با مجموعا 5500 اتاق که می‌توانستند درآمدی بالغ بر 600 میلیارد تومان داشته‌باشند، این درآمد را از دست دادند.

 

دیدگاه تان را بنویسید