وام ودیعه مسکن به کدام مستاجران تعلق می گیرد؟

معاون وزیر راه و شهرسازی اولولیت های دولت برای ارائه وام ودیعه مسکن به مردم را اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، محمود زاده؛ معاون وزیر راه و شهرسازی، رضایی؛ رئیس کمیسیون عمران مجلس و پور حاجت رییس انجمن انبوه سازان در برنامه در گفت و گوی خبری شبکه دو سیما به جزئیات طرح دولت و مجلس برای کنترل بازار اجاره و خرید مسکن پرداختند.

در ادامه مهترین بخش های گفت و گوی  سه میهمان این برنامه را می خوانید.

♦محمود زاده: در خصوص کنترل بازار اجاره دو سیاست از طرف دولت اعلام شده یکی کنترل قیمت که قبلا اعلام شده و دیگری ودیعه. عددی که دولت تخصیص داده حدود 20 هزار میلیارد تومان مصوب شد اگر تقاضا بیشتر شود طبیعتا شاخص های موجود را اعمال خواهیم کرد.

در طرحی که به تصویب دولت رسید؛ کارگران، حقوق بگیران ثابت، تحت پوششین بهزیستی و کمیته امداد و زنان خود سرپرست همچنین خانواده هایی که سه فرزند یا بیشتر دارند و زوجین ازدواج جدید در سال 99 هستند در اولویت اول برای دریافت وام ودیعه قرار گرفته می شوند.

همچنین اگر ظرفیت مازاد ایجاد شد به گروه های بعدی نیز وام ودیعه تعلق می گیرد. در این شاخص ها نیز گروه هایی که در آمد کمتر از بقیه یا کسانی که سابقه بیشتری دارند اما هنوز اجاره نشین هستند در الویت این وام قرار می گیرند.

از هفته آینده در سایت وزارت خانه الویت ها  اعلام و بر اساس آن ثبت نام ها آغاز می شود.

شرایط  و جزئیات ثبت نام از اواسط هفته آینده در سایتtem.mrud.ir  صفحه ای برای کمک به بهای اجاره در نظر گرفته شده است که متقاضیان ثبت نام می کنند و نتیجه چند روز بعد اعلام خواهد شد.

این وام اگر به صورت مساوی در تهران و کلان شهرها پذیر جود داشته باشد، می تواند یک میلیون خانوار را پوشش دهد.

◊اکثر بانک ها در این طرح مشارکت دارند این اعتبار از اعتبارات ستاد ملی کرونا است و به سهمیه ای که به بانک ها داده شده است عمل می شود، با تفاهمی که با بانک مرکزی صورت گرفته شده اولین ضمانت گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت و یا یارانه در صورتی که قبلا استفاد نکرده باشد است، در صورتی که فرد این ضمانت ها را نداشته باشد با سفته و کمترین ضمانت که برای مشاغل آسیب دیده مورد تصویب شده اعمال می شود.

برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کیمته امداد با ضمانت دستگاه های ذی ربط این اتفاق صورت می گیرد و نیازی به ضمانت دیگری نیست و این افراد باید به دستگاه های ذی ربط مراجعه کنند و نیازی به ثبت نام در سایت نیست.

پول وام قبل از بستن قرارداد و بدون داشتن کد رهگیری پرداخت نمی شود و باید حتما قبل از آن اجاره نامه به امضا رسیده باشد و ملک در قرارداد به اجاره مالک در آمده باشد.

در برنامه ای تنظیم شده است که بین 15 تا 20 مرداد ماه معرفی افراد به بانک ها انجام شود.

♦رضایی: مستاجرین امروز جامعه هدف هستند، اقشار متوسط و پایین جامعه، کارگران در بحث اجاره مسکن دچار مشکل شده اند، اجاره بهاها بالا است؛ اینکه دولت وام ودیعه در نظر گرفته است کار بسیاری خوبی بود تسهیلاتی که در قرار است در اختیار مرم قرار داده شود یک سال کم است و پیشنهاد داده ایم که تا سه سال قابل تمدید باشد.

با توجه به گرانی اجاره بها؛ عددی که برای پرداخت وام در نظر گفته شده عدد پایینی است و نمی تواند کمک زیادی به مستاجران برساند.

