گزارش جی پلاس از سوداگری دیگری در بازار موبایل

چرا بعد از واردات گوشی، محدودیت رجیستری اعلام شد؟! / سود میلیاردی در جیب رانتخواران اطلاعاتی؟

سود میلیاردی حاصل از افزایش قیمت گوشی های رجیستر نشده گرانتر از 300 یورو که تاکنون وارد کشور شده، به جیب چه کسانی می رود؟!

لینک کوتاه کپی شد

گروه علم و فناوری جی پلاس؛ دولت اعلام کرده که دیگر امکان ثبت و ریجستری گوشی های با قیمت بیش از ۳۰۰ یورو را در کشور نمی دهد.

فارغ از اینکه این گذاره تا چه حدی کارشناسی شده و ایراداتی که کارشناسان و حتی برخی مقام های مسئول به آن وارد می دانند اما اکنون گزارش ها حاکی از احتمال وقوع یک تخلف و کلاهبرداری چند صد یا حتی چند هزار میلیارد تومانی پیرامون تحقق این تصمیم است!

 بر اساس آمارهای مسئولان انجمن واردکنندگان موبایل، اطلاعات سامانه همتا، چند میلیون دستگاه های رجیسترنشده در کشور وجود دارند که بنابر اطلاعات دریافتی از بازار تعداد قابل توجهی از آنها بخاطر قابلیت های ویژه شان ارزشی بالاتر از 300 یورو دارند. 

متاسفانه برخی از این گوشی ها "که اصطلاحا گوشی های لاکچری نامیده می شوند" پس از اعلام محدودیت اخیر، افزایش قیمت بیش از 200 درصدی پیدا کرده اند که بعضی مدل های گوشی اپل از این دسته هستند!

بنابر آمارهای فعلی، گوشی های گرانقیمتی که در ماه های گذشته در بازار ناموجود بود، اکنون رویت شده اما با قیمتی فوق گران! که این اتفاق شائبه بهره بعضی واردکنندگان و فروشندگان گوشی موبایل یا مسئولان مرتبط از رانت اطلاعاتی پیرامون این تصمیم را بیشتر می کند.

می توان با یک حساب و کتاب سرانگشتی، سود ناشی از افزایش قیمت گوشی های رجیستر نشده بالای 300 یورو که پیش از این مصوبه وارد کشور شده اند و طبیعتا امکان رجیستر شدن دارند را چند صد یا حتی چند هزار میلیارد تومان تخمین زد که مشخص نیست به جیب چه کسانی خواهد رفت!

 

دیدگاه تان را بنویسید