♦محمودزاده: تمام تلاش صورت گرفته این بود که بخشی از نیاز های مستاجران تامین شود، در این وام مستاجر فقط  سود این پول را پرداخت می کنند.

این وام با توجه به محاسبه درصد افزایش اجاره بها از سال گذسته و سال جاری است و این عدد، رقم مناسبی است برای افرادی که مسکن قبلی خود را تمدید می کنند.

♦رضایی: مهم ترین عاملی که می تواند قیمت مسکن را کنترل کند  تناسب بین عرضه و تقاضا است. متاسفانه طبق آمار ها در 8 سال گذشته، باید سالانه 900 هزار واحد مسکن تولید می شد که این تعداد به 300 هزار واحد کاهش یافته است.

با توجه به کاهش تولید مسکن طبیعی است که این نیاز انباشته شده و امروز آثار آن در جامعه دیده می شود و شاهد بحران در حوزه مسکن هستیم.

صاحب مسکن شدن برای اقشار متوسط و پایین جامعه به رویا تبدیل شده است. تنها با تولید مسکن می توان به تعادل در قییمت بازار مسکن رسید.

♦محمود زاده: بیشترین افزایش نرخ اجاره بها در استان کرمانشاه با 800 درصد افزایش و در تهران و کلان شهر ها بالای 100 درصد افزایش قیمت را شاهد بوده ایم.

افزایش قیمت در تهران بالای 25 درصد، کلان شهرها بالای 20 درصد و شهرستان ها بالای 10 درصد تخلف است.

♦پور حاجت: اتفاق وام ودیعه کار خوبی است که دولت در چاره اندیشی اجاره بها انجام داده است به نظر می رسید اگر در زمان مناسب انجام شده بود الان شاهد مشکلات اساسی مستاجران نبودیم.در حال حاضر  مردم به سختی با چالش های مختلفی در حوزه مسکن رو به رو هستند.

اینکه دولت بسته سیاست مالی را در حوزه اجاره داری برنامه ریزی کرده است می توان گفت یک گام به جلو حرکت کرده ایم.

♦رضایی: امروز 80 درصد قیمت یک واحد مسکونی به زمین بر می گردد، زمین در کشور ما گران است و همین باعث شده که قیمت تمام شده مسکن غیر واقعی باشد، در شهر های مختلف افرادی هستند که زمین را خریداری و متاسفانه احتکار کرده اند، خیلی از دستگاه های دولتی نیز زمین هایی دارند که باید در راستای تولید مسکن به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهند که این کار انجام نمی شود.

بعد از تصویب شدن طرح تولید مسکن در زمین های دولتی، این افراد 2 ماه فرصت دارند که زمین ها را در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار دهند در غیر این صورت اداره ثبت موکلف است سند آن ها را به نام راه و شهرسازی برای تولید مسکن ثبت کند.این زمین ها به صورت 99 ساله با قیمت ارزان و مناسب در اختیار انبوه سازان مسکن و مردم قرار داده می شود

در برخی از شهر ها زمین هایی وجود دارد که قابلیت مسکونی شدن را دارند و قبلا در اختیار وزارت جهاد کشاورزی بوده و باید اکنون برای اسکان مردم و تولید مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده شود این کار بسیار در کاهش قیمت مسکن تاثیر گذار است.

اگر این طرح تصویب شود در 4 سال اول سالی یک میلیون واحد مسکونی برای فقرا و مستضعفین تولید شود؛ هدف از این طرح خانه دار شدن محرومین و مستضعفین است.

کمتر از 7 درصد از همه تسهیلات بانکی در حوزه مسکن پرداخت می شود و مابقی در حوزه های دیگر خرج می شود.

در این طرح آمده که بانک ها حداقل 25 درصد از تسهیلات خود را در راستای تولید مسکن هزینه کنند در غیر این صورت برای بانک ها جریمه در نظر گرفته شده است.

امروزه با وجود اینکه مصالح ساختمانی درون کشور تولید می شود با قیمت بالا فروخته می شود، وزارت صمت باید قیمت گذاری شود و در اختیار این طرح قرار داده شود. حسابی نیز در بانک مسکن باز شده و که فقط برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

دیدگاه تان را بنویسید